Tavoitteena kuluttajailmiö
TOMRA R1 -pullonpalautusatomaatti oli jo lanseerattu Ruotsissa, Norjassa ja Yhdysvalloissa. Lanseerauksessa oltiin näissä maissa hyödynnetty ammattimediaa. Myynti oli saatu hyvin käyntiin.
Drum ehdotti kuitenkin Suomessa toisenlaista lähestymistapaa. Halusimme tehdä laitteesta kuluttajailmiön. Kauppiaat oli tarkoitus tavoittaa yleismedianäkyvyyden kautta.
TOMRA R1 -laitteeseen voi palauttaa muovipulloja ja tölkkejä kaatamalla suoraan säkistä. Niinpä pullonpalautukseen tavallisesti liitettävistä ikävistä puolista tehtiinkin pääviestit: R1 tekee palauttamisesta viisi kertaa nopeampaa eivätkä kädet likaannu.
Lanseerata voi vain kerran?
Yleensä sanotaan, että tuotteen voi lanseerata vain kerran. TOMRA R1:n lanseeraus osoittaa, ettei näin välttämättä ole.
Ensimmäisen laitteen julkistuksessa tavoiteltiin valtakunnallista näkyvyyttä. Tarkoituksena oli saada valtakunnallisten medioiden kautta lumipalloefekti, joka saisi myös paikallismediat kirjoittamaan aiheesta aina, kun alueen ensimmäinen R1 otettaisiin käyttöön. Näkyvyyttä tuettiin sosiaalisessa mediassa.
Syksyn ja kevään aikana TOMRA R1:stä on kirjoitettu yli 90 kertaa. Aiheesta on juteltu muun muassa YleX:n aamussa noin 20 minuutin ajan. Media ihastui laitteeseen niin, että se alkoi saada lempinimiä ”pullonpalautuksen suursyömäri ja pulloahmatti”.
Viestintätoimistoyhteistyön ansiosta TOMRAn tunnettuus ja näkyvyys ovat ottaneet huiman loikan. Vielä vuonna 2019 TOMRAsta kirjoitettiin vain 4 kertaa. Viestinnän saavuttamat mediaosumat ja niiden laajuus on yllättänyt meidät: emme olisi uskoneet laitteen saavuttavan suuren yleisön kiinnostusta ja saavan näkyvyyttä yhä uudelleen.”
Tomran toimitusjohtaja Lauri Kangaslahti
90
näkyvyyttä mediassa
60 %
Liikevaihdon kasvu
1.
Finnish Comms Awards -kilpailun Kauppa ja palvelut -kategoriassa
Katso seuraavaksi
- Viestintä
Makaronilaatikosta syntyi soppa – Drum tuki Compass Groupia kriisiviestinnässä
- Kampanja —
- Viestintä
Apteekkariliitto – Kannattaa kysyä!
- Viestintä
Hyvantekijät – Drum suunnitteli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen työnantajakuvan
- Kampanja —
- Viestintä