Drum loi uuden brändin pörssiyhtiö Eforelle
case

Drum loi uuden brändin pörssiyhtiö Eforelle

Asiakas Enedo
Enedo (entinen Efore) myi viime vuonna telekommunikaatioon liittyvän liiketoimintansa. Kauppaan kuuluivat lisäksi sekä yrityksen nimi että koko brändi. Myös toiminnan fokus muuttui siten, että Enedo päätti keskittyä tehoelektroniikkatuotteiden ja -järjestelmien suunnitteluun ja valmistamiseen teollisuussektorille. Syntyi akuutti tarve brändi-identiteetin, tarinan ja ilmeen uusimiselle niin, että ne kuvastaisivat yrityksen strategiaa.

Uutta brändiä lähdettiin rakentamaan Drumin tiimin ja silloisen Eforen kansainvälisen johtoryhmän kesken yhteisissä työpajoissa. Tavoitteena oli päästä monikulttuurisen yrityksen toiminnan ytimeen ja tuoda esiin brändin vahvuuksia suhteessa kilpailijoihin. Työpajojen pohjalta muodostui identiteetin kiteyttävän bränditarina, joka nojaa vahvaan teknologiseen osaamiseen, toimialatuntemukseen ja siihen, että Enedon tuotteet soveltuvat haastavimpiinkin ympäristöihin.

Samassa prosessissa syntyivät myös konkreettisesti yrityksen tekemistä kuvaava Reshaping Electricity -slogan ja tekemisen paloa alleviivaava Amps With Passion -tagline. Uusi nimi Enedo kuvastaa energiaa ja tekemisen meininkiä. Uuden nimen valintaa ohjasi, että sen tuli toimia kaikilla tarvittavilla kielillä ja se piti pystyä rekisteröimään kaikissa Enedon toimintamaissa. Myös Enedon liiketoiminta muuttui yrityskaupan myötä
Yrityskaupan myötä myös Enedon liiketoiminnan fokus muuttui.

Brändi-identiteettiin perustuva ilme

Enedon vahva ja tunnistettava ilme perustuu brändi-identiteettiin. Drumin tavoitteena oli luoda Enedolle nykyaikainen, mutta aikaa kestävä ilme, joka istuu myös sen toimialalle. Logossa yhdistyvät sloganin ajatus sähkön muokkaamisesta käyttötarkoitukseensa sopivaksi sekä Enedon nimen vahva, eteenpäin suuntautuva can do -asenne.

Enedon brändityön kokonaisuuden muodostivat muun muassa brändi-identiteetti ja -tarina, uusi nimi, avainviestit eri kohderyhmille, slogan sekä yrityksen visuaalisen identiteetin määrittely. Drum koosti kokonaisuudesta myös brändikirjan, joka sisältää laajan graafisen ohjeiston sekä esimerkkejä ilmeen eri sovelluksista.Esimerkkejä Enedon uuden ilmeen sovelluksista
Enedon ilme näkyy monissa sovelluksissa.

”Meille uusi nimi ja brändi ovat hieno mahdollisuus aloittaa uuden strategiamme toteuttaminen. Vajaan puolen vuoden prosessi oli tiukka, etenkin kun halusimme sitouttaa suunnitteluun mukaan myös henkilökuntaamme eri bisnesalueiltamme ja eri maista. Muutaman yritysoston kautta muodostunut yrityksemme on nyt selkeämmin yksi yhteinen Enedo, joka kuvastaa sitä, mitä haluamme olla ja saavuttaa”, kertoo Enedo Oyj:n toimitusjohtaja Vesa Leino.

Ilme esiteltiin sen lanseeraustilaisuudessa sekä Enedon somekanavissa ja verkkosivuilla, joissa se on todettu hyvin toimivaksi ja brändi-identiteettiä vahvistavaksi.

Joni

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Joni Svärd

Puh. +358 50 547 3258

joni.svard@drum.fi

Millaista referenssiä etsit?

Olemme koonneet nettiin vain muutamia esimerkkejä töistämme. Jos haluat kuulla lisää tietyn toimialan tai viestinnän alueen kokemuksestamme, kutsu meidät kylään!