
Enefit pärähti Suomen sähkömarkkinoille selkein viestein
Mobiilipalveluihin panostavalle Enefitille suunniteltiin ja toteutettiin monipuolista strategista viestintää ja markkinointia. Sähköyhtiön pääviestiksi kirkastui seuraava: ”Voit säästää sähkölaskussa kahdella tavalla: ostamalla edullisempaa sähköä ja käyttämällä sitä vähemmän. Enefit auttaa sinua molemmissa.” Pääviestiä toistettiin systemaattisesti Enefitin viestinnässä ja markkinoinnissa.
Uusiutuvaa energiaa myyvän Enefitin vahvuutena sähkömarkkinoilla onkin juuri mobiilisovellus, jonka avulla kuluttaja voi säästää sähkölaskussaan seuraamalla kulutustaan ja ajoittamalla sitä edullisimmille tunneille.
Enefitille suunniteltiin viihdyttäviä somesisältöjä.
Viestinnässä heittäydyttiin haasteisiin
Kaksivaiheisen lanseerauksen ensimmäisessä vaiheessa syksyllä valmistauduttiin markkinoille tuloon hiomalla pääviestejä ja kertomalla niistä mediaviestinnällä. Matkan varrella Enefitille konseptoitiin ja toteutettiin sosiaalisen median sisältöjä, blogiyhteistöitä ja blogisisältöjä sekä erilaisia mainosmateriaaleja.
Lanseerausviikolla Enefitin toimitusjohtaja Ville Pentti laittoi itsensä likoon ja paljasti oman päivittäisen sähkönkulutuksensa Helsingin keskustassa sijaitsevalla ulkomainosnäytöllä. Säännöllisesti päivittyvältä diginäytöltä ohikulkijat pystyivät seuraamaan Pentin sähkönkulutusta suoraan Enefitin mobiilisovelluksen näkymästä.
Enefitin toimitusjohtaja Ville Pentti ryhtyi julkiseen sähkönsäästöprojektiin.
Lisäksi toimitusjohtaja haastoi itsensä vähentämään sähkönkulutustaan ja ryhtyi testaamaan erilaisia sähkönsäästövinkkejä omassa arjessaan. Sähkönsäästöprojektista raportoitiin Enefitin blogissa ja sosiaalisessa mediassa kannustaen muitakin kokeilemaan helppoja tapoja säästää niin omaa kukkaroaan kuin ympäristöäkin.
Myös Enefitin sisäistä viestintää vahvistettiin muun muassa sähköyhtiölle räätälöidyillä workshopeilla ja koulutuksilla.
Enefit löi medioissa läpi valtakunnallisesti
Lanseerauksen mediaviestintää varten tehtiin kattava kyselytutkimus, jolla selvitettiin suomalaisten asenteita sähkönkulutukseen. Kiinnostavan tiedon lisäksi mediaviestintä tuotti myös näkyvyyttä: Enefitin lanseerauksesta raportoi niin MTV Uutiset kuin Kauppalehti ja lukuisat paikallismediatkin. Mediaosumia uuden sähköyhtiön astumisesta markkinoille syntyi yli 70 ympäri Suomea.
Katso MTV:n uutinen Enefitin lanseerauksesta täältä.