Vaimonhakkaajapaidasta solidaarisuuspaita – Solidaarisuuden kampanja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan
case

Vaimonhakkaajapaidasta solidaarisuuspaita – Solidaarisuuden kampanja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan

Asiakas Solidaarisuus
Kategoria
Suunnittelimme naisten oikeuksia puolustavalle Solidaarisuus-järjestölle kampanjan, joka haastaa jokaisen suomalaisen puuttumaan naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Osana naistenpäivänä 8.3.2019 käynnistyvää kampanjaa vaimonhakkaajapaitana tunnettu toppi saa uuden merkityksen Anna Salmen suunnittelemana solidaarisuuspaitana.

Solidaarisuuden naistenpäivänä 2019 käynnistämässä kampanjassa suomalaisia kannustetaan puuttumaan naisiin kohdistuvaan väkivaltaan niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Kampanjan suunnittelu aloitettiin vuonna 2018, kun Solidaarisuus pyysi Drumia suunnittelemaan seuraavan vuoden naistenpäiväkampanjaa. Solidaarisuus on suomalainen Keniassa, Somalimaassa ja Nicaraguassa toimiva järjestö, joka parantaa naisten asemaa ja toimeentuloa ja on erikoistunut tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaiseen työhön.

Kampanja rakentuu idealle muuttaa vaimonhakkaajapaitana meillä ja maailmalla tunnettu toppi kokonaan uuteen merkitykseen solidaarisuuspaidaksi. Paidan ja kampanjan muiden visuaalisten elementtien toteuttajaksi valittiin kansainvälistäkin mainetta erityisesti gif-animaatioillaan kerännyt Anna Salmi, joka on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Applelle, Adidakselle ja Buzzfeedille.

– Vaimonhakkaajapaita on huono, mutta tunnettu lempinimi aluspaidalle. Tämän oivalluksen valjastimme Solidaarisuuden naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen kampanjan luovaksi ytimeksi. Solidaarisuuspaita muistuttaa meitä siitä, että sillä on väliä, mitä nimiä ja sanoja käytämme asioista, Drumin viestintäkonsultti Mari Kuusinen sanoo.

Tutkimus paljasti suomalaisten asenteet naisiin kohdistuvaa väkivaltaa kohtaan

Osana kampanjaa Solidaarisuus toteutti myös kyselytutkimuksen, joka paljasti kiinnostavaa tietoa suomalaisten asenteista naisiin kohdistuvaa väkivaltaa kohtaan. Tutkimuksen mukaan kolme neljästä (74 %) suomalaisesta on sitä mieltä, että Suomen on tuettava naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista työtä näkyvästi kaikkialla maailmassa.

– On ilahduttavaa huomata, että naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiselle kansainväliselle työlle on suomalaisten laaja tuki. Haluamme muistuttaa, että naisiin kohdistuva väkivalta on aina väärin, tapahtuipa se sitten Suomessa tai muualla maailmassa, sanoo Solidaarisuuden tasa-arvoasiantuntija Maria Väkiparta.

Samalla kolmannes (33 %) suomalaismiehistä kuitenkin ajattelee, että väkivalta voi joskus olla naisen oma vika. Kaikista suomalaisista näin uskoo noin joka neljäs (23 %). Tutkimus nostaa esille myös eroja eri ikäryhmien asenteissa ja arvoissa. Alle 30-vuotiaat vastaajat suhtautuvat kriittisimmin siihen, että julkisia varoja allokoidaan kansainväliseen naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön.

– Se, että kolmannes suomalaismiehistä pitää naisiin kohdistuvaa väkivaltaa joissain tilanteissa naisen omana vikana tarkoittaa, että olemme vielä valitettavan kaukana väkivallan nollatoleranssista, Väkiparta sanoo.

Solidaarisuuden kampanja käynnistyy naistenpäivänä perjantaina 8.3.2019, ja se tulee näkymään mediassa, sosiaalisessa mediassa ja vaikuttajien kanavissa. Kampanjaan voi osallistua osoitteessa www.solidaarisuus.fi/solidaarisuudesta: lahjoittamalla kertalahjoituksena, ryhtymällä kuukausilahjoittajaksi tai pukeutumalla solidaarisuuspaitaan. Solidaarisuuspaidan voi 8.3.2019 alkaen ostaa sähköpostitse osoitteesta solidaarisuus@solidaarisuus.fi tai soittamalla Solidaarisuuden asiakaspalveluun 010 501 2120. Paitoja on rajoitettu erä, ja niiden tuotto menee naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön.

74 %
suomalaisista on sitä mieltä, että
Suomen on tuettava naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista työtä näkyvästi kaikkialla maailmassa.
23 %
kaikista suomalaisista ajattelee, että
väkivalta voi joskus olla naisen oma vika.
Mari

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Mari Kuusinen

Puh. +358 40 196 4374

mari.kuusinen@drum.fi

Millaista referenssiä etsit?

Olemme koonneet nettiin vain muutamia esimerkkejä töistämme. Jos haluat kuulla lisää tietyn toimialan tai viestinnän alueen kokemuksestamme, kutsu meidät kylään!