Olet jo somessa
Mitä mietimme

Olet jo somessa

06.03.15

Yritys, organisaatio, brändi tai ajatusjohtaja voi päättää, ettei ole mukana somessa. Päätös voi perustua strategiaan tai pelkoon. Valitettavan usein se perustuu jälkimmäiseen. Pelko voi liittyä moneen asiaan: siihen, että some nielee liikaa aikaa ja resursseja, siihen, että se some on puuhastelua ilman vaikutuksia tai siihen, että sitä on vaikea hallita.

Päätös olla menemättä mukaan some-keskusteluihin on kuitenkin pään työntämistä pensaaseen. Jokainen merkittävä yritys, organisaatio, brändi tai ajatusjohtaja nimittäin on mukana some-keskusteluissa, olipa siellä itse tai ei: se/hän on mukana muiden keskusteluissa.

Jos yritys kiinnostaa ihmisiä, ihmiset myös keskustelevat siitä. Ja nykypäivän keskustelut ulottuvat myös sosiaaliseen mediaan. A2-keskustelut, Voice of Finland, Suomen Euroviisu-finaalitulevat eduskuntavaalit ja tasa-arvoinen avioliittolaki ovat kaikki esimerkkejä asioista, joihin liittyy vahvasti esimerkiksi Twitterissä käytävät keskustelut.

Monet ilmiöt syntyvät nykyään Twitterissä ja nousevat sieltä ilmiöksi myös perinteiseen mediaan. Suomalaisista uutistoimittajista 22 prosenttia on läsnä Twitterissä ja etsii sieltä juttuaiheita ja ajatusjohtajia.

Sosiaalinen media ei tule katoamaan mihinkään. Kanavia voi tulla ja mennä, mutta itse ilmiö tulee säilymään. Työelämään tuleville sukupolville se on luonteva tapa olla yhteyksissä ihmisiin ja yrityksiin.

Vaikka yritys pystyisi vielä tänä päivänä sinnikkäästi väittämään, ettei sen tarvitse olla mukana some-keskusteluissa, se ei luultavasti pysty väittämään sitä enää muutaman vuoden kuluttua. Olipa kyse mediaan vaikuttamisesta, asiakasviestinnästä tai työnantajakuvan rakentamisesta, somen merkitys tulee kasvamaan entisestään.

Kun asiakkaana soitan yrityksen asiakaspalvelunumeroon tai laitan sinne sähköpostia, oletan, että minulle vastataan. Sama oletus on myös niillä asiakkailla, jotka keskustelevat tai jopa suoraan yrittävät puhutella yrityksiä somessa. Asiakas kutsuu, kuuleeko kukaan?

Susanna Isohanni