Hyppää sisältöön

Lindström — Viestintä

Mediaviestinnän avulla Lindströmistä tehtiin vastuullisuudestaan tunnettu toimija

Kotimainen tekstiilipalveluyritys Lindström halusi vahvistaa asemaansa alansa vastuullisimpana toimijana niin asiakkaiden kuin suuren yleisön silmissä. Monipuolisen mediaviestinnän avulla yritys onnistui muuttamaan mielikuvia ja tekemään vastuullisuutensa tunnetuksi.


Kaikesta viestinnästä vastuullisuusviestintää

Kotimainen Lindström on kansainvälisesti toimiva tekstiilipalveluja tarjoava perheyritys. Se vuokraa ja huoltaa mattoja, pyyherullia, työvaatteita ja hotellitekstiilejä. Lindströmin koko liiketoiminta perustuu tekstiilikiertotalouteen: siihen, että tekstiilejä vuokrataan ostamisen sijaan, niitä pestään ja huolletaan niin, että niiden käyttöikä on mahdollisimman pitkä ja elinkaaren loppuvaiheessa ne kierrätetään oikein.

Lindström halusikin profiloitua alansa vastuullisimpana toimijana paitsi asiakkaiden myös suuren yleisön silmissä. Viestintä valjastettiin tukemaan tätä tavoitetta. 

Vastuullisuusviestintä mielletään usein erilliseksi viestinnän osa-alueeksi, mutta Lindströmin viestinnässä vastuullisuudesta tehtiin viestinnän strateginen ydin: käytännössä kaikki Lindströmin viestintä on vastuullisuusviestintää.


Keinoksi mediaviestintä

Mediaviestinnän avulla lähdettiin vahvistamaan Lindströmin asemaa alan vastuullisimpana toimijana: se ei ainoastaan toimi vastuullisesti, vaan myös kertoo siitä uskottavasti ja vaikuttavasti.

Ulkoisen viestinnän työkalupakkia laajennettiin muun muassa juttuvinkkauksilla ja vinkkitiedotteilla. Lisäksi viestinnän tueksi luotiin vastuullisuusbarometri, joka toteutetaan joka toinen vuosi kuluttajille ja joka toinen vuosi b2b-yrityspäättäjille.

Tavoitteena oli välttää päälle liimattu irrallinen vastuullisuuspuhe ja varmistaa, että kaikki viestintä – mediasta asiakaskohtaamisiin – kertoo konkreettisista teoista ja jatkuvista kehitysaskeleista, joilla yritys rakentaa vastuullisuuttaan. Vastuullisuus on ollut kärjessä myös markkinointikampanjoissa.


Lindström onnistui vahvistamaan vastuullisuusimagoaan

Lindströmin brändimielikuva on viime vuosina vahvistunut erityisesti vastuullisuuteen ja suomalaisuuteen liittyvissä teemoissa. Lindström on saanut aiempaa paremmin esille mediaviestinnässään vastuullisuuteen liittyviä teemoja. Vuonna 2024 ja 2025 yli kolmasosa kaikesta medianäkyvyydestä käsitteli puhtaasti vastuullisuusteemoja.


45 %

pitää Lindströmiä ympäristövastuullisena*

65 %

pitää Lindströmiä luotettavana*

53 %

näkee Lindströmin kotimaisena toimijana*

*Brand Tracking -tutkimus 2024

Yhdessä viestintätoimiston kanssa olemme tehneet töitä vastuullisuusteemojen nostamiseksi esiin. Se ei ole helppoa, sillä media suhtautuu vastuullisuusaiheisiin erittäin kriittisesti – kenties viherpesun vuoksi.


Lindströmin viestintä on onnistunut vahvistamaan sekä vastuullisuuteen että kotimaisuuteen liittyviä teemoja osana brändimielikuvaa. Se ei ole meille tärkeä asia pelkästään liiketoiminnan vuoksi, vaan näemme roolimme laajemmin tekstiiliteollisuuden vastuullisuuden lisääjänä ja puolestapuhujana.”

– Minna Heinonen, Minna Heinonen, Head of Marketing, Lindström Oy

Jenni Jääskeläinen
Viestintäkonsultti
+358 40 500 6406

Katso seuraavaksi

  • Strateginen konsultointi — 
  • Viestintä

Helsinki-halli – kauppa, joka kiinnosti kaikkia

  • Kampanja — 
  • Viestintä

Tilaa Toivolle! – Drum Arlan viestintäkumppanina auttamassa pääskyjä

Haku