Ilmastokriisi on täällä, mitä enää kehtaa markkinoida?
Blogi

Ilmastokriisi on täällä, mitä enää kehtaa markkinoida?

Elämme kulutusyhteiskunnassa, jossa monen työ nivoutuu tavaroiden kuluttamiseen. Samaan aikaan meitä patistellaan karsimaan kulutusta, syömään vähemmän lihaa ja luopumaan lentämisestä. Ilmastotuska on kahta kauheampi markkinointiviestinnän osastolla. Kulutusjuhlat on nyt juhlittu, konsumerismi on kuollut. Mitä enää kehtaa markkinoida?

Istuin elokuun lopussa Aalto yliopiston NODUStalks -tilaisuudessa. Pöydällä oli itselleni uusi termi, ilmastosuru (climate grief). Termi tiivistää erityisesti nuorempien sukupolvien kokeman ahdistuksen ja surun vääjäämättömältä tuntuvasta ilmastonmuutoksesta. Ilmastosurua potevat kokevat, että omat vaikutusmahdollisuudet luonnonkatastrofin pysäyttämiseen häviävät hiilihiukkasina ilmaan.

Ilmastosurun ytimessä on menetys: Olemmeko menettäneet korvaamattoman planeettamme päästöille? Olemmeko kuluttaneet itseltämme kodin alta? Surun musertavuudessa voi kuitenkin olla voimaa. Parhaimmillaan suru sysää meidät toimintaan ja saa muuttamaan asioita.

Miksi tutkia jotain, mikä ei ole vielä tapahtunut?

Muutos on sisäsyntyinen prosessi, jonka tärkein kumppani on hyvä, tajuntaan pureutuva viestintä. Hyvä viestintä kommunikoi eli tekee yhteiseksi ajatukset siitä, mitä halutaan muuttaa ja miksi. Viestinnässä perustellaan muutoksen syyt, motivoidaan toimintaan ja luodaan innostusta. Viestintä antaa ihmisille keinoja vaikuttaa ja tarjoaa heille oman roolin muutoksessa.

On toki realismia, että yhden ainoan kuluttajan vaikutusmahdollisuudet ilmastonmuutoksen ratkaisussa ovat pienet. Jos kuitenkin saamme muokattua kuluttajakäyttäytymistä ilmastolle fiksumpaan suuntaan, vaikutusmahdollisuutemme kasvavat. Tämä vaatii ennakointia ja aktiivista vaikuttamista tulevaisuuteen. Työkaluja tähän voi löytyä viestijöille mystiseltä kuulostavasta, monitieteellisestä laatikosta nimeltä tulevaisuudentutkimus.

Ennakointia ja tulevaisuudentutkimusta hyödynnetään viestinnän tekemisessä hämmentävän vähän. Olen usein törmännyt tulevaisuudentutkimukseen liittyvään kriittisen kysymyksen: Miksi tutkia jotain, mikä ei ole vielä tapahtunut. Myönnän, kysymys on hyvä, mutta se sivuuttaa tulevaisuuden todellisen luonteen.

Tulevaisuus ei nimittäin ole mikään suuri tuntematon, vaan toistaiseksi muovautumaton ajanjakso. Juuri tulevaisuuden hahmottomuus antaa meille mahdollisuuden siihen vaikuttamiseen. Kun tarkastelemme kriittisesti, millainen tulevaisuus olisi meille ihanteellinen, mahdollinen tai todennäköinen, kuvamme tulevaisuudesta kirkastuu. Kirkkaammasta kuvasta on helpompi hahmottaa ne askeleet ja toimenpiteet, jotka johtavat kohti toivottua tulevaisuuden kuvaa.

Ja tämä jos mikä on kiinnostava väylä / työkalu sille, joka haluaa tehdä iskevää viestintää.

No, entäs se kehtaaminen, mitä sille tehdään?

Nyt jo edesmennyt sukulaiseni tapasi sanoa, että on parempi hetki hävetä kuin kauan katua. Viisaita sanoja. Ja kenties häpeämisen ja kehtaamisen voisi unohtaa ja uskaltaa olla rohkea. Markkinoinnin ja viestinnän tehtävä on herättää ja innostaa, joskus myös luoda uutta ajattelua versovia vastakkainasetteluja. Tämä kaikki on edellytys tulevaisuudelle, jota yhdessä muovaamme.

Lopuksi kolme vinkkiä kaikille markkinoinnin ja viestinnän parissa hääriville siitä, miten hyödyntää tulevaisuudentutkimusta ja ennakointia:

  1. Määrittele näkemys: minne haluat mennä, mitä haluat saada aikaan? Tulevaisuuteen ei ajauduta, vaan sitä kohti voi aktiivisesti pyrkiä.
  2. Ota suunta. Katso lähelle ja kauas, mutta älä kysy suuntaohjeita niiltä, jotka eivät tiedä minne juuri sinä olet menossa. Luota näkemykseesi.
  3. Uppoudu. Ennakointia ei kannata harrastaa pistemäisesti, vaan sille tulee raivata kalenterista aikaa ja tutkia maailmaa systemaattisesti.

Aikana, jolloin et tiedä, mitä tehdä tai mitä kehtaa markkinoida, kysy sitä muilta. Tongi, tutki, kyseenalaista. Ole utelias ja rohkea. Ole valmis myöntämään virheesi ja vaihtamaan näkökulmaasi. Ja ennen kaikkea: ole valmis sietämään keskeneräisyyttä, sillä tien toisessa päässä voi asua oivallus.

PS Jos haluat kuulla aiheesta lisää, tule MTL:n järjestämään Babylon Helsinki -tapahtumaan 7.11.2019.

Lue seuraavaksi