Drumin #viestintächat nosti esiin uusia näkökulmia vaikuttajaviestinnästä
Työn alla

Drumin #viestintächat nosti esiin uusia näkökulmia vaikuttajaviestinnästä

15.05.15

Keskiviikkona 13.5. Twitterissä käytiin vilkasta keskustelua vaikuttajaviestinnästä.

Twitter-chat oli jatkoa Drumin samana päivänä järjestämälle aamuseminaarille, jossa elinkeinoministeri Jan Vapaavuori, MTV:n uutisten päätoimittaja Merja Ylä-Anttila sekä Drumin konseptisuunnittelija ja partneri Mikko Koivulehto kertoivat näkemyksiään vaikuttajaviestinnästä. Drum toteutti viestintächatin yhteistyössä viestintäalan järjestön ProComin kanssa.

Kysymys 1: Kerro esimerkki hyvästä ja avoimesta vaikuttajaviestinnästä.

Keskustelussa nostettiin hyvinä vaikuttajaviestijöinä esiin esimerkiksi Suomen poliisi, joka on saanut viestejään läpi onnistuneesti sekä Tahdon-kampanja, jonka ansiosta sukupuolineutraali avioliittolaki meni läpi eduskunnassa.

Kysymys 2: Miten vaikuttajaviestintä näkyi viime vaaleissa? Nousiko jokin tietty teema mielestäsi esiin ja kuka oli sen takana?

Isoin vaaliteema eduskuntavaaleissa oli talouskasvu. Työllisyydestä, leikkauksista ja kasvun aikaansaamisesta mukana keskustelemassa oli lukuisia eri tahoja, Twitter-chatissa todettiin. Yksittäisistä asioista nousi vaalikeskustelussa esiin sote-uudistus.

Kysymys 3: Miten some on muuttanut vaikuttajaviestintää?

Some on tehnyt vaikuttajaviestinnästä demokraattisempaa: jokaisella, joka osaa muotoilla asiansa tarpeeksi kiinnostavasti ja relevantisti, on periaatteessa pääsy vaikuttajien mieliin. Some on tehnyt vaikuttajaviestinnästä myös läpinäkyvämpää. Kabinettikähminnät ovat mennyttä aikaa, nyt vaikuttajiin yritetään vaikuttaa niin, että toiminta kestää päivänvaloa.

Kysymys 4: Mitä vaikuttajaviestinnän maineelle tulisi tehdä?

Lobbaus-sanalla on huono kaiku. Se tuo mieleen kabinettikähminnät ja epämääräiset vaikutusyritykset. Twitter-keskustelun lopputulema oli se, että viestinnästä on syytä mahdollisimman läpinäkyvää. Fiksusti ja avoimesti toteutettu vaikuttajaviestintä on paras tapa saada maine kuntoon.

Kysymys 5: Milloin vaikuttajaviestintä saa aikaan parempia päätöksiä?

Osallistujien mielestä vaikuttajaviestintä on onnistunut silloin, kun viestitty tieto tuo esiin ratkaisuja päättäjille. Kun päättäjien tieto oikeasti kasvaa ja he voivat luoda mielipiteensä parhaan tiedon perusteella. Tärkeää on myös se, että vaikuttajaviestintä tuo esiin näkökulmia, jotka jäisivät keskusteluissa muuten huomioimatta.