Ohjaamo tavoitti nuoret vaikuttajamarkkinoinnilla
case

Ohjaamo tavoitti nuoret vaikuttajamarkkinoinnilla

Yli 3 000 nuorta jäi tänä vuonna syystä tai toisesta ilman toisen asteen koulutuspaikkaa. Ohjaamo halusi tavoittaa nuoret ja ohjata maksuttoman neuvonnan pariin.

Ohjaamo on paikka, joka tarjoaa kaikille alle 30-vuotiaille maksutonta apua ja tukea monenlaisiin asioihin opiskelusta ja työllistymisestä asumiseen sekä kaikkeen näiden väliltä. Toimipisteitä Ohjaamolla on noin 50 eri puolilla Suomea Rovaniemeltä Helsinkiin.

Syksyllä 2018 Ohjaamo halusi tavoittaa nuoret – ja erityisesti pojat –, jotka ovat vailla opiskelu- tai työpaikkaa ja vaarassa tippua tyhjän päälle.

Kuinka tavoittaa mainonnalta piileksivä kohderyhmä?

Nuoret ovat haasteellinen kohderyhmä, sillä he haluavat vaikuttaa siihen, mitä sisältöjä he näkevät ja missä. He myös suhtautuvat kuluttamaansa sisältöön kriittisesti: ollakseen kiinnostavaa sisällön pitää olla heidän näköistään ja tuntuistaan. Lisäksi jo yli puolet alle 25-vuotiaista suomalaisista käyttää mainosten esto-ohjelmia, joten perinteinen maksettu online-mainonta ei heitä löydä.

Vastauksena haasteeseen suunnittelimme tube-kampanjan yhdessä supersuositun Justimusfilms-sketsiryhmän kanssa.

Rohkea lähestyminen arkaan aiheeseen

Kampanjassa ei haluttu alleviivata nuorten syrjäytymistä, sillä Ohjaamo tarjoaa apua niin pieniin kuin suuriinkin ongelmiin. Kampanjan lähtökohtana toimi Drumin ideoima kattoajatus nuorten halusta löytää oikotie onneen. Ajatus jaloistui Justimusfilmsin käsissä reilun viiden minuutin mittaiseksi YouTube-sketsiksi. Videolla päähenkilö Hannu on katkaissut välit kavereihin ja muuttanut asuntoautoon asumaan.

 

Justimusfilms ideoi Drumin kattoajatuksen avulla viihdyttävän YouTube-sketsin, joka tavoitti kohdeyleisönsä.

Drum suunnitteli ja jalkautti mainontamateriaalit Ohjaamon verkkosivuille sekä sosiaalisen median kanaviin. Tuotimme myös kampanjajulisteen kouluihin ja muihin paikkoihin, joissa nuoret viettävät luonnostaan aikaa. Vastaavasti Justimusfilmsin pojat rummuttivat kampanjaviestejä Instagram-kanavallaan kampanjan startatessa.

Tulokset puhuvat puolestaan

Video nousi heti julkaisun jälkeen Youtuben trending-listan sijalle #4 säilyttäen paikkansa listalla yli viikon. Ensimmäisen viikon aikana video keräsi huikeat 240 000 katselua – ja katseluita kertyy edelleen. Kaikki online-kampanjatoimenpiteet tavoittivat satoja tuhansia nuoria ja generoivat yhteensä noin 730 000 näyttökertaa.

Justimusfilms osoittautui oikeaksi kumppaniksi myös tavoitetun kohderyhmän perusteella, sillä 83 % videon katsojista oli 13–34-vuotiaita ja miesten osuus katsojista oli noin 80 %. Kohderyhmä suorastaan rakastui videoon: 99 % videon tykkäyksistä oli positiivisia yläpeukkuja ja videota on jaettu noin 1 500 kertaa. Videota myös kommentoitiin ahkerasti, yhteensä lähes 900 kertaa.

Katso Hukassa-sketsi täältä!

730 000
näyttökertaa
kampanjan online-toimenpiteille
1500
jakoa
YouTubessa
900
kommenttia
YouTubessa
Mari

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Mari Kuusinen

Puh. +358 40 196 4374

mari.kuusinen@drum.fi

Millaista referenssiä etsit?

Olemme koonneet nettiin vain muutamia esimerkkejä töistämme. Jos haluat kuulla lisää tietyn toimialan tai viestinnän alueen kokemuksestamme, kutsu meidät kylään!