Hyppää sisältöön

ARLA — Viestintä

Puusta pöytään – kohti vastuullisempia ruokapakkauksia 

Arla toi markkinoille uudet, puupohjaiset pakkaukset. Uudistuksen myötä Arla tekee yhteensä 40 miljoonaa ympäristölle parempaa tuotetta vuodessa. Drum loi pakkausten ympärille monikanavaisen viestinnän kokonaisuuden, jolla tavoitettiin niin kuluttajat kuin mediakin.


Lähtökohta

Arla toi markkinoille uudet, puupohjaiset pakkaukset. Uudistuksen myötä Arla tekee yhteensä 40 miljoonaa ympäristölle parempaa tuotetta vuodessa. Drum loi pakkausten ympärille monikanavaisen viestinnän kokonaisuuden, jolla tavoitettiin niin kuluttajat kuin mediakin.

Arla haluaa tarjota vastuullisempia valintoja arkeen. Siksi se uudisti helmikuussa 2019 kaikki harjakattoiset nestepakkaustölkkinsä eli maito-, piimä- ja kermatölkit. Niiden sisällä oleva muovipinnoite vaihdettiin puupohjaiseen biomuoviin. Samalla Luonto+ -sarjan jugurttikipoista kansineen tuli kokonaan kartonkisia.

Kumppaneina uudistuksessa toimivat UPM, Elopak ja Artaplast. Paremmat pakkaukset haluttiin esitellä kuluttajille ja medialle konkreettisin esimerkein, vahvoilla viesteillä ja yllättävällä otteella.


Suomalainen innovaatio ja yhteistyö esiin 

Drum suunnitteli ja toteutti yhdessä Arlan ja sen kumppaneiden kanssa kokonaisuuden, jonka tavoitteena oli nostaa vastuullisemmat ruokapakkaukset julkiseksi keskustelunaiheeksi. Viestinnän kärkinä olivat suomalaisten, puupohjaisten ja vastuullisesti tuotettujen innovaatioiden merkitys ja monen teollisuuden toimijan yhteistyö. Näistä syntyi projektille nimi Puusta pöytään.

Uudistus lanseerattiin Tiedekulmassa avoimella keskustelutapahtumalla, jossa puhuivat Helsingin yliopiston pakkausteknologian yliopistonlehtori Hanna Koivula sekä Arlan, UPM:n ja Elopakin edustajat.

Tilaisuuden jälkeen järjestettiin Twitter-chat. Lisäksi uudistusta tuotiin näkyväksi vaikuttajayhteistyöllä ja mediaviestinnällä. 


Tuloksena laaja näkyvyys 

Puusta pöytään -tilaisuuteen osallistui yli 100 henkilöä. Twitter-chatissa keskustelu tavoitti iltapäivän aikana noin 150 000 henkilöä. #puustapöytään nousi Twitterin kolmanneksi suosituimmaksi tunnisteeksi chatin aikana. Useat mediat tarttuivat aiheeseen ja uutisoivat siitä. Arlan toimitusjohtaja ja tilaisuuden vieraspuhuja Hanna Koivula keskustelivat aiheesta muun muassa MTV3:n Huomenta Suomessa. 


Laura Klefbohm
+358 44 493 8308

Katso seuraavaksi

  • Kampanja

”Mä oon Tilintarkastaja” – Kuuma kampanja nosti tilintarkastusalan nuorten tietoisuuteen

työhyvinvointi
  • Kampanja

Mielenterveyden työkalupakki rakentaa inhimillisempää työelämää

Yhteiskunnallinen kampanja
  • Kampanja — 
  • Viestintä

Apteekkariliitto – Kannattaa kysyä!

  • Kampanja

Erton kampanja tavoitti Z-sukupolven

Haku