Hyppää sisältöön

Blogi — 21.10.2019

Jos työpaikkasi olisi tuote, haluaisiko joku ostaa sen?

työnantajakuva kehittäminen
työnantajakuva kehittäminen

Työnantajakuvaa on brändättävä yhtä huolellisesti kuin yrityksen tuotteitakin. Osaajapula on monella alalla kasvun este, siksi työnantajakuvaan kannattaa panostaa.

Yrityksen viestinnällä pitää olla jokin liiketoimintaan liittyvä tavoite. Perinteisesti se on ollut toimia myynnin tukena, mutta yhä useammin tavoitteena on myös työnantajakuvan kirkastaminen. Ilman osaavia työntekijöitä sakkaa nimittäin ennemmin tai myöhemmin myös yrityksen myynti. Silti työnantajakuvan kehittämiseen suhtaudutaan vieläkin turhan usein yrityksissä kakkosluokan viestintänä. Ajatellaan herkästi, että kun muu markkinointiviestintä tuo, niin työnantajakuvaan satsaaminen vie euroja.

Työ on kuitenkin mielekäs ja merkityksellinen osa elämää. Digitalisaation myötä työ on liukunut vapaa-ajan puolelle ja samaan aikaan ihmiselle merkitykselliset asiat ovat livahtaneet osaksi työtä. Parhaat osaajat hakeutuvat mielestään parhaaseen työpaikkaan. On yhä tärkeämpää, että yritys ei enää ainoastaan brändää tuotteitaan ja palveluitaan – sen on osattava myös erottautua kilpailijoista parempana työnantajana.

Töihin meille vai kilpailijalle – erottuuko työnantajalupaus harmaasta massasta?

Jos työpaikkamme olisi palvelu tai tuote, kuka sen haluaisi ostaa? Kenelle se olisi suunnattu ja mitkä olisivat vahvuutemme? Ja ennen kaikkea, miten me erotumme muista työpaikkojen tarjoajista? Mikä juuri meillä on ainutlaatuista?

Työnantajakuvan rakentamisessa olennaisinta on se, miten yritys erottuu muista. Turhan usein arvolupaukset (Employer Value Proposition) muistuttavat toisiaan, kun niitä vertaillaan keskenään. Lähes poikkeuksetta usean yrityksen nimen tilalle voi muuttaa minkä tahansa kilpailijan nimen. Aikoinaan yritysten arvot kehystettiin neuvotteluhuoneiden seinille kultakehyksiin. Ei haitannut, että arvot olivat kaikilla samanlaiset tai että ne olivat sanahelinää. Nyt työnantajalupaus tuutataan rekrysivulle. Mutta harvalla lupaus on erityisen hyvä ja erottuva.

Hyvän työnantajalupauksen pitää olla:

  • totta
  • kiinnostava
  • erottuva
  • tunteita herättävä

Useimmiten yritykset onnistuvat kahdessa ensimmäisessä, mutta epäonnistuvat listan loppupäässä. Koska työnantajakuvan pitää olla totta jokaiselle yrityksen työntekijälle, päädytään usein latteuksiin.  Parasta työnantajakuvaa rakennetaan silloin, kun vastaanottajissa herää jokin tunne.  Haukotus ei ole tunne.

Ei ole sattumaa, että Drumin slogan on ”Sano se niin, että tuntuu”. Kun työnantajaviestintää tehdään oikein ja erottuvasti, joku ihastuu ja joku kenties närkästyy. Hyvä lupaus kyllä löytää oikeat osaajat.

Blogi
Susanna Isohanni
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 560 4849

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku