Vaikuttajaviestintä on taitolaji
Tiesitkö?

Vaikuttajaviestintä on taitolaji

13.05.15

”Ellet kahden ensimmäisen lauseen aikana pysty herättämään kuuntelijan mielenkiintoa, peli on menetetty”, kertoi Jan Vapaavuori vinkkinä hyvään vaikuttajaviestintään Drumin Näköala-seminaarissa.

Drumin kolmas Näköala-seminaari pureutui vaikuttajaviestinnän ytimeen. Tilaisuudessa saatiin kuulla mielenkiintoinen puheenvuoro suoraan vallan huipulta elinkeinoministeri Jan Vapaavuorelta. Lisäksi kuultiin  MTV Uutisten päätoimittaja Merja Ylä-Anttilan kokemuksia SuomiAreenasta vaikuttamisen foorumina sekä Drumin oman Mikko Koivulehdon puheenvuoro toimivan yhteiskunnallisen kampanjan avaintekijöistä.

Toimivassa vaikuttajaviestinnässä ja menestyksekkäässä yhteiskunnallisessa kampanjassa on monia yhteisiä piirteitä. Kun haluat vaikuttaa, muista ainakin nämä viisi asiaa.

1. Osaa asiasi. Ja hio hissipuhe kuntoon. Ihmiset ovat kiireisiä ja ensimmäisen vaikutelman voi tehdä vain kerran.

2. Puhu niin, että muutkin ymmärtävät. Asiasi on oltava ymmärrettävä ja tiivistetty. Kun puhutaan yhteiskunnallisesta kampanjasta, koeta tehdä asiastasi mainos. Yhteen lauseeseen ja kuvaan pitää pystyä tiivistämään koko homman ydin.

3. Mieti keneen pyrit vaikuttamaan – ja miksi. Tutki taustat. Miksi tämä asia on relevantti vastaanottajalle?

4. Pureudu kampanjassa nouseviin teemoihin. Pidä myös huoli, että kampanja mukautuu tilanteen mukaan. Lähtökohtaisesti asiat menevät harvoin juuri niin kuin oli suunniteltu.

5. Herätä mielenkiinto. Yllätä! Yhteiskunnallisessakin viestinnässä voi – ja pitääkin – irrotella.