Hyppää sisältöön

TOMRA — Viestintä

Pullon­palautus­automaatti, jolle annetaan lempinimiä

Pullonpalautusautomaattien markkinajohtaja TOMRA toi Suomen markkinoille uudenlaisen palautusautomaatin, jonka myynnin tueksi tarvittiin viestintää. Mutta miten viestiä laitteesta, joka ei varsinaisesti ole kovin mediaseksikäs ja joka ei ole varsinaisesti edes uusi? Lisäkierrettä palloon toi se, että Suomessa ei ole laajamittaista kaupan alan mediaa, jonka avulla tavoitettaisiin kauppiaat.


Tavoitteena kuluttajailmiö

TOMRA R1 -pullonpalautusatomaatti oli jo lanseerattu Ruotsissa, Norjassa ja Yhdysvalloissa. Lanseerauksessa oltiin näissä maissa hyödynnetty ammattimediaa. Myynti oli saatu hyvin käyntiin.

Drum ehdotti kuitenkin Suomessa toisenlaista lähestymistapaa. Halusimme tehdä laitteesta kuluttajailmiön. Kauppiaat oli tarkoitus tavoittaa yleismedianäkyvyyden kautta.

TOMRA R1 -laitteeseen voi palauttaa muovipulloja ja tölkkejä kaatamalla suoraan säkistä. Niinpä pullonpalautukseen tavallisesti liitettävistä ikävistä puolista tehtiinkin pääviestit: R1 tekee palauttamisesta viisi kertaa nopeampaa eivätkä kädet likaannu.


Lanseerata voi vain kerran?

Yleensä sanotaan, että tuotteen voi lanseerata vain kerran. TOMRA R1:n lanseeraus osoittaa, ettei näin välttämättä ole.

Ensimmäisen laitteen julkistuksessa tavoiteltiin valtakunnallista näkyvyyttä. Tarkoituksena oli saada valtakunnallisten medioiden kautta lumipalloefekti, joka saisi myös paikallismediat kirjoittamaan aiheesta aina, kun alueen ensimmäinen R1 otettaisiin käyttöön. Näkyvyyttä tuettiin sosiaalisessa mediassa.

Syksyn ja kevään aikana TOMRA R1:stä on kirjoitettu yli 90 kertaa. Aiheesta on juteltu muun muassa YleX:n aamussa noin 20 minuutin ajan. Media ihastui laitteeseen niin, että se alkoi saada lempinimiä ”pullonpalautuksen suursyömäri ja pulloahmatti”.


Viestintätoimistoyhteistyön ansiosta TOMRAn tunnettuus ja näkyvyys ovat ottaneet huiman loikan. Vielä vuonna 2019 TOMRAsta kirjoitettiin vain 4 kertaa. Viestinnän saavuttamat mediaosumat ja niiden laajuus on yllättänyt meidät: emme olisi uskoneet laitteen saavuttavan suuren yleisön kiinnostusta ja saavan näkyvyyttä yhä uudelleen.”

Tomran toimitusjohtaja Lauri Kangaslahti

Kauppa käy

Ensimmäisten laitteiden medianäkyvyys herätti kauppiaiden kiinnostuksen ympäri Suomea. Syksyllä 2020 laitteita myytiin 14 kappaletta ja keväällä 10 kappaletta. Kauppiaat ovat ottaneet TOMRAan aktiivisesti yhteyttä kuluttajakiinnostuksen vuoksi, ja TOMRAn liikevaihto kasvoi 60 prosenttia.

”Viestinnän onnistumisesta kertoo sekin, että Suomen viestinnästä otetaan nyt mallia konsernissa laajemminkin”, toteaa Kangaslahti.

90

näkyvyyttä mediassa

60 %

Liikevaihdon kasvu

1.

Finnish Comms Awards -kilpailun Kauppa ja palvelut -kategoriassa


Susanna Isohanni
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 560 4849

Katso seuraavaksi

mainekriisi
  • Viestintä

Makaronilaatikosta syntyi soppa – Drum tuki Compass Groupia kriisiviestinnässä

Yhteiskunnallinen kampanja
  • Kampanja — 
  • Viestintä

Apteekkariliitto – Kannattaa kysyä!

  • Viestintä

Hyvantekijät – Drum suunnitteli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen työnantajakuvan

  • Kampanja — 
  • Viestintä

Eläköön Reissumiesten erilaisuus

Haku