Pito- ja vetovoimaa tukeva työnantajakuva
Hyvät työntekijät ja työvoiman pysyvyys ovat elintärkeitä, mutta sote-alalla sekä pito- että vetovoima ovat huonolla tasolla. Sekä nykyisiä että uusia tekijöitä tarvitseva VAKE halusi panostaa työnantajakuvatyöhön vahvasti, ja tiiviisti yhdessä brändityön kanssa tehtiin kattava työnantajakuvatyö ennen kuin organisaatio aloitti toimintansa 1.1.2023.
Muutostilanteessa oli tärkeää muodostaa nopealla aikataululla vahva työnantajakuva, joka sitouttaisi nykyiset työntekijät uuteen yhteisöön ja houkuttelisi uusia työntekijöitä.
Luotiin iloa, innostusta ja ylpeyttä huokuva työnantajakuva, joka ammentaa arvoista, merkityksellisestä työstä ja uuden organisaation tärkeimmistä tehtävistä. Tällä haluttiin tehdä näkyväksi arvostus työntekijöitä ja heidän työtään kohtaan.
Autamme, hoidamme, pelastamme
Organisaation pitkä ja hankala nimi ja sen alkuperäinen lyhenne Vakehyva päätettiin kääntää viestinnälliseksi vahvuudeksi. Visio kiteytettiin muotoon:
Hyva, parempi, paras.
Tällä haluttiin korostaa kasvumatkaa Suomen parhaaksi hyvinvointialueeksi.
Arvolupaukseksi tiivistettiin:
Autamme, hoidamme, pelastamme,
ja työntekijöistä päätettiin alkaa puhua hyvantekijöinä.
Näistä tehtiin markkinointiviestinnän Hyvantekijät-konseptin lähtökohta, jossa sote-alan osaajat näyttäytyvät sankareina.
Hyvantekijöihin on helppo sitoutua
Hyvantekijät-materiaaleja ja -teemaa on hyödynnetty laajalti VAKEn kanavissa, tapahtumissa ja rekrytointimarkkinoinnissa. Henkilöstö on hyvillä mielin Hyvantekijät-joukkueessa mukana, ja tägi on lähtenyt lentoon.
VAKEn brändi on herättänyt kiinnostusta työnhakijoiden keskuudessa niin tapahtumissa kuin rekrytoinnin saralla. Hakijamäärä tuplaantui heti aloituksen jälkeen ja jatkui nousujohteisena. Hakemuksia on saatu paljon valtavasta työvoimapulasta kärsivällä alalla.
Katso seuraavaksi
- Viestintä
Drum kirkasti Diakonissalaitoksen työnantajakuvan
- Brändi