Hyppää sisältöön

SOLIDAARISUUS — Kampanja

Solidaarisuuden kampanja teki vaimonhakkaajapaidasta solidaarisuuspaidan 

Suunnittelimme naisten oikeuksia puolustavalle Solidaarisuus-järjestölle kampanjan, joka haastaa jokaisen suomalaisen puuttumaan naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Naistenpäivänä käynnistyneessä kampanjassa vaimonhakkaajapaitana tunnettu toppi sai uuden merkityksen.


Vaimari joutaa romukoppaan

Solidaarisuuden naistenpäivänä 2019 käynnistämässä kampanjassa suomalaisia kannustettiin puuttumaan naisiin kohdistuvaan väkivaltaan niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Solidaarisuus on suomalainen Keniassa, Somalimaassa ja Nicaraguassa toimiva järjestö, joka parantaa naisten asemaa ja toimeentuloa ja on erikoistunut tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaiseen työhön.

Kampanja rakentui idealle muuttaa vaimonhakkaajapaitana meillä ja maailmalla tunnettu toppi kokonaan uuteen merkitykseen eli solidaarisuuspaidaksi. Paidan ja kampanjan muiden visuaalisten elementtien toteuttajaksi valittiin kansainvälistäkin mainetta erityisesti gif-animaatioillaan kerännyt Anna Salmi, joka on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Applelle, Adidakselle ja Buzzfeedille.


Vaimonhakkaajapaita on huono, mutta tunnettu lempinimi aluspaidalle. Tämän oivalluksen valjastimme Solidaarisuuden naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen kampanjan luovaksi ytimeksi. Solidaarisuuspaita muistuttaa meitä siitä, että sillä on väliä, mitä nimiä ja sanoja käytämme asioista.”

Drumin johtava viestintäkonsultti Mari Kuusinen

Tutkimus paljasti suomalaisten asenteet 

Osana kampanjaa Solidaarisuus toteutti myös kyselytutkimuksen, joka paljasti kiinnostavaa tietoa suomalaisten asenteista naisiin kohdistuvaa väkivaltaa kohtaan. Kolme neljästä (74 %) suomalaisesta on sitä mieltä, että Suomen on tuettava naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista työtä näkyvästi kaikkialla maailmassa.

– On ilahduttavaa huomata, että naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiselle kansainväliselle työlle on suomalaisten laaja tuki. Haluamme muistuttaa, että naisiin kohdistuva väkivalta on aina väärin, tapahtuipa se sitten Suomessa tai muualla maailmassa, sanoo Solidaarisuuden tasa-arvoasiantuntija Maria Väkiparta.

Samalla kolmannes (33 %) suomalaismiehistä kuitenkin ajattelee, että väkivalta voi joskus olla naisen oma vika. Kaikista suomalaisista näin uskoo noin joka neljäs (23 %). Tutkimus nosti esille myös eroja eri ikäryhmien asenteissa ja arvoissa. Alle 30-vuotiaat vastaajat suhtautuvat kriittisimmin siihen, että julkisia varoja allokoidaan kansainväliseen naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön.

– Se, että kolmannes suomalaismiehistä pitää naisiin kohdistuvaa väkivaltaa joissain tilanteissa naisen omana vikana tarkoittaa, että olemme vielä valitettavan kaukana väkivallan nollatoleranssista, Väkiparta sanoo.


Mari Kuusinen
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 196 4374

Katso seuraavaksi

  • Kampanja

”Mä oon Tilintarkastaja” – Kuuma kampanja nosti tilintarkastusalan nuorten tietoisuuteen

työhyvinvointi
  • Kampanja

Mielenterveyden työkalupakki rakentaa inhimillisempää työelämää

Yhteiskunnallinen kampanja
  • Kampanja — 
  • Viestintä

Apteekkariliitto – Kannattaa kysyä!

  • Kampanja

Erton kampanja tavoitti Z-sukupolven

Haku