Blogi — 15.1.2025
Pelottaako Gen Z? – 5 myyttiä nuorisokohderyhmästä
Moni jännittää Gen Z -kohderyhmälle viestimistä – usein ihan turhaan. Sukelletaan hetkeksi nuorten mielenmaisemaan: kuinka tavoittaa mystinen Gen Z?
Onko maailmassa mitään pelottavampaa kuin nuoret? Monet viestijät tuntuvat pohtivan viime vuosien aikana tutuksi tullutta haastetta: haluaisimme tavoittaa nuorempaa yleisöä, mutta emme ymmärrä heitä ollenkaan!
Mediassa ja somessa elää vahvasti myytti Gen Z -sukupolvesta, joka on hylännyt kaiken vanhemmille sukupolville tutun ja turvallisen. He käyttävät eri kanavia, heidän puheensa koostuu lähinnä oudoista (englanninkielisistä) hokemista ja he ovat aina valmiina hyökkäämään brändien kimppuun ilkeillä kommenteilla. Mutta onko nuori sukupolvi sittenkään niin saavuttamaton ja pelottava?
Nyt murramme yleisiä uskomuksia ”zetoista”, jotta sinäkin ymmärrät nuoremman sukupolven mielenmaisemaa hiukan paremmin.
Myytti 1: Gen Z:tä ei tavoita mistään muualta kuin TikTokista
Ei pidä paikkaansa! Vaikka TikTok on nuorten suosima kanava, se on Suomessa vasta 5. suosituin kanava 16–24-vuotiaiden keskuudessa.* Nuori sukupolvi käyttää sujuvasti monia kanavia ja tutkimusten mukaan YouTubeen luotetaan kaikkein eniten.** Jos nopeatempoinen TikTok ei tunnu luontevalta kanavalta, kokeile tavoittamiseen YouTubea, Instagramia tai Snapchatia.
Myytti 2: Nuoret eivät pysty keskittymään, joten kaikki pitää tiivistää muutamaan sekuntiin
TikTokin kasvaessa nopeasti 2020-luvun alussa vaikutti hetken aikaa siltä, että jokainen asia täytyy tiivistää maksimissaan 15 sekunnin videoon. Nyt suunta on kuitenkin muuttunut ja algoritmi jopa suosii pitkiä videoita lyhyiden ohi. Sama suunta näkyy myös muissa kanavissa. Juju ei piile videon pituudessa, vaan sisällön koukuttavuudessa. Jätä turhat introt ja esittäytymiset pois ja aloita suoraan kiinnostavimmalla asialla.
Myytti 3: Vain huumorilla ja TikTok-tansseilla pärjää
Pyh! On totta, että nuoret haluavat ennen kaikkea viihtyä somessa.*** Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö vakavammalle sisällölle olisi sijaa. Myös TikTokin sisällöt ovat monipuolistuneet käyttäjämäärän kasvaessa. Suuri osa nuorista käyttää somea hakukoneena, joten on hyvä, että myös vakavampaa sisältöä löytyy. Niitä kiusallisia tanssivideoita ei siis tarvitse vääntää väkisin.
Myytti 4: Kaiken pitää olla visuaalisesti näyttävää
Nuorille visuaalisuus on tärkeä osa arkea ja median kulutusta. Kaiken ei kuitenkaan tarvitse olla visuaalisesti loppuun hiottua, vaan huomio voidaan kiinnittää arjesta tuttujen visuaalisten asioiden avulla. Näitä voivat olla esimerkiksi puhelimen muistiinpanot, chat-ympäristöt, screenshotit. Kaiken ei tarvitse näyttää huipputyylikkäältä, somessa aitous ja rosoisuus otetaan ilolla vastaan!
Myytti 5: Nuoret hyökkäävät yrityksiä vastaan somessa
Ei, ei ja ei! On totta, että medialukutaitoinen nuoriso tunnistaa kiertelyt ja kaartelut – eikä pelkää huomauttaa niistä. Mutta kyse on ennen kaikkea läpinäkyvyydestä ja aitoudesta. Kolmasosa nuorista haluaa, että brändit kantavat vastuunsa** ja yhdeksän kymmenestä haluaa ostaa brändeiltä, jotka toiminnallaan rakentavat parempaa maailmaa ****. Ole siis läpinäkyvä äläkä kuorruta viestejäsi sokerilla. Vastaa kommentteihin totuudenmukaisesti ja ystävällisesti – suurin osa haluaa vain tietää ja ymmärtää paremmin!
* Median käyttö 16-24-vuotiaat. Lähde: DNA Digitaaliset elämäntavat -tutkimus 2024
Pysy kuulolla
Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.