Suunnitteletko livelähetystä Periscopeen tai Facebookiin? Aloita tästä
Tiesitkö?

Suunnitteletko livelähetystä Periscopeen tai Facebookiin? Aloita tästä

07.04.16
Monet firmat, organisaatiot ja julkimot esittelevät jo suorissa lähetyksissä arkeaan ja osaamistaan. Jos haluaisit liittyä joukkoon, tässä vähän kättä pidempää omien livelähetystesi käynnistämiseksi.

Junaliikenteen hintauudistus, tuore äitiyspakkaus ja Turengin jäätelötehtaan kevään uutuustuotteet. Muun muassa näiden lanseeraus on tänä vuonna hoidettu livelähetyksenä verkossa

Periscopen ja muiden älypuhelimella toimivien livevideopalveluiden myötä useimmat meistä kuljettavat pientä livelähetysstudiota taskussaan. Isompien uutuuspläjäysten lisäksi monet firmat, organisaatiot ja julkimot esittelevät suorissa lähetyksissä esimerkiksi arkeaan ja osaamistaan.

Jos haluaisit liittyä tähän jengiin, tässä vähän kättä pidempää suorien lähetysten käynnistämiseksi.

* * *

 

1) SUUNNITTELE SISÄLTÖ: mitä, missä, milloin?

Mieti ensin, mitä haluaisit lähetykselläsi näyttää tai kertoa, ja keitä se voisi kiinnostaa. Livelähetysten vahvuuksia ovat reaaliaikaisuus, visuaalisuus ja tietynlainen aitous. Ne sopivat erinomaisesti esimerkiksi tapahtumaraportointiin, kiinnostavien tyyppien esittelyyn tai jonkin tuotteen valmistuksen tai käytön havainnollistamiseen.

Mieti sitten, keitä lähetyksessäsi esiintyy ja missä se kuvataan. Huomaa, että sopivan supliikki lähetysemäntä tai -isäntä voi löytyä myös markkinointi- tai viestintäporukan ulkopuolelta. Yksi heittäytymiskykyinen tyyppi rohkaisee ja innostaa myös muita mukaan – kannattaa panostaa oikean henkilön etsimiseen! Livelähetyksen puskeminen eetteriin vaatii säpäkän verkkoyhteyden. Tarkista siis, että kuvauspaikassasi on käytettävissä vahva 4G tai luotettava WLAN.

Sumpli sopiva lähetysaika ja -kesto kohderyhmäsi verkkokäyttäytymisen mukaan. Milloin tavoittelemillasi katsojilla voisi olla aikaa avata lähetys ja jäädä seuraamaan sitä? Lähetystallenne on toki halutessasi katsottavissa myös lähetyksen päätyttyä, mutta parhaat yleisömäärät saavutat oikealla live-ajoituksella.

* * *

2) VALITSE KANAVASI: Facebook vai Periscope?

Erilaisia livelähetysalustoja on tarjolla aika liuta, mutta Suomessa suosituimmat lienevät tällä hetkellä Facebook ja Periscope.

Tässä muutama pääpointti valintasi tueksi.

Facebook:

  • Monella on Facebookissa jo valmiiksi hyvä joukko seuraajia, jolloin lähetyksen on helpompi löytää yleisönsä. Juuri nyt FB tuntuisi myös suovan livelähetyksille reilusti orgaanista näkyvyyttä.
  • Livelähetysten seuraaminen ja kommentointi ei vaadi erillistä sovellusta, vaan kaikki hoituu olemassa olevissa mobiili-appeissa tai desktopilla.
  • Mitään harjoitusmoodia ei ole. Ainoa tapa kokeilla lähetyksen tekemistä on tuutata se suoraan liveksi.
  • Lähetystallenteiden säilytysaikaa ei ole rajoitettu, vaan ne voi pitää FB-seinällä normaalin videopostauksen tapaan katsottavissa vaikka ikuisesti.
  • Toistaiseksi Facebookin livelähetysominaisuus on Suomessa saatavilla vain ns. vahvistetuille FB-sivuille. Odotettavissa kuitenkin on, että livelähetykset tulevat pian kaikkien FB-käyttäjien ulottuville – Yhdysvalloissa näin jo on. Facebook sallii nyt livelähetykset kaikille myös Suomessa, niin sivuille kuin yksityishenkilöillekin.

Periscope:

  • Vaatii täysipainoisesti toimiakseen erillisen mobiilisovelluksen. Desktopillakin videoita voi katsoa, myös ilman rekisteröitymistä, mutta ei tykätä tai kommentoida.
  • Käyttäjäystävällisempi, sekä lähetyksen tekijän että katsojan näkökulmasta. Toki makuasia.
  • Yksityislähetysten avulla lähettämistä voi harjoitella etukäteen.
  • Periscopessa liikkuva porukka on jo valmiiksi ainakin jossain määrin livelähetysmaailmaan orientoitunutta, jolloin myös lähetyksiin liittyvä vuorovaikutus saattaa sujua luontevammin.
  • Yleisön löytämisessä auttaa mahdollisuus postata Periscope-lähetys suoraan Twitteriin.
  • Enemmän ainutkertaisuuden fiilistä, koska lähetyksen poistuvat palvelusta 24 tunnin jälkeen.

* * *

3) KALUSTO KUNTOON: jalusta, linssit, mikitys, lisävirta

Mikään ei estä tekemästä livelähetystä pelkällä älypuhelimella. Saat kuitenkin petrattua lähetyksesi laatua huomattavasti muutamalla simppelillä apuvälineellä.

  • Kännykälle tarkoitettu jalusta, selfie-keppi tai muu teline vakauttaa kuvaa, helpottaa erilaisten lisälaitteiden mukana pitämistä ja ehkäisee kesken lähetyksen tapahtuvia vahinkopainalluksia.
  • Kännykkäkameran päälle kiinnitettävä laajakulmalinssi helpottaa kuvaamista esimerkiksi ahtaissa sisätiloissa.
  • Erillinen mikrofoni takaa tasokkaat äänet. Valitse käyttötarkoituksen mukaan esimerkiksi pieni, suoraan kännykkään kiinnitettävä shotgun-mikki, kädessä pidettävä haastattelumikki tai esiintyjän rintapieleen napsautettava nappimikki. Myös langattomia ratkaisuja kannattaa harkita, jos lähetyksessä liikutaan paljon.
  • Lisävirtalähde saattaa tulla tarpeeseen, jos puhelimesi akku on jo parhaat päivänsä nähnyt tai jos kuvauslokaatiosi WLAN- tai 4G-signaali on heikon puoleinen.

* * *

4) JAKELUPOHDINNAT: kuinka katsojat tavoitetaan?

Miten yleisö löytää lähetyksesi? Suunnittele ja aikatauluta lähetyksesi ennakkomarkkinointi esim. eri somekanavissa, uutiskirjeissä tai verkkosivuillasi.

Muista myös jälkihoito. Tallenne on halutessasi katsottavissa ainakin vuorokauden verran lähetyksen päättymisen jälkeen, joten sitä kannattaa jakaa myöhemminkin. Facebookissa lähetystallenteille on mahdollista ostaa myös maksettua näkyvyyttä.

* * *

5) ENNEN LÄHETYSTÄ: treenaa, motivoi ja briiffaa

Tekniikan haltuunotto:

  • Harjoittele etukäteen kaikkien lisälaitteidesi käyttöä, jotta se sujuu lähetyksen aikana rutiinilla.
  • Kuvaa koevideoita, jotta saat tatsin siihen, mitä kuvaan mahtuu ja mikä on sopiva tempo käsivarakuvaukselle.
  • Selvitä, miten saat kännykkääsi tulevat puhelut estettyä, jotta ne eivät katkaise lähetystä.

Esiintyjien sparraus:

  • Etsi verkosta kiinnostavia lähettäjiä ja lähetyksiä, ja esittele niitä myös oman show’si esiintyjille. Ajatus suorasta lähetyksestä verkossa voi ensi alkuun herättää epäilyksiä ja vastustusta, mutta kokemuksemme mukaan ihmiset tuppaavat innostumaan, kun pääsevät aiheeseen paremmin sisään.
  • Briiffaa esiintyjät ja auta tarvittaessa muistiinpanojen muotoilussa.

* * *

Ja sitten ei muuta kuin 3, 2, 1… käy!

Tarvitsetko jeesiä ensimmäisen livelähetyksesi suunnitteluun tai toteutukseen? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää: riikka.nuutinen@drum.fi tai 040 766 4065.