Hyppää sisältöön

Blogi — 13.10.2022

Bränditarina ei ole enää ylellisyys, vaan välttämättömyys

Kirja, josta avautuu ihmisen siluetti.

Koskaan aiemmin ilmatila ei ole ollut niin täynnä viestejä kuin nyt. Globaalissa ärsykkeiden ruuhkassa erottuu vain aidolla inhimillisellä tunnereaktiolla. Mutta miten brändi voi herättää tunnereaktion ja mitä sen avulla voidaan saavuttaa?

Ihmisen aivot ovat jo aikojen alusta virittyneet kuuntelemaan tarinoita, eikä tarinan tenho ole kadonnut, vaikka nuotioiden loimusta on siirrytty digilaitteiden valon ääreen. Tarinan tehokkuuden salaisuus piilee siinä, että se herättää kuulijassa tunteen ja samastumisen kokemuksen. Samastuminen taas saa sitoutumaan.

Tämä tunnereaktio ja samastumisen kokemus ovat myös yrityksille kovinta mahdollista valuuttaa. Jos haluat sitouttaa asiakkaan brändiisi, tunneyhteyden luominen on välttämätöntä. Ja ilman tarinaa inhimillisiä reaktioita yrityksiin syntyy harvoin. Ei siis ole ihme, että yhä useampi brändi rakentaa ympärilleen tarinan. Toimiva bränditarina ei olekaan enää ylellisyys vaan suorastaan välttämättömyys.

Hyvä tarina kertoo, miksi yrityksen on oltava olemassa

Brändin tarina toimii erityisen hyvin silloin, kun se konkretisoi yrityksen olemassaolon syyn, arvot ja strategian. Parhaimmillaan tarina avaa yrityksen jokapäiväisen toiminnan merkityksen, eli tekee näkyväksi sen, miksi organisaatiota tarvitaan yhteiskunnassa. Kun tarina onnistuu uskottavasti puolustamaan yrityksen olemassaoloa, organisaation aseman horjuttaminen on vaikeaa.

Tarina on yrityksen keino saada yhteys ihmiseen. Siksi tarinan on avattava, miten asiakas liittyy palveluun tai tuotteeseen. Mitä tunnetta palvelu tai tuote asiakkaan elämässä edustaa?

Jos yritys esimerkiksi myy ravintolaruoan kuljetusta mobiilisovelluksen kautta, sen tarina ei välttämättä liity mitenkään ruokaan tai kuljetukseen, sillä ne eivät vielä herätä tunnereaktiota tai samastumista. Sen sijaan brändin tarina saattaa liittyä kiireeseen ja kuluttavaan arkeen tai itsensä hemmotteluun ja nautiskeluun. Tarinan voi myös kertoa ostajapersoonan tai unelma-asiakkaan näkökulmasta. Tarina on syy sille, miksi brändi, palvelu tai tuote on tälle ihmiselle tärkeä.

Joskus tarina liittyy yksittäisen ihmisen ohella myös yhteiskuntaan. Esimerkiksi kirjastoauton bränditarina saatetaan kertoa paitsi yksittäisen ihmisen, kuten vaikkapa lapsen näkökulmasta, mutta myös osana eurooppalaisen sivistysvaltion kehitystarinaa.

Käytä tarinaa kaikessa viestinnässä

Bränditarinan ydinajatuksen on oltava niin selkeä, että se avautuu myös sloganissa tai jopa brändin nimessä. Tarinaa on kerrottava muodossa tai toisessa kaikessa markkinoinnissa ja viestinnässä, ettei se jää epäselväksi. Tarinan on toistuttava jollain tavalla kaikissa kanavissa, kuten nettisivuilla, mainonnassa, esitteissä, kuvakonsepteissa, somessa, vaikuttajamarkkinoinnissa, sisällöntuotannossa, mediaviestinnässä sekä tapahtumissa.

Tarina on myös sisäinen työkalu. Se auttaa luomaan yhteistä ymmärrystä siitä, miksi ja minkä eteen töitä tehdään. Se myös yhtenäistää viestejä, joita työntekijät yrityksestä ulospäin kertovat.

Drumissa brändin tarinaa lähdetään luomaan osana brändin kirkastamista. Lue lisää Drumin brändityöstä täällä.

7 vinkkiä bränditarinan rakentamiseen

  1. Bränditarina toimii, kun se herättää tunteen ja samastumisen.
  2. Hahmota asiakkaasi ja mieti, millaiseen tarinaan ja päähenkilöön he voivat samastua (päähenkilö voi olla myös rakennus, ajoneuvo, eläin tai tuote).
  3. Tarina koostuu vahvoista yksityiskohdista, joten poistu yleiseltä tasolta.
  4. Auta mielikuvitusta: käytä elävää kieltä ja maalaile näkymiä, tue tarinaa brändin visuaalisilla elementeillä.
  5. Mieti, miten tunne kiteytyy pääviestiksi tai markkinoinnilliseksi kehotukseksi: minkä toiminnan haluat saada aikaan?
  6. Älä aliarvioi yleisöä – anna heidän oivaltaa.
  7. Muista, että bränditarina ei voi olla fiktiota, vaan sillä on oltava vahva totuuspohja.
Blogi
Vilja Vehkaoja
Johtava viestintäkonsultti
+358 44 549 5409

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku