Hyppää sisältöön

VANTAAN JA KERAVAN HYVINVOINTIALUE — Viestintä

Hyvantekijät – Drum suunnitteli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen työnantajakuvan

Drum suunnitteli vuonna 2023 aloittaneelle Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle VAKElle työantajakuvan, jonka tavoitteena oli sitouttaa nykyiset työntekijät uuteen yhteisöön ja houkutella uusia työntekijöitä. Viestintä puhutteli työntekijäpulan kanssa kamppailevalla sotealalla. Menestynyt työnantajakuva voitti muun muassa vuoden viestintätyön palkinnon vuoden 2023 Finnish Comms Awardseissa.


Pito- ja vetovoimaa tukeva työnantajakuva

Hyvät työntekijät ja työvoiman pysyvyys ovat elintärkeitä, mutta sote-alalla sekä pito- että vetovoima ovat huonolla tasolla. Sekä nykyisiä että uusia tekijöitä tarvitseva VAKE halusi panostaa työnantajakuvatyöhön vahvasti, ja tiiviisti yhdessä brändityön kanssa tehtiin kattava työnantajakuvatyö ennen kuin organisaatio aloitti toimintansa 1.1.2023. 

Muutostilanteessa oli tärkeää muodostaa nopealla aikataululla vahva työnantajakuva, joka sitouttaisi nykyiset työntekijät uuteen yhteisöön ja houkuttelisi uusia työntekijöitä. 

Luotiin iloa, innostusta ja ylpeyttä huokuva työnantajakuva, joka ammentaa arvoista, merkityksellisestä työstä ja uuden organisaation tärkeimmistä tehtävistä. Tällä haluttiin tehdä näkyväksi arvostus työntekijöitä ja heidän työtään kohtaan.


Autamme, hoidamme, pelastamme

Organisaation pitkä ja hankala nimi ja sen alkuperäinen lyhenne Vakehyva päätettiin kääntää viestinnälliseksi vahvuudeksi. Visio kiteytettiin muotoon:

Hyva, parempi, paras.

Tällä haluttiin korostaa kasvumatkaa Suomen parhaaksi hyvinvointialueeksi.

Arvolupaukseksi tiivistettiin: 

Autamme, hoidamme, pelastamme, 

ja työntekijöistä päätettiin alkaa puhua hyvantekijöinä. 

Näistä tehtiin markkinointiviestinnän Hyvantekijät-konseptin lähtökohta, jossa sote-alan osaajat näyttäytyvät sankareina.


Hyvantekijöihin on helppo sitoutua

Hyvantekijät-materiaaleja ja -teemaa on hyödynnetty laajalti VAKEn kanavissa, tapahtumissa ja rekrytointimarkkinoinnissa. Henkilöstö on hyvillä mielin Hyvantekijät-joukkueessa mukana, ja tägi on lähtenyt lentoon. 

VAKEn brändi on herättänyt kiinnostusta työnhakijoiden keskuudessa niin tapahtumissa kuin rekrytoinnin saralla. Hakijamäärä tuplaantui heti aloituksen jälkeen ja jatkui nousujohteisena. Hakemuksia on saatu paljon valtavasta työvoimapulasta kärsivällä alalla.


Työnantajakuva herää
eloon videoissa

Työnantajakuva herätettiin eloon kuvauksissa, joissa tehtiin erilaista kuva- ja videomateriaalia hyödynnettäväksi monipuolisesti viestinnässä ja markkinoinnissa.

Videoista tehtiin laajempia ja lyhyempiä versioita käytettäväksi moneen tarkoitukseen eri kanavissa. 



Laura Klefbohm
+358 44 493 8308

Katso seuraavaksi

  • Viestintä

Drum kirkasti Diakonissalaitoksen työnantajakuvan

  • Brändi

Meissä on muutosvoimaa – Drum uudisti Tehyn brändin ja ilmeen

Haku