Maailma ilman sairaanhoitajia? Ei kiitos.
case

Maailma ilman sairaanhoitajia? Ei kiitos.

Asiakas Sairaanhoitajaliitto
Sairaanhoitaja on yksi maamme arvostetuimmista ammateista. Silti suomalaista terveydenhuoltoa uhkaa pula ammattitaitoisista osaajista. Sairaanhoitajaliitto halusi nostaa osaajapulan kampanjateemaksi, kun se juhlii lähes satavuotista taivaltaan tänä vuonna. Drum suunnitteli ja toteutti juhlavuoden viestintätoimenpiteet, jotka polkaistiin käyntiin valtakunnallisella markkinointiviestinnän kampanjalla tammikuussa 2020.

Suomalainen hoitotyö on kriisissä: arviolta puolet nykyisistä sairaanhoitajista eläköityy vuoteen 2030 mennessä ja jopa 40 % sairaanhoitajista on harkinnut alanvaihtoa, ja osa onkin jo vaihtanut alaa.

Näistä lähtökodista rakensimme ”Maailma ilman sairaanhoitajia? Ei kiitos.” -kampanjakonseptin, joka leikittelee dystooppisella tulavaisuuskuvalla, ettei maailmassa ole enää yhtään sairaanhoitajaa.

Kaksivaiheinen kampanja sai lentävän lähdön, kun Yle tarttui aiheeseen verkkosivuillaan heti kampanjan käynnistyttyä. Kampanjalle oli selkeästi tilausta myös sairaanhoitajien keskuudessa, ja se herättikin paljon keskustelua omista kokemuksista ja hoitotyön kehittämisestä jäsenistön keskuudessa.

Ensimmäinen vaihe: Oletko nähnyt häntä?

Kampanja starttasi Sairaanhoitajien jäsenistöä aktivoivalla sissimarkkinointitempauksella, jonka aikana jäsenistö levitti tekaistuja katoamisilmoituksia ympäri Facebookin puskaradioryhmiä ja paikallisia ilmoitustauluja.

Oletko nähnyt häntä? -ilmoitukset levisivät jäsenistön avulla.

Oletko nähnyt häntä? -ilmoitukset levisivät jäsenistön avulla.

Katoamisilmoituksissa kehotettiin ottamaan yhteyttä ilmoituksessa mainittuun puhelinnumeroon tai sähköpostiin – ja moni ottikin, sillä puhelinvastaaja meni täyteen kampanjan ensimmäisenä päivänä. Numeroon soittamalla kuuli nauhoitetun vastaajaviestin ja sähköpostista sai automaattisen vastauksen, joista ohjattiin kampanjasivulle.

Toinen vaihe: Maailma ilman sairaanhoitajia? Ei kiitos.

Kampanjan toinen vaihe näkyi ja kuului valtakunnallisesti ulkomainonnassa, radiossa ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjoinnin kärkenä oli, että laadukas ja tasa-arvoinen hoito kuuluu jokaiselle.

Katoavat sairaanhoitajat valloittivat katukuvan.

Sairaanhoitajien toimenpiteet jatkuvat läpi juhlavuoden, jotta meitä hoitaisivat jatkossakin koulutetut ja alansa huippua edustavat sairaanhoitajat. Lue lisää kampanjasivulta: https://sairaanhoitajat.fi/kadonnut

Reeta

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Reeta Kaivola

Puh. +358 45 634 9927

reeta.kaivola@drum.fi

Millaista referenssiä etsit?

Olemme koonneet nettiin vain muutamia esimerkkejä töistämme. Jos haluat kuulla lisää tietyn toimialan tai viestinnän alueen kokemuksestamme, kutsu meidät kylään!