Hyppää sisältöön

TREVIAN — Viestintä

Helsinki-halli – kauppa, joka kiinnosti kaikkia

Helsinki-hallin paluu suomalaisomistukseen vaati poikkeuksellista viestinnän hallintaa. Drum suunnitteli Trevianille kolmiportaisen viestintästrategian – salaisista neuvotteluista aina kaupan julkistamiseen – varmistaen, että median huomio ei vaarantanut prosessia. Lopputuloksena syntyi hallittu ja laajasti tavoittanut mediaviestintä, joka tuki onnistunutta kauppaa.


Medianäkyvyys oli riski kauppojen syntymiselle – Drum kutsuttiin apuun

Drum on toiminut Trevian Asset Managementin viestintätoimistona jo lähes 10 vuoden ajan.

Kesällä 2023 Trevian otti yhteyttä Drumiin kertoakseen kiinteistökaupasta, joka yhtiöllä oli alustavissa suunnitelmissa. Tarkoituksena oli ostaa useista sijoittajista koostuvalla yhteenliittymällä tyhjillään ollut Helsinki-halli, eli entinen Hartwall-Areena takaisin suomalaisomistukseen.

Vaikka mahdollisia kauppoja oli yritetty pitää pienen piirin tietona, päämedioiden toimittajat alkoivat soitella hankkeen sijoittajille ja kysyä, pitävätkö markkinahuhut mahdollisesta kaupasta paikkaansa.


Tieto vuotaa – enemmin tai myöhemmin

Drum laati Trevianille hallin viestintäsuunnitelman, tavoitteet, pääviestit ja Q&A:n. Ostajia myös prepattiin haastattelutilanteisiin. Viestinnän suunnittelun päätavoite oli alussa valmistautua siihen, että tieto vireillä olevista kaupoista vuotaa mediaan. Neuvottelujen ollessa kesken oli tärkeä varmistaa, että mahdollinen medianäkyvyys ei vaaranna kauppojen syntymistä. Prosessin edetessä riski kauppojen vuotamiseen mediaan kasvoi viikko viikolta.


Media­julkisuuden hallitseminen

Marraskuussa riski tiedon vuotamiseen konkretisoitui. Helsingin Sanomat julkisti saamiensa tietojen perusteella kaupan sekä tiedot ostajista ja kauppaprosessista koko aukeaman juttuna – ja muut mediat seurasivat perässä.

Drum antoi päivittäistä tukea mediaviestintään ja tuotti aiheesta lukuisia tiedotteita. Asiakkaan puhehenkilö antoi talven aikana useita kymmeniä haastatteluja. Vireillä olevat hallikaupat uutisoitiin myös kansainvälisissä medioissa.


Mediat kutsuttiin halliin kuulemaan uutiset

Mediaviestintä hallin ympärillä huipentui helmikuussa 2025 Helsinki-hallissa kaupan lopullista toteutumista koskeneeseen tiedotustilaisuuteen, jonka lähes kaikki päämediat striimasivat suorana. Tilaisuudesta tehtiin yhteensä yli 100 juttua mediaan.

Drum vastasi tiedotustilaisuuden suunnittelusta ja tuotannosta kutsuprosessista ja presentaatiosta lähtien.


860

100


Pyysimme toimiston kokeneet konsultit mukaan ydinryhmään ja sisäpiiriin jo siinä vaiheessa, kun vasta suunnittelimme ostotarjouksen tekemistä. Tämä osoittautui erittäin hyväksi päätökseksi. Kolmiportainen viestintästrategia osoittautui onnistuneeksi ratkaisuksi.”

Reima Södervall, toimitusjohtaja, Trevian Asset Management

Tero Kekki
Viestinnän suunnittelija, partneri
+358 40 514 1409

Katso seuraavaksi

  • Viestintä

Erottaja2 – Tuntemattomasta talosta puheenaiheeksi

mainekriisi
  • Strateginen konsultointi — 
  • Viestintä

Makaronilaatikosta syntyi soppa – Drum tuki Compass Groupia kriisiviestinnässä

Haku