Twitter-haaste, joka lähti käsistä: mitä olet tehnyt vuosikymmenessä?
Blogi

Twitter-haaste, joka lähti käsistä: mitä olet tehnyt vuosikymmenessä?

Tämän blogitekstin otsikko voisi olla mikä tahansa viestintäklisee: ”Sisältö on kuningas”, ”Kuinka synnytät viraali-ilmiön” tai ”Hyvä sisältö puhuttaa”. Nämä otsikot kuitenkin saisivat vahingossa Twitterissä aloittamani viraalihaasteen kuulostamaan totuutta tylsemmältä. Vuosikymmenhaaste oli tarinoiden kakofoniaa, ja siksi se toimi.

Kaikki alkoi ajatusleikistä sunnuntaiaamuna.

Tajusin, että kolmen kuukauden päästä vaihtuu vuosikymmen. Pohdin, mitä kaikkea elämässäni on tapahtunut sinä aikana. Hetken asioita summattuani heitin ajatuksen twiitissä maailmalle, toiveena, että ehkä kaveri tai pari jaksaisi siihen vastata.

twitter viraali-ilmiö

Twiitti lähti täysin käsistä. Hukuin notifikaatioihin. Siihen tuli satoja vastauksia ja reagointeja. Twiitti keskustelutti radiossa ja näkyi juttuna Iltalehdessä. Miksi?

Twiitti antoi äänen erilaisille ihmisille ja tarinoille

Me kaikki tykkäämme puhua itsestämme. Siksi twiittiin oli helppo vastata omalla tarinalla tai jakaa eteenpäin omalla listalla. Se siis antoi äänen ihmisille.

Suurin osa vastauksista sisälsi meille kaikille tuttuja tapahtumia: rakastumista, koulutuksia, urapolkuja, perheen perustamista, matkustamista, muuttoja, talon tai mökin rakentamista, urheilusaavutuksia, lemmikkien määriä… Vastaukset olivat täynnä elämää ja elämän ääniä.

Haasteeseen vastattiin myös kertomalla välillä hyvinkin rankkoja tarinoita sairauksista, menetyksistä, syrjinnästä, mielenterveysongelmista, vähemmistöjen kamppailuista ja väkivallasta. Vaikka Twitteriä usein syytetään runsaasta negatiivisuudesta, olin iloinen ja samalla hämmästynyt, miten moni uskalsi jakaa vaikeitakin asioita eivätkä (tietääkseni) saaneet sen johdosta rapaa niskaansa. Nämä tarinat liikuttivat minua eniten ja olin niistä äärimmäisen kiitollinen.

Jotkut puolestaan lukivat twiitin niin, että pitäisi listata omia saavutuksia. Nämä ihmiset menivät saman tien ”reflect and review” -moodiin, kertaamaan mennyttä ja tekemään sen pohjalta tavoitteita seuraavalle vuosikymmenelle. Tällaista draivia oli ilo seurata.

Ketjusta löytyivät myös ihanat (oletettavasti) insinöörit, jotka mieluummin väänsivät siitä, mikä on oikea laskentatapa vuosikymmenelle. Sain asiasta jopa sähköpostia, jossa eräs twitteristi käytti esimerkkinä 490 eaa. käytyä Marathonin taistelua. Olette mahtavia insinöörit, mitä tekisimmekään ilman teitä?

Yritysviestinnällä erilainen ääni kellossa

Aika pian myös yritykset ja organisaatiot hyppäsivät kelkkaan.

twitter viraali-ilmiö

twitter viraali-ilmiö

Näissä vastauksissa korostui vielä vahvemmin tapa viestiä, eli organisaatioiden ääni. Twiitit rikkoivat tyypillistä yritysten tapaa ilmaista itseään. Verottajan Verouutiset-tili on ansiokkaasti viestinyt eri tavalla jo pitkään, joten twiitti jatkoi samalla vahvalla linjalla.

Hyvä twiitti vaati organisaatiolta vikkelyyttä, joka ei ole itsestäänselvyys ketteriksi julistautuneissakaan organisaatiossa. Huomasimme tämän Drumissa, jossa twiittiämme mietti ja sitä varten lukuja selvitti hyvinkin 10 henkilöä noin vuorokauden ajan.

Muista aina: sisältö ja ihmiset

Mitä tästä opimme? Vuosikymmenhaaste osoitti jälleen vanhan viisauden paikkansapitävyyden: oli kanava mikä tahansa, hyvä sisältö ratkaisee aina, eivät kikkakolmoset. Vaikka twiitin suosio oli vahinko, siinä kiteytyi viestinnän perussääntö. Tee sisältöä, jota ihmiset haluavat jakaa ja joka saa miettimään asioita heidän itsensä kautta.

Lue seuraavaksi