Kun viestintäkonsultti astui epämukavuusalueelle, ennakkoluulot rytisivät
Blogi

Kun viestintäkonsultti astui epämukavuusalueelle, ennakkoluulot rytisivät

”Mitäs asiakkuuksia teet nykyään?” kyseli entinen kollega taannoin. Listasin innokkaana: teollisuus sitä, virasto tätä, teknologia tuota ja toki mukaan mahtuu myös b2b-sektoria. Keskustelukumppanin reaktio ei ollut järin innostunut, olin näkevinäni haukotuksen. Olin törmännyt vastaaviin ennakkoluuloihin aiemminkin, ihan itsenikin kanssa.

Olen työskennellyt viestintätoimistoissa kymmenen vuotta. Matkan varrelle mahtuu mielenkiintoisia tuotelanseerauksia, mehukkaita PR-tapahtumia ja brand ambassador -yhteistöitä julkkisten kanssa. Olen saanut olla mukana tekemässä monia hienoja kansainvälisiä kampanjoita maailman tunnetuimpien brändien kanssa.

Tänä päivänä asiakaskuntani koostuu yhteiskunnallisista toimijoista, järjestöistä ja yrityksistä, joissa kuluttajaviestinnän sijaan keskiössä on usein aikaisemmin kammoksumani b2b-viestintä.

Silti en ole koskaan ollut yhtä kiinnostunut työstäni kuin nyt.

Näissä organisaatioissa muutetaan maailmaa

Saan seurata nykyisen asiakaskuntani kautta keskustelua foorumeissa, joissa käsiteltävät asiat ovat kaikkea muuta kuin tylsiä. Asiakaspalavereissani on puhuttu esimerkiksi yhteiskuntaamme ja koko maailmaakin muuttavista kehityshankkeista suurimmilla teollisuusaloilla. Innovaatioista, joiden avulla esimerkiksi rakentamisen ympäristökuorma voi pienentyä merkittävästi. Visioista siitä, miten asuminen tulee muuttumaan tulevaisuudessa.

Yhdessä projektissa saatetaan pohtia tietoekosysteemin rakentumista yhä pirstaloituvammassa yhteiskunnassamme, jossa algoritmit syöttävät meille ”faktoja” oikean totuuden sijaan. Toisessa taas ollaan elintarviketeollisuuden megatrendien äärellä ja viedään suomalaista osaamista maailmalle.

Jatkuva oppiminen ja opitun soveltaminen eri konteksteihin on työelämätaito, jota ei voi liiaksi korostaa. Jotta voi olla hyvä viestinnän ammattilainen, täytyy haastaa itseään aihepiireissä, jotka eivät ole ennalta tuttuja. Se, mikä on aluksi tuntunut hankalalta ja etäiseltä, on osoittautunut hedelmälliseksi ja avartavaksi – tuonut työhön syvää merkityksellisyyttä.

Viestintätoimistojen tehtävä on nähdä kauemmaksi

Kuluttajabrändikampanjat konsulttiurani alkuvuosilta ovat tuoneet asiantuntijuutta, josta on apua myös tänä päivänä. Julkisten organisaatioiden ja järjestöjen viestintä ei lopulta ole kovin erilaista kuin lifestylebrändien. Vai voiko joku väittää vaikkapa Verohallinnon tapaa viestiä virastonmakuiseksi?

Viestintätoimiston vahvuus on sen kirjavassa asiakaskunnassa. Konsultille karttuu kokemusta vuoden aikana kymmenistä viestintäkampanjoista ja strategioista eri toimijoiden ja yritysten kanssa. Tehtävämme on nähdä toimialojen läpi ja ylitse, joka ulkopuolelta on aina helpompaa kuin sisältäpäin. Kun asiakkaan rautainen toimialaosaaminen ja viestintäkonsultin monessa liemessä keitetty näkemys kohtaavat, syntyy lyömätön yhdistelmä.

3 x opit konsultinuralta

  1. Etsi aasinsilta. Myös vaikeat tai spesifit toimialat ovat kytköksissä aina johonkin laajempaan teemaan, josta voi puhua yhteiskunnallisella tasolla.
  2. Valjasta viestintään kumppanit. Kumppanien, sidosryhmien ja kilpailijoiden hyödyntäminen viestinnässä avaa mahdollisuuksia ansaitulle näkyvyydelle.
  3. Älä pelkää virastoja! Niiden sisältä löytyy asiantuntijuutta ja persoonia, joista voi ammentaa viestintään loputtomasti.

Lue seuraavaksi