Hyppää sisältöön

Blogi — 15.1.2025

Pelottaako Gen Z? – 5 myyttiä nuorisokohderyhmästä

Moni jännittää Gen Z -kohderyhmälle viestimistä – usein ihan turhaan. Sukelletaan hetkeksi nuorten mielenmaisemaan: kuinka tavoittaa mystinen Gen Z?

Onko maailmassa mitään pelottavampaa kuin nuoret? Monet viestijät tuntuvat pohtivan viime vuosien aikana tutuksi tullutta haastetta: haluaisimme tavoittaa nuorempaa yleisöä, mutta emme ymmärrä heitä ollenkaan! 

Mediassa ja somessa elää vahvasti myytti Gen Z -sukupolvesta, joka on hylännyt kaiken vanhemmille sukupolville tutun ja turvallisen. He käyttävät eri kanavia, heidän puheensa koostuu lähinnä oudoista (englanninkielisistä) hokemista ja he ovat aina valmiina hyökkäämään brändien kimppuun ilkeillä kommenteilla. Mutta onko nuori sukupolvi sittenkään niin saavuttamaton ja pelottava?

Nyt murramme yleisiä uskomuksia ”zetoista”, jotta sinäkin ymmärrät nuoremman sukupolven mielenmaisemaa hiukan paremmin.

Myytti 1: Gen Z:tä ei tavoita mistään muualta kuin TikTokista

Ei pidä paikkaansa! Vaikka TikTok on nuorten suosima kanava, se on Suomessa vasta 5. suosituin kanava 16–24-vuotiaiden keskuudessa.* Nuori sukupolvi käyttää sujuvasti monia kanavia ja tutkimusten mukaan YouTubeen luotetaan kaikkein eniten.** Jos nopeatempoinen TikTok ei tunnu luontevalta kanavalta, kokeile tavoittamiseen YouTubea, Instagramia tai Snapchatia. 

Myytti 2:  Nuoret eivät pysty keskittymään, joten kaikki pitää tiivistää muutamaan sekuntiin 

TikTokin kasvaessa nopeasti 2020-luvun alussa vaikutti hetken aikaa siltä, että jokainen asia täytyy tiivistää maksimissaan 15 sekunnin videoon. Nyt suunta on kuitenkin muuttunut ja algoritmi jopa suosii pitkiä videoita lyhyiden ohi. Sama suunta näkyy myös muissa kanavissa. Juju ei piile videon pituudessa, vaan sisällön koukuttavuudessa. Jätä turhat introt ja esittäytymiset pois ja aloita suoraan kiinnostavimmalla asialla. 

Myytti 3: Vain huumorilla ja TikTok-tansseilla pärjää

Pyh! On totta, että nuoret haluavat ennen kaikkea viihtyä somessa.*** Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö vakavammalle sisällölle olisi sijaa. Myös TikTokin sisällöt ovat monipuolistuneet käyttäjämäärän kasvaessa. Suuri osa nuorista käyttää somea hakukoneena, joten on hyvä, että myös vakavampaa sisältöä löytyy. Niitä kiusallisia tanssivideoita ei siis tarvitse vääntää väkisin.

Myytti 4: Kaiken pitää olla visuaalisesti näyttävää

Nuorille visuaalisuus on tärkeä osa arkea ja median kulutusta. Kaiken ei kuitenkaan tarvitse olla visuaalisesti loppuun hiottua, vaan huomio voidaan kiinnittää arjesta tuttujen visuaalisten asioiden avulla. Näitä voivat olla esimerkiksi puhelimen muistiinpanot, chat-ympäristöt, screenshotit. Kaiken ei tarvitse näyttää huipputyylikkäältä, somessa aitous ja rosoisuus otetaan ilolla vastaan!

Myytti 5: Nuoret hyökkäävät yrityksiä vastaan somessa

Ei, ei ja ei! On totta, että medialukutaitoinen nuoriso tunnistaa kiertelyt ja kaartelut – eikä pelkää huomauttaa niistä. Mutta kyse on ennen kaikkea läpinäkyvyydestä ja aitoudesta. Kolmasosa nuorista haluaa, että brändit kantavat vastuunsa** ja yhdeksän kymmenestä haluaa ostaa brändeiltä, jotka toiminnallaan rakentavat parempaa maailmaa ****.  Ole siis läpinäkyvä äläkä kuorruta viestejäsi sokerilla. Vastaa kommentteihin totuudenmukaisesti ja ystävällisesti – suurin osa haluaa vain tietää ja ymmärtää paremmin!



* Median käyttö 16-24-vuotiaat. Lähde: DNA Digitaaliset elämäntavat -tutkimus 2024

** Edelman Gen Z LAB

*** Orbelo: What is TikTok used for?

**** Edelman THE POWER OF GEN Z -raportti

Jenni & Janina

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku