Hyppää sisältöön

ARLA — Kampanja

Tilaa Toivolle! – Drum Arlan viestintä­kumppanina auttamassa pääskyjä

Arlan, maitotilojen ja BirdLife Suomen yhteinen Tilaa Toivolle -kampanja nosti pääskyjen uhanalaisuuden suomalaisten tietoisuuteen. Drumin luoma konsepti loi toivoa ja korosti maitotilojen roolia luonnon monimuotoisuuden ylläpitäjänä.


Lähtökohdat:
Toiveikas mutta herättelevä kampanja


Tiesitkö, että kaikki kolme Suomessa pesivää pääskylajia ovat uhanalaisia? Keväällä 2023 Arla ja lintujen suojelujärjestö BirdLife Suomi yhdistivät voimansa pääskyjen auttamiseksi maitotiloilla.

Viestinnällä haluttiin tuoda pääskyjen huolestuttava tilanne suomalaisten tietoisuuteen ja innostaa maitotilallisia tukemaan pääskyjen pesintää.

Pääskyille maitotilat ovat elintärkeitä pesimäpaikkoja. Viesteissä tuotiin esille etenkin maitotilojen roolia luonnon monimuotoisuuden kannalta – maitotiloilla kasvit, eläimet, linnut ja ötökät elävät sulassa sovussa.


Konsepti:
Tilaa Toivolle -kampanja

Drum suunnitteli hankkeen ympärille viestintäkampanjan toimenpiteineen. Viestinnällä haluttiin herätellä, mutta myös luoda toivoa.

Kampanjan konseptiksi ja nimeksi muodostui Tilaa Toivolle viitaten sekä pääskyihin toivon symboleina että maitotiloihin, jotka tarjoavat tiloiltaan tilaa pääskyjen pesinnälle.

Kampanjan tähdeksi luotiin pääsky nimeltä Toivo. Siinä missä valkoinen kyyhky edustaa rauhaa, Toivo-pääsky lentää luonnon monimuotoisuuden puolesta. Toivon avulla haluttiin tehdä pääskyn pesimisestä maitotiloilla ja ihmisten omilla pihamailla kunnia-asia. Bränditoimisto Kuudes kuvitti Drumin ideoiman Toivo-pääskyn Arlan Luonto+ -brändin lintuperheen joukkoon sopivaksi.


Toimenpiteet:
Toivo-pääsky seikkaili verkossa, somessa ja pakkauksissa

Hanketta varten rakennetun kampanjasivun artikkeleissa haastateltiin asiantuntijoita Arlalta, BirdLifelta ja luomumaitotilalta, ja sivulle koottiin vinkkilista pääskyjen pesinnän tukemiseen.

Toivo-pääskystä tehtiin kolme animaatiota maksetun median somekampanjaan. Lisäksi Toivo-pääsky seikkaili Arlan Luonto+ -jogurttipurkkien ja luomumaitopurkkien kyljissä kauppojen hyllyillä.

Hankkeesta tehtiin aktiivisesti mediaviestintää – tiedotteen lisäksi mediaa lähestyttiin yhteydenottojen kautta tarjoten mahdollisuutta tilavierailuille, sekä hankkeessa mukana olleet maitotilalliset pääsivät kertomaan kokemuksiaan hankkeesta mielipidekirjoituksissa.

Työ pääskyjen puolesta jatkuu myös seuraavina vuosina! Tsirp tsirp!

Toimenpiteet:

  • Kampanjan konsepti
  • Viestintäsuunnitelma
  • Verkkosivusisällöt
  • Artikkelituotanto
  • Tiedotteet
  • Mielipidekirjoitukset
  • Mediapitchaukset
  • Someanimaatiot ja -sisällöt

Tulokset:

Mediaviestintä tuotti tulosta. Turun Sanomat vieraili hankkeessa mukana olleella maitotilalla ja aiheesta uutisoitiin myös MTV:n uutiskevennyksessä ja Maaseudun Tulevaisuudessa.

Somekampanjan sisällöt menestyivät hyvin verrattuna vertailukampanjoihin ja odotuksiin. Se ylitti sekä arvioidun kattavuuden että näyttökerrat. Lisäksi kampanjan sai positiivisen vastaanoton yleisöltä ja innosti muita käyttäjiä kertomaan myös omista pääskykokemuksistaan.

Kampanja sai myös merkittävää lisänäkyvyyttä pakkausten kyljissä, jossa Toivo-pääsky ohjasi auttamaan yhdessä pääskyjä ja kurkkaamaan lisätietoa kampanjasivulta.

Kampanjan sujui mainiosti ja hankkeesta jäi onnistunut tunne yhteistyökumppaneille. Kampanjaa päätettiinkin jatkaa myös vuodelle 2024.


Kolmen viikon somekampanjan tavoittavuus:

Lähes 2 miljoonaa

Vuoden 2023 ansaitun median tavoittavuus:

2 miljoonaa

Vuoden 2024 ansaitun median tavoittavuus:

7,7 miljoonaa


Tilaa Toivolle -kampanja ja sympaattinen Toivo-pääskyhahmo herättivät eloon tärkeän hankkeemme pääskyjen auttamiseksi. Kampanja sai positiivisen vastaanoton yleisöltä, keräsi kiitosta ja innosti seuraajia jakamaan omia kokemuksiaan pääskyjen kanssa.”

Sirpa Rinne, Arla Suomen viestintäjohtaja, 2023

janina.tolvanen@drum.fi
+358 50 353 2201

Katso seuraavaksi

  • Viestintä

Puusta pöytään – kohti vastuullisempia ruokapakkauksia

  • Kampanja — 
  • Viestintä

Eläköön Reissumiesten erilaisuus

Haku