Blogi — 11.11.2024
Viestintä on johtamisen supervoima
Yksi johtamisen paradokseista on se, että johtajilta odotetaan samaan aikaan sekä päätöksiä ja suuntaa että osallistamista, keskustelua ja vastuun jakamista. Tässä ristiriidassa on myös johtamisen suola. Se herättää välillä tunteita, joskus suuriakin.
Työpaikan ikävät tilanteet saatetaan kuitata toteamalla, ettei kannata välittää, tämä on vain työtä. Tai sillä, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Kuitenkin meistä monet viettävät työssä lähes puolet valveillaoloajastaan. Olemme kaikki inhimillisiä olentoja ja odotamme työssä normaalia kanssakäymistä, oli sitten kyse työkavereista, asiakkaista tai johtamisesta. Johtaminen tulee näkyväksi ennen kaikkea ihmisten kohtaamisissa, sen kaikissa sävyissä.
Johtajuusviestinnässä erityisesti on olennaista muistaa, että ihmisellä on syystäkin kaksi korvaa ja vain yksi suu. Johtajan viestinnän täytyy perustua kuuntelemiseen ja vasta sen jälkeen siihen, mitä itse haluaa sanoa.
Kyse ei ole siitä, että hyvänä johtajana sinun odotetaan toimivan niin, vaan siitä, että se auttaa sinua tekemään työtäsi paremmin.
- Kuuntelemalla saat arvokasta tietoa. Pystyt rakentamaan parempaa kokonaiskuvaa siitä, mitä työyhteisössä tapahtuu, mitä asiakkaille kuuluu, missä mättää tai mikä toimii.
- Saat omat viestisi paremmin läpi, kun tiedät, millaiseen maaperään ne uppoavat.
- Ihmiset kokevat tulevansa kuulluiksi ja huomioiduiksi, mikä kasvattaa heidän itsetuntoaan, sitouttaa ja motivoi.
Johtaminen on luottamuksen rakentamista. Tällaisia asioita olen itse käytännön kautta oppinut johtamisviestinnästä.
Pyri johdonmukaisuuteen
Jos viestit tänään yhtä ja huomenna toista, voit aiheuttaa epävarmuutta ja heikentää luottamusta. Johdonmukainen viestintä luo vakautta ja ennakoitavuutta. Se myös helpottaa omaa johtamistyötä. Välillä kannattaa kuitenkin miettiä, mikä on hyvä tapa yllättää ja pitää mielenkiintoa yllä, jotta ei ole liian ennustettava ja samalla tylsä.
Ole avoin ja selkeä
Avoimuus lisää turvallisuuden tunnetta ja sitoutumista. Kerro, miten ja milloin päätökset tehdään, mitä yhdessä tavoitellaan ja mitä odotuksia sinulla on. Se auttaa koko henkilöstöä ymmärtämään paremmin oman roolinsa ja tavoitteensa osana isompaa kokonaisuutta. Lopulta se lisää oman työn merkityksellisyyden tunnetta. Huolehdi myös, että yhteiset toimintatavat ovat kaikkien tiedossa.
Ratkaise konfliktit niin nopeasti kuin mahdollista, mutta älä hätiköi
Eräs kokenut yritysjohtaja on todennut, että iso osa johtajan työstä menee erilaisten ongelmien ratkaisemiseen. Kokemukseni ei ole aivan niin synkkä. Johdon tärkeä rooli on luoda kulttuuria, jossa konfliktit ratkaistaan yhdessä tai itsenäisesti. Oma lyhyt oppimääräni ongelmatilanteista kuuluu näin: selvitä faktat, kuuntele kaikkia osapuolia ja toimi katalyyttinä, älä ratkaise itse. Luota siis siihen, että ratkaisut löytyvät konfliktien osapuolilta itseltään. Ja aina kannattaa tarttua tilanteisiin ennemmin kuin myöhemmin.
Lisää vuorovaikutusta empatialla
Johtamisessa empatiataidot korotustuvat ennen kaikkea muutostilanteissa. Saatat ehkä ajatella ja ottaa ihmisten tunnetiloja huomioon, mutta et huomaa osoittaa sitä – unohdat kertoa. Empatia jos mikä on vuorovaikutusta, molemminpuolista kuuntelua ja keskustelua, joka päivä. Silloin osoitat tukesi, ymmärryksesi ja johtajuutesi olemalla vain ja ainoastaan oma itsesi.
Pysy kuulolla
Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.