Yrityssafarilla hypättiin viikoksi viestintäkonsultin arkeen
Drum

Yrityssafarilla hypättiin viikoksi viestintäkonsultin arkeen

13.11.18
Viestinnän opiskelijat Meri, Ella, Soni, Mona ja Paula viettivät viikon rumpaleina.

Yrityssafari on Helsingin yliopiston Media ry:n, eli viestinnän opiskelijoiden yhdistyksen, järjestämä lyhyt harjoittelu, jonka aikana opiskelijat jalkautuvat tutustumaan viestinnän alan yrityksiin. Tänä vuonna Drumin yrityssafarille osallistuivat Meri TruhponenElla Pauna, Soni Koli, Mona Zabihian ja Paula Järvinen. Safarin aikana opiskelijoille järjestettiin koulutuksia ja perehdytyksiä visuaalisesta suunnittelusta lanseerausviestintään ja kaikkeen siltä väliltä. Lisäksi safarilaiset suunnittelivat itsenäisesti viestintäkampanjan, jonka he esittelivät koko toimistolle safarin päätteeksi. Ohjelmantäyteisen viikon jälkeen kysyimme viisikolta, mitä kokemuksesta jäi käteen!

 

Miten päädyit hakemaan juuri Drumin safarille?

Mona: Kävin Drumissa vuosi sitten Media ry:n järjestämällä ekskursiolla. Toimisto vaikutti mukavalta työympäristöltä, ja ekskursio oli muutenkin onnistunut ja innostava. Halusin päästä tutustumaan viestintätoimiston arkeen ja samalla nähdä, onko työ viestintätoimistossa sellaista, mitä haluaisin ehkä tulevaisuudessakin tehdä.

Ella: Tiesin haluavani yrityssafarille mukaan ja selasin eri safariyritysten nettisivuja. Drumin ilme oli kiva, ja pidin nettisivuilta välittyvästä fiiliksestä. Tykkäsin myös siitä, että safari kesti kokonaisen viikon.

Mikä viestintätoimistossa työskentelyssä tuntui kiinnostavimmalta? Entä haastavimmalta?

Ella: Kiinnostavinta viestintätoimistossa työskentelemisessä olisi se, miten monenlaisiin projekteihin pääsisi mukaan ja siten tutustumaan moniin erilaisiin aihepiireihin, mihin ei muuten ehkä tulisi tutustuttua.

Mona: Haastavimmalta viikon aikana tuntui tiukka aikataulu casen kanssa. Lisäksi markkinointikampanjassa tietyt osa-alueet tuottivat enemmän haasteita kuin osasin odottaa.

Yllättikö jokin Drumissa?

Mona: Yllätti. En tiennyt, että Drum tekee niin paljon yhteiskunnallista viestintää. Positiivisesti yllätti myös kannustava työilmapiiri: luovassa viestintätoimistossa pääsi oikeasti toteuttamaan itseään!

Paula: Myös minulle Drumista jäi ennen kaikkea mieleen positiivinen fiilis. Rumpalit olivat tosi mukavia, ja heillä oli mahtava työyhteisö. Itselleni jäi sellainen olo, että olisi mahtavaa päästä tähän toimistoon tulevaisuudessa työskentelemään.


Drumin yrityssafarilla opiskelijat pääsivät harjoittelemaan viestinnän suunnittelua.

Oivalsitko viikon aikana jotain uutta viestinnästä?

Soni: Viikon aikana minulle konkretisoitui erityisesti suunnittelun ja ideoinnin tärkeys, joka kantaa läpi koko viestinnän tekemisen prosessin. Oivalsin myös entistä paremmin, että viestintä on todellakin tiimityötä – ja hauskaa sellaista!

Meri: Safarin jälkeen hahmotan paremmin, millaisia eri aspekteja viestintään kokonaisuudessaan kuuluu. Viestinnässä on tärkeää, että osaa hahmottaa isoja kokonaisuuksia ja sen, miten asiat liittyvät toisiinsa. Mukana on paljon liikkuvia osia, ja niiden välillä tasapainoilu vaatii tuntemusta ympäröivästä maailmasta.

Mitä hyötyä safarista oli sinulle?

Ella: Sain safarilta paremman käsityksen viestintäkonsultin työstä ja opin aivan valtavasti uusia asioita!

Soni: Safari vahvisti ajatuksiani siitä, mihin haluan tulevaisuudessa työllistyä. Sain myös hyvää kokemusta viestinnän suunnittelusta käytännössä sekä vinkkejä ja uusia näkökulmia alan ammattilaisilta.

Meri: Olin jo aiemmin sitä mieltä, että viestintätoimistossa työskentely voisi olla minun juttuni, ja myös minulle safari vain vahvisti sitä käsitystä entisestään. Oli mukavaa päästä kokemaan käytännön tasolla, millaista viestintätoimistossa oikeasti on.

Kenelle suosittelisit yrityssafaria Drumissa?

Paula: Voin lämpimästi suositella Drumia kaikille medialaisille, jotka haluavat tutustua viestintätoimiston arkeen ja päästä itsekin työstämään mielenkiintoisia caseja.

Meri: Suosittelisin Drumin yrityssafaria kaikille, jotka haluavat saada kokonaisvaltaisemman käsityksen työstä viestintätoimistossa. Alkuviikon koulutukset takasivat sen, että casen työstämiseen löytyi riittävät eväät, ja siksi itse casen työstäminen tuntuikin erityisen antoisalta.

 

Drum kiittää vuoden safarilaisia ja toivottaa tsemppiä opiskeluihin!

Kiinnostaako aikaisempienkin safarilaisten kokemukset Drumissa? Vuoden 2017 safarilaisten viikosta voit lukea täältä.