Aiempaa lämpimämpi Kela – Drum uudisti Kelan brändin yhdessä asiakkaan kanssa
Kela halusi uudistaa brändinsä, jonka koettiin olevan hieman vakava ja jähmeä. Drum lähti yhdessä asiakkaan kanssa etsimään tavoitemielikuvaa, jonka ympärille Kelan uusi brändi rakennettaisiin. Perusteellisen työpajatyöskentelyn pohjalta syntyi uusi, aiempaa lämpimämpi Kela-brändi.
Koko henkilöstö mukana brändityössä
Kelan brändiuudistus lähti halusta uudistaa ja raikastaa Kelan hieman vakavaksi ja vanhentuneeksi koettua brändiä. Uudistustyö alkoi laajalla henkilöstökyselyllä, johon saatiin lähes tuhat vastausta kelalaisilta ympäri Suomea. Henkilöstön osallistamisen ja perusteellisen työpajatyöskentelyn pohjalta Drum suunnitteli Kelalle kirkastetun brändi-identiteetin, joka kuvaa paremmin sitä, millainen Kela tässä ajassa on: aiempaa lämpimämpi, ihmisläheisempi ja enemmän kiinni asiakkaiden arjessa.
Kelan brändi-identiteetin lähtökohtana oli Kelan strategia, jossa on kolme avainteemaa: luottamus, tieto ja turva. Brändin tavoitteena oli tuoda esiin näitä kolmea teemaa ja sitä, mitä Kela niiden kautta edustaa. Tuoreessa brändilupauksessa nämä kolme elementtiä näkyvätkin selkeästi.
Luotettava, asiantunteva ja uudistuva
Vahvalla Kela-brändillä lujitetaan suomalaisten luottamusta yhteiskuntaan, joka turvaa kaikissa elämän käänteissä ja tekee päätöksiä pohjautuen tietoon. Lisäksi brändissä oli tärkeää avata se, miten Kela kulkee asiakkaan rinnalla läpi elämän.
Drum kirjoitti Kelalle bränditarinan, joka avaa konkreettisesti Kelan tärkeän roolin sekä ihmisten arjessa että koko yhteiskunnassa.
Brändiattribuutit taas kuvaavat Kelan luonteen keskeiset ominaisuudet: lämmin, luotettava, yhteistyöhakuinen, asiantunteva, uudistuva, ulospäinsuuntautunut.
Kela on lämmin, empaattinen ja ihmistä arvostava arjen tukipilari.”
Lähellä ihmistä myös kuvissa
Kelan brändikirja muodostuu kolmesta osasta, Drumin tekemästä brändi-identiteetistä, viestintätoimisto Milttonin tekemästä visuaalisesta ilmeestä ja graafisesta ohjeistosta sekä Milttonin ja Drumin yhdessä tekemästä brändirakenteesta.
Osana brändiuudistusta Miltton työsti kevyen ilmeuudistuksen, jossa uudistettiin muun muassa värien käyttöä. Miltton loi myös uuden brändikuvakonseptin, jolla haluttiin ilmentää luottamusta ja turvaa. Valokuvaaja Kasperi Kropsu kuvasi Kelalle brändikuvia konseptilla ”Sekunti elämästä”, joka kiteytti ne pienet hetket, joihin Kela asiakkaidensa arjessa liittyy.
Brändirakenne työstettiin Milttonin kanssa
Kelan alla on monenlaista toimintaa ja Kelalla on useampia yhteistyöbrändejä, joista ehkä tunnetuin on Kanta ja sen käyttöliittymä kansalaisille, OmaKanta. Brändien keskinäinen hierarkia sekä niiden näyttäytyminen rinnakkain visuaalisesti ja rekrytoinnissa oli aiemmin epäselvä.
Drum oli mukana brändirakenteen selkiyttämisessä Milttonin tiimin tukena.