Hyppää sisältöön

Blogi — 8.12.2020

Hyvä SEO ei perustu taikatempuille, Google arvostaa nyt asiantuntijuutta

Google hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnissa ei ole enää jaossa pikavoittoja. Google on alkanut laittaa hakutulosten järjestämisessä yhä enemmän painoarvoa sivustojen sisällön asiantuntevuudelle. Googlen algoritmi on jo hyvän aikaa keskittynyt haistelemaan sitä, ketkä sivuston tekstejä kirjoittavat, mikä on heidän asiantuntijuutensa taso ja miten luotettavana sisältöä voidaan pitää.

Jokainen nettisivuja ylläpitävä toivoisi löytävänsä viisastenkiven, jolla saisi nostettua oman sivustonsa Googlen hakutulosten ykköseksi. Hyvällä hakukoneoptimoinnilla eli SEO:lla kun on yhä suurempi merkitys sille, miten hyvin asiakkaat palvelun löytävät. Jo vuosia SEO-osaajat ovat tienneet toimivia kikkoja, joilla valittuja avainsanoja tiputellaan nettisivujen otsikoihin, leipäteksteihin, kuvien metadataan ja sisältönostoihin. Googlella ollaan kuitenkin aina askel meitä optimoijia edellä, ja enää pelkät kikkakolmoset eivät tepsi.

Google on jo hyvän aikaa säätänyt algoritmejaan haistelemaan paremmin sitä, miten laadukasta ja asiantuntevaa sivustojen sisältö on. Ketkä sivuston tekstejä kirjoittavat ja mikä on heidän asiantuntijuutensa taso? Miten luotettavana sisältöä voidaan pitää? Entä onko sivuston brändillä uskottavuutta? Kasvoton, bulkkituotettu sisältö näyttäytyy Googlen silmissä yhä arvottomampana.

E-A-T: Asiantuntijuus, auktoriteetti ja luotettavuus

Hakukoneoptimoinnin keskiössä on nykyään kolmen kirjaimen yhdistelmä: E-A-T. Lyhenne tulee englanninkielisistä sanoista expertise, authoritativeness ja trustworthiness, eli asiantuntijuus, auktoriteetti ja luotettavuus. Muun muassa näiden tekijöiden avulla Googlen algoritmi arvioi, onko sivustollasi tarjottavaa googlailijalle.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos esimerkiksi lääkäriasema ostaa sivuilleen tekstintuotantoa, jota ei merkitä kenenkään asiantuntijan tekstiksi, se saattaa Googlen silmissä olla epäilyttävää asiantuntijuuden näkökulmasta. Jos teksteihin taas on merkitty kirjoittajaksi terveydenhuoltoalan asiantuntija, sivusto nousee korkeammalle hakutuloksissa. Google haistelee myös LinkedInin sivujen ja profiilien sisältöjä ja arvottaa sitä kautta asiantuntijoita. Kannattaa siis linkittää sivuston tekstit tekijän profiiliin LinkedInissä.

Google tunnistaa myös brändin mainintoja muualta netistä. Tämä vaikuttaa brändin ja sen sivuston arvostukseen Googlen silmissä. Jos brändi mainitaan tai sivustolle linkataan usein esimerkiksi muilla asiantuntijasivustoilla tai arvostetuissa verkkolehdissä, nostaa se brändin auktoriteettia myös Googlella. Myös Wikipedia-sivun luominen omasta brändistä voi auttaa auktoriteetin lisäämisessä.

Mitä luotettavuus on Googlen silmissä?

Netin suhteen luotettavuus on häilyvä käsite. Googlelle trustworthiness on kuitenkin kutakuinkin sama asia kuin brändin hyvä maine. Luotettavuuteen vaikuttavat muun muassa se, miten nopeasti sivustolla vastataan asiakkaiden kysymyksiin, miten asiakkaita kohdellaan ja miten reklamaatiot hoidetaan. Kommentointi- tai yhteydenottomahdollisuus voivat nostaa luotettavuutta Googlen silmissä. Luotettavuuteen vaikuttavat myös asiakkaiden somessa antamat arvostelut.

Luotettavuus tarkoittaa Googlelle myös läpinäkyvyyttä ja tiedon tarkkuutta. Muista siis lähteyttää sivuston tiedot ja linkittää ne lähteeseen. Merkitse yhteystiedot selvästi sivustolle paitsi yhteystiedot-sivulle, myös footeriin. Muista lisätä myös tietosuojaseloste. Jos brändilläsi on verkkokauppa, tiedot toimituksista ja palautuksista tulee olla hyvin esillä sivustolla.

Mitä vanhempi sivusto on, sitä luotettavampana Google sitä pitää. Koska Google arvostaa vanhoja domaineja, uuden domainin perustamista on harkittava aina tarkkaan.

Äänihaut yleistyvät vauhdilla

Googlen algoritmi on tarkoin varjeltu salaisuus, jonka muutoksista yhtiö ei tiedota. Muutoksista liikkuu yleensä huhuja netissä, kun optimoijat pyrkivät pysymään hakukonejätin kannoilla. E-A-T:n korostumisen uskotaan johtuvan siitä, että Google pyrkii osaltaan tarjoamaan vain oikeaa informaatiota ja kitkemään valeuutisia ja väärää tietoa hakutuloksissaan. Tällä hetkellä arvaillaan myös, että Google arvostaa yhä enemmän vastuullisuutta ja etenkin yritysten vastuullisuustekoja.

Google Lens -kuvahakusovellus on tehnyt myös avainkuvista yhä tärkeämpiä. Google Lens on tekoäly, joka tunnistaa kameran esikatselussa ja Google Kuvat -sovelluksen kuvissa näkyviä kohteita, kuten esineitä ja eläimiä, ja etsii niille vastaavuutta netistä. Avainkuva on netissä oleva selkeä ja hyvin seotettu kuva esimerkiksi yrityksen tuotteesta. Lensin avulla kohteista voi saada lisätietoa nopeasti.

Myös äänihakujen merkitys on valtavassa kasvussa, kun äänikäskyjä tottelevat laitteet yleistyvät vauhdilla. Optimistisimmat veikkailevat, että tänä vuonna jopa puolet hauista olisi jo äänihakuja. Tämä vaikuttaa löydettävyyteen muun muassa niin, että äänihauissa pärjäävät paremmin pitemmät hakutermit, eli kokonaiset hakulauseet.

Hakukonesijoitusten kuninkuuteen on siis tarjolla yhä vähemmän oikoreittejä. SEO on yhä enenevissä määrin pitkäjänteistä työtä, jossa kaiken keskiössä on laadukas sisältö. SEOn tulee vastata parhaiten käyttäjän tarpeeseen ja olla ennen kaikkea asiantuntevaa, uskottavaa ja luotettavaa. Kaikkea ei tarvitse myöskään osata itse, vaan kokonaisuuksien päälle ymmärtävä  kumppani on usein kullan arvoinen apu.

Blogi
Vilja Vehkaoja
Johtava viestintäkonsultti
+358 44 549 5409

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku