Pakkausten kierrätys on yhteispeliä
case

Pakkausten kierrätys on yhteispeliä

Asiakas Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy
Kategoria
Drum suunnitteli ja toteutti Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n kampanjan, jossa tehdään tuottajavastuun ideaa tutuksi kuluttajille ja muistutetaan samalla pakkausten kierrätyksen pelisäännöistä.

Huolehditaan yhdessä siitä, että pakkaus kiertää

Suomessa myytävien tuotteiden pakkausten kierrätyksestä huolehtivat ja sen myös suurimmaksi osin rahoittavat tuotteita pakkaavat ja pakattuja tuotteita maahantuovat yritykset. Kuluttajien vastuulla on puolestaan palauttaa tyhjät pakkaukset puhtaina keräykseen, joko oman taloyhtiön keräysastioihin tai lähimpään Rinki-ekopisteeseen.

Kun kaikki hoitavat osansa, pakkauksiin käytetyt materiaalit saadaan takaisin kiertoon ja pakkauksien ympäristökuormitus pienenee. Kiertoon päätyvästä pakkausmateriaalista saadaan raaka-ainetta teollisuuden käyttöön. Kerätystä materiaalista tehdään siis uusia tuotteita niin tiskiharjoja, lapiota, kartonkihylsyjä kuin vaikka lasivillaa rakennuskäyttöön.

Näistä lähtökohdista lähdimme rakentamaan Ringin ”Huolehditaan yhdessä siitä, että pakkaus kiertää” -kampanjakonseptia, jonka kärkenä on pakkausten tuottajavastuu ja kuluttajien rooli sujuvassa pakkausten kierrätyksessä.

Lajittelu ja kierrätys ovat osa kuluttamista

Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuotetta mahdollisimman hyvin kulutushetkeen asti ja siten minimoida hukkaa eli jätteen määrää. Kun pakkaus on tehnyt tehtävänsä, siitä tulee roska – paitsi jos sen kierrättää.

60-luvun henkeä huokuvissa kampanjafilmeissä asia selitetään rautalangasta: Kuluttaja ostaa tuotteen ja palauttaa tyhjän pakkauksen keräykseen. Kaikki käy kädenkäänteessä, pakkausten kierrätys on helppoa!

Kampanjan tietoiskumaisissa radiomainoksissa keskitytään tuottajavastuun lisäksi myös Rinki-ekopisteiden siisteyteen sekä kierrätysmateriaalin laatuun ja puhtauteen. Ne ovatkin ensiarvoisen tärkeitä kierrätyksen kannalta, sillä epäsiistit ekopisteet hankaloittavat kierrätystä niin kuluttajien kuin yrityksienkin näkökulmasta.

Kampanja näkyy ja kuuluu online-medioissa, somessa ja radiossa, joista kuluttajat ohjattiin kampanjasivulle tutustumaan pakkauksen uuteen elämään ja tuottajavastuun ideaan.

Elina

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Elina Mattila

Puh. +358 50 303 9564

elina.mattila@drum.fi

Millaista referenssiä etsit?

Olemme koonneet nettiin vain muutamia esimerkkejä töistämme. Jos haluat kuulla lisää tietyn toimialan tai viestinnän alueen kokemuksestamme, kutsu meidät kylään!