Slaidaa itsesi Ärrälle
Työn nimi: Slaidaa itsesi Ärrälle
Työn suunnitteluun osallistuneet yritykset: Drum & Askel Company
Työn tuotantoon osallistuneet yritykset: Drum, Askel Company & Digital Factory
Asiakas: R-kioski
Mediatoimisto: Dentsu
Kilpailukategoria: Paras verkkomainos
Lähtökohta
R-kioski oli vuotta aiemmin tuonut valikoimaansa uuden ruokatuotteen – slaiderin. Myynti oli lähtenyt liikkeelle rauhallisesti, ja kioskiyrittäjille tehdyn kyselyn mukaan slaideri oli löytänyt ostajia ennen kaikkea työmiesten joukosta. R-kioski uskoi tuotteeseensa ja halusi panostaa markkinoinnilla sen uudelleenlanseeraukseen. Slaiderista haluttiin lanseerata kilpailija ”euron juustoille” ja markkinoinnilla haluttiin houkutella nuori kohderyhmä Ärrälle. Tärkein tavoite oli myydä slaidereita, mutta samalla haluttiin saada lisää huomiota sille, että R-kioski on Suomen suosituin pikaruokaketju, josta saa syötävää isompaan ja pienempään nälkään.
Strategia
Suunnitteluvaiheessa ymmärsimme, että vaikka yleisesti slaiderin tunnettuus vaihtelee vanhemman väestön keskuudessa, nuoret ja nuoret aikuiset kyllä tietävät, mikä slaideri on. Tämän takia markkinoinnissa ei lähdetty selittämään tuotetta, vaan keskityttiin slaiderin kilpailuvalttien esittelyyn: se on nopea ja edullinen. Kanavavalinnoissa panostettiin digitaalisiin kanaviin ja erityisesti nuorten suosimiin somekanaviin. Tästä syystä kampanja päätettiin rakentaa liikkuvan kuvan ympärille.
Luova ratkaisu
Kampanjan haluttiin olevan hauska ja toimivan erityisesti somekanavissa. Liikkuvan kuvan ympärille haluttiin rakentaa nopeatempoinen, hauska ja lyhyenäkin klippinä toimiva tarina. Videon tempo korosti myös yhtä slaiderin tärkeää kilpailuvalttia, nopeutta.
Video tehtiin slaideri-käsitteellä leikittelyn ympärille: Tarinan päähenkilö huomaa hiljaisessa kauppakeskuksessa leijuvan puhelimen, slaidaa sen auki ja lähtee yhtäkkiä liukumaan lattiaa pitkin hallitsemattomasti kohti R-kioskia. Kioskilla hän saa heti käteensä slaiderin ja liukuu onnellisena pois.
Video oli R-kioskille uudenlainen toteutus. Vaikka kampanjan tärkeimpänä tavoitteena oli totuttuun tapaan myydä tuotetta, tällä kertaa haluttiin tuoda taktiseen mainontaan myös hyvillä tuotantoarvoilla toteutettua tarinallisuutta. Samalla Ärrän brändimielikuvaan nuorennettiin ja nykyaikaistettiin.
Video haluttiin pitää yksinkertaisena ja hauskana. Se suunniteltiin niin, että videon osat toimivat myös lyhyempinä pätkinä eri kanavissa. Alusta asti tärkeänä elementtinä pidettiin äänimaailmaa, siksi videon taustalle sävellettiin oma slaideri-biisi.
Toteutus
Verkkomainos oli koko kampanjan perusta. Samasta videosta haluttiin aineistot, jotka toimivat sopivasti varioiden niin eri somekanavissa, OLV-mainonnassa kuin DOOH-mainosten pohjana. Rytmikkäästä ja hauskasta videosta toteutettiin 20 ja 15 sekunnin versiot sekä useita lyhyempiä klippejä taktiseen mainontaan. Valinnat tehtiin erityisesti nuoren kohderyhmän tavoittamiseksi.
Medioina toimivat:
Some: Tiktok, Snapchat, Jodel, FB, IG, Youtube
DOOH
OLV: Katsomo, Smartclip
Finnkino
Tulokset
Kampanjan vaikutus slaiderin myyntiin yllätti kaikki positiivisesti: Kuukauden kampanja-aikana slaiderin myynti kasvoi +496 % verrattuna edellisvuoden verrokkikuukauteen. Slaidereita siis myytiin lähes kuusi kertaa yhtä paljon kuin ennen kampanjaa. Kampanjan jälkeenkin myynti on jäänyt noin nelinkertaiselle tasolle vuoden takaiseen nähden.
Kaikista kanavista parhaiten mainonta puri Jodelissa, jossa erinomainen CTR-% oli 3,8. Se on lähes kymmenkertainen median benchmark CTR-luvulle joka on noin 0,40 %. Instagramissa tavoitettiin 88 % Suomessa asuvista 18–30-vuotiaista käyttäjistä ja Tiktokissa samasta kohderyhmästä tavoitettiin 69 %. OLV:ssa VTR (view through rate) oli käytettyjen spottien kohtuulliseen pitkiin formaatteihin erittäin positiivinen (98,1% & 95,6%) eli sitä katsottiin loppuun asti pituudesta huolimatta hyvällä prosentilla.