Hyppää sisältöön

TEHY — Kampanja

Kasvokkain – tarinoita ihmisen ja työn arvosta

Tehyn ja Meeri Koutaniemen Kasvokkain-valokuvanäyttely on puheenvuoro hoitajien ja varhaiskasvattajien työn arvostuksen puolesta. Näyttely kasvoi monikanavaiseksi manifestaatioksi, joka kertoo tarinoita ihmisistä työn takana. Järjestöviestintä astui uuteen aikaan apunaan taide ja tunne. Kampanja jatkuu yhä: se lisää tietoisuutta hoitoalan työn vaativuudesta ja saa aikaan yhteiskunnallista keskustelua.


Hoitotyön yhteis­kunnallinen asema on risti­riitainen

Hoitotyötä arvostetaan, mutta arvostus ei näy työoloissa eikä palkkauksessa. Hoitoalan tilanne pitää saada nostettua sekä kansalaisten tietoisuuteen että yhteiskunnallisen keskustelun aiheeksi.

Tehy halusi viedä järjestöviestinnän uuteen aikaan. Kampanjan tavoitteina oli lisätä yhteiskunnallista keskustelua, kasvattaa tietoisuutta hoitoalan työn vaativuudesta ja arvosta, näkyä ja kuulua uusilla areenoilla sekä antaa ääni tehyläisille ja nostaa tehyläisten omakohtaisia kokemuksia ammattinsa merkityksellisyydestä itselle ja yhteiskunnalle.


Tiivis yhteistyö suunnitteluvaiheessa

Drum ja Tehy suunnittelivat yhdessä Kasvokkain-kokonaisuuden, jonka lähtökohtana oli Tehyn ja Meeri Koutaniemen Kasvokkain-valokuvanäyttely. Näyttely on puheenvuoro hoitajien ja varhaiskasvattajien työn arvostuksen puolesta. Näyttely kasvoi monikanavaiseksi manifestaatioksi, joka kertoo tarinoita ihmisistä työn takana.

Suunnittelua tehtiin tiiviissä yhteistyössä. Kaikilla oli yhteinen, jaettu fokus, ja vallitsevana oli tunne siitä, että teimme yhdessä jotain merkityksellistä ja tärkeää. Loimme yhdessä toteutusten sarjan, joka pohjasi Tehyn strategiaan ja huomioi brändiuudistuksen.



Näyttely, joka kasvoi ulos kehyksistään

Kasvokkain – tarinoita ihmisen ja työn arvosta -kampanja koostuu 16 tehyläisen omakohtaisesta tarinasta ja Meeri Koutaniemen heistä ottamista muotokuvista.

Kampanjasivulle koottiin näyttelyn kaikki kuvat ja tarinat – myös audioina. Näyttelyn avajaiset toteutettiin kaikille avoimena suorana lähetyksenä, jota pystyi seuraamaan YouTubessa, Facebookissa ja kampanjasivuston kautta.

Mediaviestinnän ja vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi kampanjaa varten tuotettiin printti, radio-, ulko- ja somemainontaa. Tehyn 160 000 jäsentä valjastettiin muutosvoimaksi – heitä kehotettiin järjestämään näyttely omalla paikkakunnallaan ja ottamaan osaa sekä paikalliseen että laajempaan aiheen ympärillä käytävään yhteiskunnalliseen keskusteluun.


Meeri Koutaniemen kuvissa pääosassa ovat hoitotyön ammattilaiset


Kaikilla oli yhteinen, jaettu fokus, ja vallitsevana oli tunne siitä, että teimme yhdessä jotain merkityksellistä ja tärkeää.”

Salla Rajala, viestintäpäällikkö, Tehy

Monikanavainen kampanja vei järjestöviestinnän uuteen aikaan

Manifestaatio toi hoitoalan ammattilaiset keskiöön uudella tavalla ja käynnisti laajan keskustelun alan tulevaisuudesta. Kampanjasta tuli puheenaihe: Yli puolet kansalaista kertoi olevansa huolissaan terveydenhuollon ammattilaisten jaksamisesta ja peräti 81 % vastasi kannattavansa sote-alan houkuttelevuuden lisäämistä palkkoja korottamalla. (Aula Research 2021).

Hoitajapula on kampanjan myötä noussut ennennäkemättömällä tavalla yhteiskunnalliseen keskusteluun ja uutisten kestoaiheeksi. Mikä tärkeintä, jäsenet ovat ottaneet näyttelyn omakseen ja näyttelyvarauksia on tehty vuoteen 2023 asti.

Millariikka Rytkönen valittiin Finnish Comms Awardsissa Vuoden Ajatusjohtajaksi.

Rytkönen on noussut lyhyessä ajassa johtavaksi sosiaali- ja terveysalan viestijäksi Suomessa. Samalla hän on nostanut hoitoalan haasteet ja työvoimapulan valtakunnan kärkiaiheeksi. Jo pitkään tiedetty ongelma on vihdoin laajasti tiedostettu ja tunnustettu – paljolti Rytkösen panoksen ansiosta. 

Rytkösen tapa toimia ajatusjohtajana on hyvin luonnollinen: “Ole oma itsesi, se toimii.”

Kaiku-radiomainoskilpailu: voitto

Kampanjaa varten tuotetut radiomainokset valittiin parhaiksi mainoksiksi Yhteiskunnallinen mainonta -sarjassa.

14,6 M

kampanjan kokonaistavoittavuus

15 000

avajaisliven katselijamäärä (katsojaennätys)

21 000

vierailua kampanjasivustolla (kävijäennätys)


Tarinat heräsivät radiossa eloon

”Sen puolesta, että tulevaisuudessakin perheillä olisi hoitaja, jolle sanoa Jää vielä.” Näin kertoo Mari. Hän on yksi kuudestatoista hoitotyön ja varhaiskasvatuksen ammattilaisesta, joiden kasvot ja äänen näyttely nostaa esiin. Kun kuvaan astuu ihminen, joka kertoo työnsä merkityksestä itselleen ja yhteiskunnalle, aukeaa alan todellisuus uudella tavalla. Koskettavissa tarinoissa kiteytyy työn vaativuus, inhimillisyys ja merkitys koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Kaikki kuusitoista tarinaa on kuunneltavissa kasvokkain.fi.



Saara Niinistö
Konseptisuunnittelija
+358 40 828 9559

Katso seuraavaksi

  • Kampanja

”Mä oon Tilintarkastaja” – Kuuma kampanja nosti tilintarkastusalan nuorten tietoisuuteen

työhyvinvointi
  • Kampanja

Mielenterveyden työkalupakki rakentaa inhimillisempää työelämää

Yhteiskunnallinen kampanja
  • Kampanja — 
  • Viestintä

Apteekkariliitto – Kannattaa kysyä!

  • Kampanja

Erton kampanja tavoitti Z-sukupolven

Haku