Hyppää sisältöön

PIENTALOTEOLLISUUS — Kampanja

Esko Valtaojan tähdittämä kampanja mursi myyttejä omakotiasumisesta

Drumin suunnittelema Järki kotiin -kampanja rohkaisi omakotitalosta haaveilevia toteuttamaan unelmansa. Tavoitteena oli nostaa omakotiasuminen takaisin asumiseen liittyvään keskusteluun.


Omakotitaloista on vääriä käsityksiä

Yli puolet suomalaisista haluaisi asua omakotitalossa, ja omakotiasumiseen liittyy paljon muistoja tai haaveita esimerkiksi kesägrillailusta. Omakotiasuminen mielletään kuitenkin usein virheellisesti kalliiksi ja epäekologiseksi. Monet myös pitävät sitä vain lapsiperheille tai puutarhaintoilijoille sopivana vaihtoehtona.

– Halusimme toteuttaa kampanjan, joka osoittaa, että omakotiasuminen on kustannustehokas, ekologinen vaihtoehto ja se sopii myös kaupunkeihin, kertoo Pientaloteollisuus PTT ry:n johtaja Kimmo Rautiainen.


Kampanjalla tuotiin järki kotiin

Poikkeuksellisesti päätimme lähteä kampanjassa järki edellä, sillä omakotiasumiseen liittyy jo muutenkin paljon tunteita.

Omakotitaloasumisen vääriä käsityksiä oikaistiin rohkealla ja hauskalla kampanjalla, jossa tuotiin järki kotiin. Halusimme yhdistää tunteeseen järjen, ja kuka olisi parempi keulahahmo fiksulle kampanjalle kuin tähtitieteen professori Esko Valtaoja.


Valtaoja vieraili omakotitaloissa

Kampanja lähti liikkeelle videoista, joissa Valtaoja näyttäytyy skeptisenä tiedemiehenä, jolla on vääriä olettamuksia omakotiasumisesta. Videoissa Valtaoja vierailee omakotiasujien luona yrittäen vahvistaa hypoteesiaan omakotiasumisesta. Myytit osoittautuvat kuitenkin vääriksi.

Järki kotiin -kampanjakokonaisuus koostui jarkikotiin.fi-verkkosivusta, kampanjavideoista sekä sosiaalisen median toimenpiteistä. Kampanja jatkui myös mediaviestintään.

Kampanjan avausjaksossa tiedemiehen roolissa esiintyvä Esko Valtaoja vierailee kerrostalosta omakotiasuntoon muuttaneen sinkkumiehen Tomin luona:


Susanna Isohanni
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 560 4849

Katso seuraavaksi

  • Kampanja

”Mä oon Tilintarkastaja” – Kuuma kampanja nosti tilintarkastusalan nuorten tietoisuuteen

työhyvinvointi
  • Kampanja

Mielenterveyden työkalupakki rakentaa inhimillisempää työelämää

Yhteiskunnallinen kampanja
  • Kampanja — 
  • Viestintä

Apteekkariliitto – Kannattaa kysyä!

  • Kampanja

Erton kampanja tavoitti Z-sukupolven

Haku