Näköala-aamuseminaari: viestintä näkyy viivan alla
Asiakkaat

Näköala-aamuseminaari: viestintä näkyy viivan alla

22.11.17

Järjestimme viidettä kertaa Näköala-aamuseminaarin 22.11.2017. Asiapitoisessa aamun avauksessa kuultiin kaksi case-esimerkkiä tuloksellisista viestintäprojekteista: Firan kahden viikon putkiremontista kertoivat Fira Palveluiden toimitusjohtaja Sami Kokkonen ja Drumin johtava viestintäkonsultti Susanna Isohanni, Piltti Myytinmurtajat esitteli Drumin projektijohtaja Kristiina Heikkonen. Mutta miten tuloksellista viestintää voi tehdä?

Fira: Kahden viikon putkiremontti

Firan kahden viikon putkiremontti on varmasti kaikille suomalaisille tuttu juttu. Se, miten valtava medianäkyvyys saavutettiin, on kahta viikkoa pidempi prosessi, jossa viestintä oli avainroolissa alusta alkaen. Putkiremontti suunnitteluineen kestää kuukausia, mutta Fira Ketterä -prosessin avulla asukkaille koituva asumisen haitta-aika voidaan minimoida jopa pitkän etelänloman mittaiseksi.

Fira Ketterä -hankemallista tuli kahden viikon putkiremontti -pilotin avulla hitti ja he saivat satojen mediaosumien lisäksi kuukauden aikana saman verran tarjouspyyntöjä kuin aiemmin vuoden aikana.

Sami Kokkonen paljasti, miten viestinnällä saatiin tuloksia:

1: Tuote on oikeasti toimiva, ei mikään feikkijuttu tai tempaus, ja siitä on aidosti hyötyä asiakkaille.

2: Viestimme puhutteli isoa osaa suomalaisista. Putkiremontin kestoa oli varmasti moni pohtinut maalaisjärjellä mielessään: miksi pitää maksaa niin hirveästi ja ihmisten olla 3–4 kk poissa kotoaan. Me ratkaisimme tämän ongelman.

3: Tuuri. Parhaissa onnistumisissa on aina pikkuisen onnea mukana.

Firan tarkemman case-esittelyn voi lukea täältä.

Piltti: Myytinmurtajat

Piltti Myytinmurtajat -kampanja alkoi selvitystyöllä: miksi valmiiden lastenruokien myynti oli laskussa, vaikka tuote on priimaa ja uusia lapsia syntyy tasaiseen tahtiin? Tutkimusten avulla havaittiin, että suomalaisten vanhempien mielissä valmiit lastenruoat sisältävät säilöntä- ja väriaineita, tai vaihtoehtoisesti eivät tiedä, mitä lastenruokapurkeissa on sisällä ja ovatko ne terveellisiä.

Piltti Myytinmurtajat -kampanjan avulla nostettiin lastenruokapurkki pöytään ja ruvettiin rohkeasti keskustelemaan aiheesta. Monikanavainen kampanja herätti keskustelua niin somessa, blogeissa kuin kohderyhmälehdissä ja Piltin tärkeimmät viestit mursivat myyttejä: valmis lastenruoka ei sisällä väri- ja säilöntäaineita, on turvallista ja terveellistä. Kampanja näkyi myös viivan alla ja myynti lähti kasvuun.

Kristiina Heikkosen kolme oppia Piltti Myytinmurtajat -kampanjasta:

1: Rohkeus – Piltti uskalsi tuoda vaikeat asiat puheenaiheeksi ja se kannatti.

2: Viestintätoimisto mukaan suunnitteluun jo alkuvaiheissa. Viestintä onnistuu parhaiten, kun se otetaan huomioon kokonaisuudessa alusta asti.

3: Tavoitteiden asettaminen. Rohkeat tavoitteet ajavat rohkeisiin tekoihin. Onnistumista ei voi mitata ilman tavoitteita.

Lue Piltti Myytinmurtajat -casesta täältä.

Twitter-chat: Näkyykö viestintä viivan alla?

Mietitkö sinäkin, miten tehdään viestintää, joka näkyy viivan alla? Osallistu keskusteluun Twitterissä tänään eli 22.11.2017 klo 12 alkaen. Järjestämme Twitter-chatin, johon pääset mukaan seuraamalla meitä @drumcomms ja tunnisteilla #viestintächat #viestintävaikuttaa

PS: Jos et ehdi mukaan chatiin, ei hätää! Keskusteluun voi osallistua twiittaamalla myöhemminkin.