
Pakkauskierrätys tehtiin tutuksi valtakunnallisella kampanjalla
Drum suunnitteli ja toteutti Ringille valtakunnallisen kampanjan, jonka tavoitteena oli lisätä kotitalouksien tietoisuutta pakkausmateriaalien lajittelusta, keräyksestä ja kierrätyksestä sekä nostaa Rinki-ekopisteissä kerättävän pakkausjätteen määrää ja laatua. Ennen kampanjan suunnittelua Rinki teetti tutkimuksen*, jolla selvitettiin kansalaisten tietoja pakkauskierrätykseen liittyen.
Toteutuksessa lähdettiin liikkeelle pääviestien määrittelystä:
- Avainsana: pakkaus. Kyse on pakkausten kierrättämisestä.
- Pikaohje lajitteluun: Jos kyseessä on pakkaus ja se on kartonkia, lasia, metallia tai muovia, sen voi viedä Rinki-ekopisteeseen kierrätettäväksi.
- Tuotteen ostaminen vs. pakkauksen palauttaminen – pakkaus on helppo palauttaa kierrätykseen kauppareissun yhteydessä.
Viestien sanansaattajana toimi kampanjan keulahahmo, jota nähtiin ja kuultiin neljän viikon ajan kampanjavideoilla, radiospoteissa, ulkomainoksissa sekä somesisällöissä ja omilla verkkosivuilla. Lisäksi kampanjaa tuettiin mediaviestinnällä ja kauppakeskusyhteistyöllä.
Entä tulokset? Kampanjalla tavoitettiin somessa 1,2 miljoonaa uniikkia katsojaa ja televisiossa 1,8 miljoonaa suomalaista. Radiolla tavoitettiin noin 740 000 kuulijaa. Verkkosivuston kävijämäärä kasvoi kampanjan aikana merkittävästi, ja etenkin liikenne sosiaalisesta mediasta kasvoi kohisten.
* Taloustutkimus 3/2017. N=1025, valtakunnallisesti (pl. Ahvenanmaa) edustava otos 15–79-vuotiaita suomalaisia.