Hyppää sisältöön

SUOMEN PUNAINEN RISTI — Kampanja

Tapaturmapäivä muistutti alkoholin vaaroista

Suomen Punaisen Ristin ja useista organisaatioista koostuvan tapaturmien ehkäisyverkoston koordinoima Tapaturmapäivä muistuttaa keinoista, joilla jokapäiväisiä vaaratilanteita voi välttää. Tapaturmapäivää vietetään aina, kun kalenteriin osuu perjantai 13. päivä. Vuoden 2021 elokuisen kampanjan teemana olivat päihteet ja niiden vaikutus tapaturmien syntyyn. Suunnittelimme kampanjan konseptin ja tuotimme kampanjamateriaalit sosiaaliseen mediaan, verkkosivuille ja Ylen yhteiskunnalliseksi tietoiskuksi.   


1,5 miljoonaa tapaturmaa vuodessa

Suomalaisille tapahtuu vuosittain noin 1,5 miljoonaa tapaturmaa. Alkoholilla on usein osuutta asiaan, sillä humalahakuinen juominen lisää tapaturmia – päihtyneelle sattuu ja tapahtuu todennäköisemmin. Kyse ei ole pikkujutusta, sillä tapaturmat ovat merkittävä kansanterveysongelma ja neljänneksi yleisin kuolinsyy Suomessa.

Jokaisena perjantai 13:na päivänä vietettävän tapaturmapäivän tavoitteena on kiinnittää huomiota tapaturmien syntyyn ja tarjota ihmisille eväitä niiden ennaltaehkäisyyn. Kampanjassa viestitään erityisesti työikäisille. Vuoden 2021 kampanjan teemaksi nostettiin alkoholi ja päihteet.

Tapaturmapäivä-kampanjassa on mukana yhteensä 23 järjestöä ja organisaatiota, jotka tekevät työtä turvallisuuden ja terveyden eteen.



Tapaturmapäivänä ennustajaeukko Turma oli tavattavissa

Tapaturmat ovat usein vaikeita ennustaa, ja niitä sattuu silloin kun vähiten odottaa. Suunnittelemassamme Tapaturmapäivä-kampanjassa inspiroiduimme toisaalta tapaturmien yllätyksellisyydestä, toisaalta taas hyvin simppeleistä keinoista, joilla tapaturmia voi ehkäistä. Kampanjassa Turma-niminen ennustajaeukko latelee huuruisia ennustuksia alkoholin ja päihteiden vaaroista eri tilanteissa kotona, töissä, vesillä ja liikenteessä sekä muistuttaa, miten vaaroihin voi varautua.

Tuotimme viisi videota, joissa kussakin nostettiin esiin keskeinen tapaturma-altis tilanne, kuten veneily tai kodin remonttityöt alkoholin vaikutuksen alaisena. Videot suunniteltiin eri kohderyhmille sen mukaan, millaisia ihmisiä kyseinen tapaturmavaara erityisesti koskee. Videoiden somemainonta rakennettiin eri kohderyhmien mukaisesti. Yksi videoista toimi myös Ylen yhteiskunnallisena tietoiskuna tapaturmapäivää edeltävän viikon ajan. Videot toteutti tuotantoyhtiö Halla.

Myös Tapaturmapäivän verkkosivu päivitettiin kampanjaa varten. Kampanjasivulle on koottu työryhmän asiantuntijaorganisaatioiden tuottamia artikkeleita, ajankohtaisia juttuja ja kampanjan mediatiedotteita. Kirjoitimme vuoden 2021 kampanjaa varten tärkeimmistä teemoista tuoreet artikkelit alkoholi-näkökulmalla. Kampanjamateriaaleja varten suunniteltiin vahva maaginen ilme ja kuvitustyyli, joilla kampanjasivusto raikastettiin.

Halusimme Tapaturmapäivänä tarjota kaikille tapaturmien ehkäisyverkoston organisaatioille ja muille tapaturmien parissa työskenteleville vaivattoman mahdollisuuden osallistua keskusteluun ja jakaa vinkkejä ja näkemyksiä tapaturmien ehkäisemisestä. Tätä varten järjestimme tapaturmapäivänä twitterchat-keskustelun, jossa muun muassa kerättiin ehdotuksia ja vinkkejä tapaturmien ehkäisemiseksi. Twitterchat on tunnin mittainen kaikille avoin keskustelu, joka käydään twitterissä sovittuna ajankohtana ennalta määriteltyjen kysymysten pohjalta.



Ylen tietoisku tavoitti

Yksi kampanjan ennustusvideoista toimitettiin Ylelle yhteiskunnalliseksi tietoiskuksi. Tietoisku näkyi Yle TV1 -kanavalla tapaturmaviikolla. Video keräsi 1,3 miljoonaa kontaktia. Facebookissa videot keräsivät yli 207 000 näyttökertaa. Twitterchatiin osallistui 47 keskustelijaa, jotka tviittasivat chat-tunnin aikana yhteensä 100 tviittiä tunnisteella #tapaturmachat. Kaikkinensa tunniste keräsi 381 000 näyttökertaa chatin aikana ja sen jälkeen.

Vuoden 2022 tapaturmapäivää vietetään toukokuussa. Drum toteuttaa myös seuraavan Tapaturmapäivä-kampanjan suunnittelun ja toteutuksen.

207 000

näyttökertaa Facebookissa

381 000

näyttökertaa Twitterissä

100

#tapaturmachat-tviittiä


Saara Niinistö
Konseptisuunnittelija
+358 40 828 9559

Katso seuraavaksi

työhyvinvointi
  • Kampanja

Mielenterveyden työkalupakki rakentaa inhimillisempää työelämää

Yhteiskunnallinen kampanja
  • Kampanja — 
  • Viestintä

Apteekkariliitto – Kannattaa kysyä!

  • Kampanja

Erton kampanja tavoitti Z-sukupolven

  • Kampanja

Slaidaa itsesi Ärrälle

Haku