Hyppää sisältöön

Blogi — 7.5.2020

Toivottavasti työpaikkasi ei ole kaupungin varjelluin salaisuus

Työnantajakuva rekrytointi

Drumin Vieraskynään tarttuu tällä kertaa yrityskulttuurimuotoilija ja Leidenschaft Oy:n perustaja Panu Luukka.

Elämme maailmassa, jossa on kohinaa. Paljon kohinaa. Tässä samaisessa maailmassa huipputalentit ovat niukassa. Usko tai älä, jos joudut heitä etsimään, et tule löytämään. Noiden sinulle sopivien talenttien on löydettävä sinut. Luit oikein ja toivottavasti myös ymmärsit: Rekrytointi ei ole etsimistä, rekrytointi on löytämistä.

Työelämässä on tapahtunut vallankumous. Valta on siirtynyt työnantajilta talenteille. Työnantajat eivät enää pääse valitsemaan huipputalentteja, päinvastoin, talentit valitsevat työpaikkansa.

Jos organisaatiosi ei ole ensimmäisten valittujen joukossa, joudut valitsemaan niistä, jotka eivät muualle päässeet. Ei kuulosta hyvältä strategialta, eihän?

Herätä tunteita

Suomalaisten organisaatioiden perisynti on se, että ne eivät haise, maistu tai tunnu miltään. Ne eivät herätä min-kään-lai-sia tunteita. Ne eivät erotu kohinasta. Me pelkäämme, mutta mitä? Sitä, että joku suuttuu? Sitä, että joku nauraa? Sitä, että joku huomaa? Voi helvetti. Ei edelleenkään kuulosta hyvältä strategialta.

Toistan: Rekrytointi on löytämistä. Sinua ja yritystäsi ei löydetä, jos sinä tai yrityksesi ette puhuttele ketään. Voit toki ostaa rekrybannerillesi paremman näkyvyyden Oikotien palvelussa, mutta siinä vaiheessa, kun joudut hakemaan osaajia Oikotieltä, olet jo hävinnyt pelin. Parhaat meni jo.

Miten tilanteen voi muuttaa? Ei ainakaan pyrkimällä olemaan kuin muut. Ei sulautumalla joukkoon eikä epätoivoisesti apinoimalla muita. Rekrymarkkinoilla ei kannata olla se ”kaupungin parhaiten varjeltu salaisuus.” Pitää uskaltaa olla jotakin, erottua joukosta. Pitää uskaltaa olla jotakin mieltä. Ehkä jopa suututtaa joitakin ja toivoa samalla, että joku ihastuu, jopa rakastuu.

Talentit ovat magneetteja

Työntekijäkuvaa on johdettava suunnitelmallisesti. On ymmärrettävä, mitä nykyiset ja tulevat huipputalenttisi haluavat työltään, työnantajaltaan ja työelämältään. Kutsumme tätä Leidenschaftissa työntekijäymmärrykseksi. Kun tiedät, mitä talenttisi haluaa, on sinun rakennettava yritykseesi kulttuuri, joka vastaa odotuksiin toivotulla tavalla. Odotusten, annettujen lupausten ja arjen (=yrityskulttuuri) törmäyspisteessä syntyy työntekijäkokemus. Työntekijäkokemus on joko hyvä tai huono, se johtaa joko tyytyväisyyteen tai tyytymättömyyteen. Ja miksi tällä on väliä? Siksi, että hyvinvoiva, onnellinen ja kehittyvä talentti vetää kaltaisiaan puoleensa.

Mutta. Et voi tarjota kaikille kaikkea. Eikä sinun onneksi tarvitsekaan. Riittää, että rakennat unelmien työpaikan niille, jotka sinä haluat yritykseesi. Tarvitset ne, jotka osaavat hommansa, haluavat kehittää organisaatiotasi ja jotka sopivat organisaatiosi arvomaailmaan. Siksi sinun tulee rakentaa kulttuurisi juuri heille tai jopa vain heille. Kun kulttuuri on rakennettu heille mieleiseksi, tulee sinun huutaa sitä maailmalle ja toivoa, että talenttisikin huutavat.

Paina nämä mieleen, kun etsit osaajia:

  • Rekrytointi ei ole etsimistä, rekrytointi on löytämistä.
  • Siinä vaiheessa, kun joudut hakemaan osaajia Oikotieltä, olet jo hävinnyt pelin.
  • Riittää, että rakennat unelmien työpaikan niille, jotka sinä haluat yritykseesi.
Blogi

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku