Kahden kaupungin hyvinvointialue
Vuoden 2023 alusta alkaen Suomessa toimii 22 hyvinvointialuetta. Uudistuksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävät ja järjestämisvastuu siirtyvät kunnilta hyvinvointialueille. Yksi 22 alueesta on toimintansa aloittava Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, joka keskittyy sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden tuottamiseen ja kehittämiseen – ja vain siihen.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue eroaa muista hyvinvointialueista. Se on pinta-alaltaan pieni, mutta asukasmäärältään suuri. Näiden kahden kaupungin alueella asuu noin 280 000 ihmistä.
Tulevaisuuteen tähtäävä rohkea tavoite
VAKE lähti yhdessä Drumin kanssa miettimään, millainen VAKE on, millainen se haluaa olla ja mitä asioita yhdessä tavoittelemme.
Brändiä lähdettiin rakentamaan rohkean ja kunnianhimoisen tavoitteen pohjalta: VAKEn tavoitteena on olla asukkaalle ja työntekijälle Suomen paras hyvinvointialue. Tällä tähdätään tulevaisuuteen, jossa autetaan, hoidetaan ja pelastetaan silloin kun on tarve ja aina parhaalla mahdollisella tavalla.
Arvot brändityön keskiössä
Brändi-identiteettiä rakennettiin työpajoissa yhdessä ja osallistamalla työskennellen. Taustalla oli arvokyselyssä esiin nousseet arvot: oikeudenmukaisuus, vastuullisuus ja rohkeus. Alusta alkaen oli selvää, että nämä arvot näkyvät kaikessa tekemisessä. VAKE haluaa puhua kokeilukulttuurin puolesta, jossa kokeillaan, kehitytään ja opitaan koko ajan paremmiksi hyvinvointipalvelujen tuottajaksi.
Hedelmällinen yhteistyö paketoitiin brändikirjaan, josta löytyy niin brändi-identiteetti, -lupaus ja -tarina kuin kiteytys ja kuvaus äänensävystä. Näiden tueksi suunnittelimme brändikirjaan myös käytettävän kuvamaailman ja kuvitustyylin.
Suoraviivaista ja olennaiseen keskittynyttä viestintää
Hyvinvointialue aloitti toimintansa vuonna 2023, ja toiminta on vasta alkamassa. Brändi asemoituu tulevaisuuteen: siihen, millaista hyvinvointialuetta tahdotaan yhdessä rakentaa.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on kompakti, kaupunginosien hyvinvointialue. Alueella on monta paikallisen identiteetin omaavaa ”kylää”. Tätä eri osien omaleimaisuutta tahdotaan myös tuoda esiin viestinnässä, joka pyrkii olemaan selkeän suoraviivaista, ratkaisukeskeistä, ulospäinsuuntautunutta ja rohkean keskustelevaa.
Brändilupaukseen kiteytyy koko Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ydin – autamme, hoidamme, pelastamme.
Kaksi kaupunkia, monta kylää, 4 800 työntekijää, 280 000 asukasta,
yksi hyvinvointialue.”
Katso seuraavaksi
- Brändi
Drum suunnitteli Diakonissalaitokselle uuden rohkean ja raikkaan ilmeen
- Brändi —
- Sisältömarkkinointi