Erottaja2 – Tuntemattomasta talosta puheenaiheeksi
case

Erottaja2 – Tuntemattomasta talosta puheenaiheeksi

Asiakas Trevian Asset Management
Historiallinen uusrenessanssipalatsi Helsingin Erottajalla herätettiin henkiin uutta käyttöä varten. Arvokiinteistön tiloihin avataan moderneja toimistoja ja ravintoloita, ja talolle haluttiin jo ennen remonttia laaja näkyvyys. Drum nosti viestinnällä Erottaja2:n yhdeksi vuoden 2019 puheenaiheista.

Valtion pitkään omistama uusrenessanssipalatsi Helsingin Erottajalla myytiin vuonna 2018 yhdysvaltalaiselle pääomasijoittajalle, joka suunnitteli siihen näyttäviä toimistotiloja ja ravintoloita. Rakennukselle haluttiin jo ennen remonttia laaja näkyvyys, joka herättelisi vuokralaisten kiinnostuksen. Kiinteistön kehittämisestä vastaava suomalainen Trevian Asset Management halusi panostaa markkinointiin, jotta rakennus herättäisi mahdollisimman laajan kiinnostuksen potentiaalisten vuokralaisten keskuudessa.

Drumin tiimi näki heti, että tämän vanhan kiinteistön viestintä piti tehdä hyvin eri tavalla kuin yleensä. Heti alussa valittiin olla tekemättä tavanomaista kiinteistöviestintää, joka nojaa kiinteistön tilankäytön mahdollisuuksiin, sijaintiin ja kiinteistön palveluihin. Sen sijaan päätimme lähteä luomaan tälle rakennukselle tarinaa ja kokemuksellisuutta. Syntyi Erottaja2. Historiallinen talo, jolla on aito tarina kerrottavanaan. Sen tarinan halusimme nostaa puheenaiheeksi ja jokaisen suomalaisen koettavaksi paikan päällä. Sitä kautta löytyisivät myös parhaat vuokralaiset.


Ulkoakin näyttävä Erottaja2 kätkee sisäänsä paljon nähtävää.

Tarinallisuuden tueksi kaikessa viestinnässä pyrittiin luomaan mielikuva, että rakennukseen pääseminen on harvinainen tilaisuus. Haluttiin myös viestiä, että rakennus on hyvissä käsissä ja sen kulttuurihistoriallinen arvo aiotaan säilyttää.

Drum suunnitteli Erottaja2:lle markkinointiviestinnän konseptin ja pääviestit. Viestinnän pohjaksi kirjoitimme rakennukselle eheän tarinan, joka kiteyttää sen poikkeuksellisen historian aina sotien pommituksista kiinnostaviin asukkaisiin, kuten oopperatähti Aino Acktéen. Tätä tarinaa hyödynnettiin laajasti mainonnassa, viestinnässä ja tapahtumissa.

Talosta elävä markkinointiväline

Järjestimme Erottaja2:ssa tilaisuuksia useille kohderyhmille: medialle, sisustusalan vaikuttajille, välittäjille ja kiinteistöalan ammattilaisille. Tarkasti valitut mediat kutsuttiin heti alkuvuodesta suljettuun tiedotustilaisuuteen, jossa oli ensi kertaa mahdollisuus kuvata sata vuotta yleisöltä suljettuna olleen talon lukuisia yksityiskohtia. Tapahtumia varten tuotimme rakennukseen yhteistyössä Dynamo&Sonin kanssa myös kokemuksellisen multimediahuoneen, johon projisoitiin Erottaja2:n historiaa ja tulevaisuutta käsittelevä multimediaesitys.


Talon upeat yksityiskohdat kiinnostivat kuvaajia.

Drum tarjosi Erottaja2:ta myös kuvauslokaatioksi muun muassa muoti- ja sisustuskuvaajille. Rakennuksen näyttävissä tiloissa kuvattiin markkinointikuvia useille tunnetuille brändeille, kuten Adealle ja Finlaysonille, sekä editorialkuvia muotilehtiin.

Hey Lookin somistama huone Erottaja2:ssa
Hey Look somisti useita tilaisuuksia Erottaja2:ssa. Kuva: Hey Look

Helsinki Design Week toi taloon 14 000 ihmistä

Erottaja2:n tapahtumakausi huipentui syksyllä 2019, kun Helsinki Design Week valtasi talon ja avasi sen ovet suurelle yleisölle. HDW 2019 oli Drumin ja projektissa mukana olleen sisustusarkkitehtitoimisto Fyran ideoima keino tuoda Erottaja2 voimakkaasti julkisuuteen ja nostaa kiinteistön tunnettuutta tehokkaasti. Helsinki Design Week toi kiinteistöön lähes 14 000 vierailijaa ja nosti Erottaja2:n syksyn halutuimpien nähtävyyksien joukkoon.

Erinomaiset tulokset

Mediaviestintä tuotti nopeasti näkyvyyttä. Erottaja2 sai yli 60 mediaosumaa printti- ja verkkolehdissä, radiossa ja televisiossa reilun puolen vuoden aikana. Muun muassa Helsingin Sanomat, Yle, Kauppalehti, HBL ja Markkinointi & Mainonta kirjoittivat kiinteistöstä useita kertoja vuoden 2019 aikana.

Kiinteistö näkyi sosiaalisessa mediassa ja blogeissa erittäin aktiivisesti etenkin syksyllä 2019. Erottaja2:sta kirjoitettiin yli 20 blogissa, ja Instagramissa hashtagia #erottaja2 käytettiin yli 1 000 kertaa. Facebookissa Erottaja2:een tehtiin paikkamerkintä lähes 400 kertaa. Instagram Storiesissa Erottaja2 näkyi ainakin 1 400 kertaa.


Uusrenessanssipalatsi kiinnitti katseet niin paikan päällä kuin medioiden välityksellä.

– Onnistuminen viestinnässä näkyi selvästi vuokrauksessa, ja kiinnostusta tuli poikkeuksellisen paljon. Tämän valtavan kiinteistön täyttäminen vuokralaisilla etenee tavoitteiden mukaisesti, ja se on paljolti viestinnän ansiota, Trevianilla vuokrauksesta vastaava Elisa Loitto sanoo.

Erottaja2:n viestinnällä saatu näkyvyys profiloi Treviania myös firmana.

– Erottaja2 nosti meidät uudelle tunnettuuden tasolle kilpailijakentässämme. Sillä on merkitystä koko liiketoiminnallemme ja myös muille kohteillemme. Meidät muistetaan Erottaja2:sta, sanoo markkinoinnin ja viestinnän johtaja Daniel Tuori Trevianista.

 

Yli 60
mediaosumaa
printti- ja verkkolehdissä, radiossa ja televisiossa
Yli 1 000
#erottaja2-mainintaa
Instagramissa
14 000
vierailijaa
paikan päällä
Vilja

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Vilja Vehkaoja

Puh. +358 44 549 5409

vilja.vehkaoja@drum.fi

Millaista referenssiä etsit?

Olemme koonneet nettiin vain muutamia esimerkkejä töistämme. Jos haluat kuulla lisää tietyn toimialan tai viestinnän alueen kokemuksestamme, kutsu meidät kylään!