Lähtökohdat:
Toiveikas mutta herättelevä kampanja
Tiesitkö, että kaikki kolme Suomessa pesivää pääskylajia ovat uhanalaisia? Keväällä 2023 Arla ja lintujen suojelujärjestö BirdLife Suomi yhdistivät voimansa pääskyjen auttamiseksi maitotiloilla.
Viestinnällä haluttiin tuoda pääskyjen huolestuttava tilanne suomalaisten tietoisuuteen ja innostaa maitotilallisia tukemaan pääskyjen pesintää.
Pääskyille maitotilat ovat elintärkeitä pesimäpaikkoja. Viesteissä tuotiin esille etenkin maitotilojen roolia luonnon monimuotoisuuden kannalta – maitotiloilla kasvit, eläimet, linnut ja ötökät elävät sulassa sovussa.
Konsepti:
Tilaa Toivolle -kampanja
Drum suunnitteli hankkeen ympärille viestintäkampanjan toimenpiteineen. Viestinnällä haluttiin herätellä, mutta myös luoda toivoa.
Kampanjan konseptiksi ja nimeksi muodostui Tilaa Toivolle viitaten sekä pääskyihin toivon symboleina että maitotiloihin, jotka tarjoavat tiloiltaan tilaa pääskyjen pesinnälle.
Kampanjan tähdeksi luotiin pääsky nimeltä Toivo. Siinä missä valkoinen kyyhky edustaa rauhaa, Toivo-pääsky lentää luonnon monimuotoisuuden puolesta. Toivon avulla haluttiin tehdä pääskyn pesimisestä maitotiloilla ja ihmisten omilla pihamailla kunnia-asia. Bränditoimisto Kuudes kuvitti Drumin ideoiman Toivo-pääskyn Arlan Luonto+ -brändin lintuperheen joukkoon sopivaksi.
Kolmen viikon somekampanjan tavoittavuus:
Lähes 2 miljoonaa
Vuoden 2023 ansaitun median tavoittavuus:
2 miljoonaa
Vuoden 2024 ansaitun median tavoittavuus:
7,7 miljoonaa
Tilaa Toivolle -kampanja ja sympaattinen Toivo-pääskyhahmo herättivät eloon tärkeän hankkeemme pääskyjen auttamiseksi. Kampanja sai positiivisen vastaanoton yleisöltä, keräsi kiitosta ja innosti seuraajia jakamaan omia kokemuksiaan pääskyjen kanssa.”
Sirpa Rinne, Arla Suomen viestintäjohtaja, 2023
Katso seuraavaksi
- Viestintä
Puusta pöytään – kohti vastuullisempia ruokapakkauksia
- Kampanja —
- Viestintä