Hyppää sisältöön

SAIRAANHOITAJALIITTO — Kampanja

Maailma ilman sairaanhoitajia? Ei kiitos.

Sairaanhoitaja on yksi maamme arvostetuimmista ammateista. Silti suomalaista terveydenhuoltoa uhkaa pula ammattitaitoisista osaajista. Sairaanhoitajaliitto halusi nostaa osaajapulan kampanjateemaksi, kun se juhlii lähes satavuotista taivaltaan tänä vuonna. Drum suunnitteli ja toteutti juhlavuoden viestintätoimenpiteet, jotka polkaistiin käyntiin valtakunnallisella markkinointiviestinnän kampanjalla tammikuussa 2020.


Suomalaista terveydenhuoltoa uhkaa osaajapula

Suomalainen hoitotyö on kriisissä: arviolta puolet nykyisistä sairaanhoitajista eläköityy vuoteen 2030 mennessä ja jopa 40 % sairaanhoitajista on harkinnut alanvaihtoa, ja osa onkin jo vaihtanut alaa.

Näistä lähtökodista rakensimme ”Maailma ilman sairaanhoitajia? Ei kiitos.” -kampanjakonseptin, joka leikittelee dystooppisella tulavaisuuskuvalla, ettei maailmassa ole enää yhtään sairaanhoitajaa.

Kaksivaiheinen kampanja sai lentävän lähdön, kun Yle tarttui aiheeseen verkkosivuillaan heti kampanjan käynnistyttyä. 

Kampanjalle oli selkeästi tilausta myös sairaanhoitajien keskuudessa, ja se herättikin paljon keskustelua omista kokemuksista ja hoitotyön kehittämisestä jäsenistön keskuudessa.


Ensimmäinen vaihe: Oletko nähnyt häntä?

Kampanja starttasi Sairaanhoitajien jäsenistöä aktivoivalla sissimarkkinointitempauksella, jonka aikana jäsenistö levitti tekaistuja katoamisilmoituksia ympäri Facebookin puskaradioryhmiä ja paikallisia ilmoitustauluja.

Katoamisilmoituksissa kehotettiin ottamaan yhteyttä ilmoituksessa mainittuun puhelinnumeroon tai sähköpostiin – ja moni ottikin, sillä puhelinvastaaja meni täyteen kampanjan ensimmäisenä päivänä. Numeroon soittamalla kuuli nauhoitetun vastaajaviestin ja sähköpostista sai automaattisen vastauksen, joista ohjattiin kampanjasivulle.


Toinen vaihe: Maailma ilman sairaanhoitajia? Ei kiitos.

Kampanjan toinen vaihe näkyi ja kuului valtakunnallisesti ulkomainonnassa, radiossa ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjoinnin kärkenä oli, että laadukas ja tasa-arvoinen hoito kuuluu jokaiselle.

Sairaanhoitajien toimenpiteet jatkuvat läpi juhlavuoden, jotta meitä hoitaisivat jatkossakin koulutetut ja alansa huippua edustavat sairaanhoitajat. Lue lisää kampanjasivulta: https://sairaanhoitajat.fi/kadonnut


Mari Kuusinen
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 196 4374

Katso seuraavaksi

  • Kampanja

”Mä oon Tilintarkastaja” – Kuuma kampanja nosti tilintarkastusalan nuorten tietoisuuteen

työhyvinvointi
  • Kampanja

Mielenterveyden työkalupakki rakentaa inhimillisempää työelämää

Yhteiskunnallinen kampanja
  • Kampanja — 
  • Viestintä

Apteekkariliitto – Kannattaa kysyä!

  • Kampanja

Erton kampanja tavoitti Z-sukupolven

Haku