Hyppää sisältöön

PALPA — Kampanja

Osta, juo, palauta, toista – näin helppoa se on!

Palpan tutkimusten mukaan etenkin nuorilla oli vuonna 2023 eniten petrattavaa pantillisten juomapakkausten palauttamisessa. Tarvetta oli siis saada aikaan asennemuutos ja sitä kautta pullot ja tölkit paremmin kiertoon.

Drumin Palpalle suunnittelema ja toteuttama Osta, juo, palauta, toista -kampanja avasi juomapakkauksen kiertokulkua ja kuluttajan roolia sen mahdollistajana – tietysti nuorille tutuissa formaateissa ja kanavissa.


Kanavan näköiset mainosvideot

Videomainokset jalkautuivat TikTokiin, YouTubeen ja Instagramiin tuoden esiin kampanjan pääviestiä: Kun palautat pantillisen muovipullon automaattiin, sen muovista voidaan tehdä uusi pullo. Älä siis katkaise hyvää kierrettä!

Mainosvideot haluttiin pitää kanavan näköisenä: niissä pyrittiin autenttisuuteen ja samaistuttavaisuuteen välttäen liian mainosmaista kuvastoa. 

Etenkin TikTokissa myös äänellä on merkitystä. Siksi sanomaa vahvistettiin kampanjaan sävelletyllä kappaleella, joka osoittautui yksinkertaisuudessaan koukuttavaksi korvamadoksi!



Kaksi vaikuttajaa –
yksi yhteinen haaste

Perinteisen mainonnan lisäksi myös vaikuttajat Mandimai Sundberg ja Carola Hakola valjastettiin mukaan kampanjaan. 

Drum konseptoi ja koordinoi kaupallisen yhteistyön: vaikuttajat haastoivat toisensa viikon ajan keräämään juomapakkauksia haluamallaan tavalla ja lopulta ottamaan toisistaan mittaa palautusautomaatilla. Samalla vaikuttajat kannustivat nuoria palauttamaan juomapakkauksia ja toivat esiin palautukset hyötyjä niin lompakolle kuin ympäristölle. 

Vaikuttajien haastevideot iskivät nuorisoon TikTokissa: ne keräsivät miljoonayleisön, kymmeniä tuhansia tykkäyksiä sekä satoja palautuspositiivia kommentteja. Monet nuoret jopa haastoivat kavereitaan vastaavanlaiseen kisaan.


Kampanjan sisällöt tavoittivat miljoonat silmäparit

Kampanjan tulokset ylittivät tavoitteet ja sitouttivat ennätysmäärän seuraajia. 

Mainosvideot keräsivät lähes 20 miljoonaa näyttöä niin TikTokissa, Youtubessa kuin Instagramissa. Myös vaikuttajayhteistyö Mandimain ja Carolan kanssa saavutti ennätysluvut lähes 2 miljoonalla näytöllään. Ennen kaikkea vaikuttajien sisällöt sitouttivat keräten 43 000 tykkäystä, 200 kommenttia sekä lähes 2000 tallennusta.


20 milj. näyttöä

(Instagram, TikTok ja YouTube)

43 000 tykkäystä

vaikuttajien sisältöihin

2 milj. näyttöä

vaikuttajayhteistyövideoihin


Annamari Säteri
Viestintäkonsultti
+358 40 718 3389

Katso myös

  • Brändi

Drum suunnitteli Diakonissalaitokselle uuden rohkean ja raikkaan ilmeen

  • Brändi — 
  • Sisältömarkkinointi

Mepakin brändiuudistus kiteytti viestit ja kiillotti pinnan

Haku