Uutinen — 12.9.2025
Tuore työelämäkyselymme: neljä kymmenestä vaihtaisi alaa, jos se olisi mahdollista

Drum ja Verian selvittivät kyselytutkimuksessa, mitä työnhakijat ja -tekijät ajattelevat työmarkkinoista. Yhä useampi kaipaa täydellistä palkka-avoimuutta. Valtaosa vastaajista kokee, että yritykset esittelevät itseään epäselvästi potentiaalisille työnhakijoille.
Drum ja tutkimuslaitos Verian selvittivät alkukesästä kyselytutkimuksella suomalaisten käsityksiä työmarkkinoista, työnantajista ja työnhakemisesta. Työntekijät- ja hakijat kokevat, että juuri nyt on hyvin vaikea saada työtä. Peräti 73 % olisi kuitenkin valmis harkitsemaan uutta työpaikkaa, jos sellaista tarjottaisiin, ja 43 % voisi vaihtaa alaa kokonaankin.
Aiempaa harvempi suomalainen hakee juuri nyt aktiivisesti uutta työpaikkaa (16 % vs. 19 % vuonna 2020). Työnhakuprosesseja pidetään yleisesti liian työläinä. Lähes puolet vastaajista jopa kokee, että työpaikkaa on turha hakea, jos siihen on oletettavasti hyvin suuri määrä hakijoita. Yli puolet katsoo myös, että työnantajilla on usein kohtuuttomia vaatimuksia työnhakijoille.
Kaksi kolmesta kannattaa täyttä palkka-avoimuutta, etenkin naisia motivoi arvoja vastaava työ
Lähes kaikki (92 %) työssä olevat, työtä hakevat tai opiskelevat vastaajat ilmoittavat, että palkkauksesta pitäisi kertoa avoimesti jo rekrytoinnin alkuvaiheessa. Miltei kaksi kolmesta (65 %) on myös sitä mieltä, että työpaikalla maksettujen palkkojen pitäisi olla avoimesti aivan kaikkien tiedossa.
– Palkkauksen suhteen tunnutaan toivovan varsin suurta avoimuutta, ja palkan pimittäminen tai siitä epäselvä viestiminen selvästi ärsyttää työnhakijoita. Aivan täydellisen palkka-avoimuuden kannatus oli tässä kyselyssä yllättävänkin korkea, myös aiempiin aiheesta tehtyihin kyselyihin verrattuna, sanoo Verianin tutkimusjohtaja Sakari Nurmela.
Palkkaus on useimmille olennainen kriteeri työpaikan valinnassa, mutta kaikkein tärkeimmiksi hyvää työpaikkaa määrittäviksi asioiksi vastaajat nostavat hyvän esihenkilön ja mukavat työkaverit. Myös työpaikan arvot ja vastuullisuus sekä työn merkityksellisyys nousevat tärkeiksi tekijöiksi, erityisesti naisilla.
Viesti selkeästi ja konkreettisesti toiminnastasi ja tarjoa tutustumiskäynti työnhakijoille
Valtaosa vastaajista (62 %) kokee, että yritykset esittelevät itseään usein epäselvästi potentiaalisille työnhakijoille. Peräti 68 % on sitä mieltä, että monien yritysten ja organisaatioiden kohdalla on suorastaan vaikeaa saada selvää, mitä ne oikeastaan tekevät.
– Ihmisiä kiinnostavat ennen kaikkea ihmiset, eivät organisaatiot. Myönteinen kuva työnantajasta muodostuu siellä toimivista ihmisistä ja heidän kertomastaan, ei ylätason organisaatiopuheesta, tiivistää kyselyä suunnittelemassa ollut viestintätoimisto Drumin konseptisuunnittelija ja partneri Mikko Koivulehto.
Työnhakijat tuntuvatkin kaipaavan hyvin konkreettisia asioita työnantajien viestinnältä. Suurin osa pitäisi hyvänä mahdollisuutta tutustumiskäyntiin työpaikalla, ja useimmat tahtoisivat myös keskustella jonkun yrityksessä työskentelevän ihmisen kanssa. Tutun henkilön suosittelulla on myös erittäin suuri merkitys työpaikan sopivuutta arvioitaessa.
Pysy kuulolla
Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.