Hyppää sisältöön

Blogi — 21.5.2025

Luottamus, arvot ja yhteinen visio – Vinkit strategiseen viestintäkumppanuuteen

Susanna Isohanni tuomari

Moni haluaa viestinnän tukevan yrityksen tai organisaation strategiaa, mutta harvempi on valmis sitoutumaan kaikkeen, mikä sen saavuttamiseen liittyy. Arjessa saattaa tulla houkutuksia sammutella tulipaloja tai keskittyä pikavoittoihin.

Strateginen viestintäyhteistyö tarkoittaa pitkäjänteistä ja tavoitteellista kumppanuutta, jossa osapuolet pyrkivät saavuttamaan yhteisiä päämääriä ja luomaan arvoa toisilleen. Kun haussa on strateginen viestintäkumppani, on hyvä kysyä sekä itseltään että mahdolliselta kumppaniltaan joukko kysymyksiä. Jos vastaat ainakin suurimpaan osaan alla olevista kysymyksistä kyllä, sinulla saattaa olla pöydän toisella puolella strateginen yhteistyökumppani, jonka kanssa on hyvä kulkea kohti yhteistä menestystä.

Kysy siis ennen yhteistyön alkua:

  1. Onko teillä yhteinen visio ja tavoitteet? Strategisessa kumppanuudessa osapuolilla on selkeä käsitys siitä, miksi yhteistyötä tehdään ja mitä sillä halutaan saavuttaa.
  2. Luotatteko toisiinne ja pystyttekö puhumaan avoimesti?  Molempien osapuolten tulee voida luottaa toisiinsa ja pystyä keskittymään ratkaisujen hakemiseen.
  3. Sitoudutteko ja varaatteko toisillenne riittävästi aikaa? Strategisessa yhteistyössä ei pidetä kumppania koko ajan koeajalla, vaan sitoudutaan yhteistyöhön. Kumpikin osapuoli varaa riittävät resurssit tavoitteiden toteuttamiseen.
  4. Toimiiko tiimitys? Parhaassa tiimissä jokaisella on selkeä rooli ja vastuualue, mikä ehkäisee väärinkäsityksiä ja tehostaa toimintaa – mutta toisaalta ihmiset voivat luottaa siihen, että joku voi paikata tarpeen tullen.
  5. Jaatteko samoja arvoja? Toimintakulttuurien ja arvojen tulee olla riittävän samanlaiset, jotta yhteistyö sujuu kitkattomasti.
  6. Onko ketteryyttä ja kestävyyttä? Yhteistyön on kyettävä mukautumaan muuttuviin olosuhteisiin ja kiperiinkin tilanteisiin. Tarvitaan ns. resilienssiä.
  7. Tiedättekö, milloin olette onnistuneet – juhlitteko sitä?  Strateginen yhteistyö on pitkäjänteistä puuhaa, joten sen onnistumista ja etenemistä on hyvä mitata välitilinpäätöksillä ja pieniäkin voittoja on hyvä juhlistaa yhdessä. Yhteistyötä tulee myös arvioida ja kehittää jatkuvasti, jotta se pysyy strategisesti merkityksellisenä ja tuloksellisena.

Strateginen kumppanuus ei synny vahingossa. Se vaatii oikeanlaisen kumppanin löytämisen, sen, että homma ”natsaa”. Mutta ennen kaikkea se vaatii tekoja, joissa soudetaan samaa venettä yhteiseen suuntaan.

Susanna Isohanni
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 560 4849

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku