Hyppää sisältöön

Blogi — 25.10.2021

Ilmeuudistus on kestävyyslaji

ilmeuudistus
ilmeuudistus

Kun yritys päättää uudistaa ilmeensä, tarvitaan paitsi kestävyyttä sitoutua pitkään prosessiin, myös rohkeutta pitää kiinni valitusta linjasta. Ilmeuudistus on toisinaan hikistä hommaa, mutta yleensä kunnon runttaus kannattaa.

Olen kestävyysurheilumiehiä ja seuraava tilanne on minulle tuttua tutumpi: Pitkä ja huolella läpi tarvottu harjoitusrupeama on takana ja kauden päätavoite edessä. Oli tähtäimessä sitten maraton, Finlandia-hiihto tai Jukolan viesti, töitä suorituksen eteen on tehty pitkäjänteisesti. Aina puurtaminen ei tunnu nautinnolta. Päin vastoin, välillä kompuroidaan, petytään, katsotaan taaksepäin ja aloitetaan alusta.

Yrityksen tai organisaation ilmeuudistusta voi monelta osin verrata kestävyysurheiluun – kummassakin lajissa vaaditaan keskeneräisyyden sietämistä ja sitoutumista pitkähköön prosessiin. Maratonilla ei kannata odottaa kärkisijoitusta parin hölkkälenkin jälkeen, eikä uusi ilme synny maagisesti ensimmäisen ideointipalaverin pohjalta.

Pitkissä puserruksissa on paljon samaa, mutta yksi asia niitä erottaa. Siinä missä maratonilla maaliviiva tarkoittaa oikeasti maalia, ilmeuudistuksessa uunituore brändikirja merkitsee vasta urakan puoliväliä.  

Rohkea noudattaa valittua linjaa

Yritykset etsivät ilmeuudistuksen toteuttajaksi näkemyksellistä ja sitoutunutta kumppania. Hyvä niin – edessä on tärkeä satsaus, jonka tekijältä saa vaatia paljon. Me suunnittelijat taas toivomme asiakkaalta luottamusta ja kykyä heittäytyä. Parhaat lopputulokset syntyvät usein silloin, kun uskalletaan tehdä rohkeita päätöksiä ja pitää niistä kiinni.

Ilmeuudistuksessa kivuliainta onkin usein valintojen tekeminen, niihin uskominen ja niissä määrätietoisesti pysyminen. Säilytetäänkö vanha ja perinteinen logo, uskalletaanko hypätä rohkeampaan värimaailmaan, ovatko vanhat valokuvamme enää käyttökelpoisia?

Yritysilme on kokonaisuus, jonka jokainen elementti logosta typografiaan on yhtä tärkeä. Siksi sen toteuttamisessa ei kannata valita oikopolkua. On sääli, jos laadukkaan suunnittelutyön jälkeen käytännön toteutuksessa tingitään. Kokemukseni mukaan esimerkiksi valokuvat jäävät usein ilmeen muiden elementtien jalkoihin. Toisinaan käy niin, että yritys jatkaa vanhojen valokuvien käyttöä, vaikka ne eivät istuisi uuden ilmeen mukaiseen kuvamaailmaan. Silloin iso osa tehdystä suunnittelutyöstä ja ennen kaikkea eheästä kokonaisuudesta valuu hukkaan.

Ilme herää eloon työyhteisön käsissä

Kun uudistamme asiakkaan ilmettä, haluamme kaivautua mahdollisimman syvälle organisaation tai yrityksen ytimeen ja löytää sieltä asiakkaalle oleelliset arvot ja ainekset, jotka sitten jalostamme ilmeen elementeiksi. Pohjatyö on tehtävä kunnolla, jotta lopputulos on kohteensa näköinen ja uskottava.

Uusi yritysilme muuttuu todeksi vasta sitten, kun se löytää tiensä yrityksen nettisivuille, presentaatioihin, esitteisiin ja arkeen. Ilmeuudistus on pitkän matkan suoritus, johon koko organisaatio osallistuu.

Onnistunut ilme perustelee itse itsensä. Se elää ja hengittää yhteisönsä ytimestä ja tukee sen identiteettiä. Kun ilme näyttää ja tuntuu oikealta, työyhteisö haluaa ottaa sen omakseen.

Uusi ilme on onnistunut, kun se näyttää ja tuntuu meiltä.

Ps. Niin tosiaan, mekin Drumissa uudistimme ilmeemme – viimeinkin. Edellisestä uudistuksesta onkin kulunut jo melkoinen tovi. Jään innolla seuraamaan, miten ilmeen haltuunotto onnistuu omalta porukalta.  

Blogi
Ville Teuronen
Art Director
+358 40 511 3525

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku