Hyvä yritys – mitä mieltä olet?
Blogi

Hyvä yritys – mitä mieltä olet?

Ostopäätöksissä on kyse yhä useammin siitä, millaista maailmankuvaa ja arvoja tuotteet ja palvelut edustavat. Kun olet hankkimassa uutta pöytää keittiöön tai tilaamassa siivouspalveluita, valinnan perusteina eivät olekaan vain tuotteen toimivuus tai laatu. Yrityksen brändi-identiteetti on usein myös yhteiskunnallinen kannanotto, arvojen ilmentymä tai jopa nousu barrikadeille maailmaa muuttamaan.

Omista arvoista ja vastuullisista toimintatavoista kertominen ei ole yrityksille vain yksi mahdollisuus, vaan välttämättömyys. Onnistunut yhteiskunnallisesti puhutteleva viestintä on kilpailuvaltti.  Yritykset ottavatkin kantaa yhteiskunnallisiin teemoihin enemmän kuin aiemmin.  Parhaimmillaan tämä näkyy kaikessa yrityksen tekemisessä – ei pelkästään viestinnässä. Heikoin tilanne on silloin, kun yrityksellä olisi paljon kerrottavaa, mutta asioista ei muisteta tai huomata viestiä tai niistä viestitään tylsästi.

Brändiä ei kannata alisuorittaa

On olennaista, miten yrityksen brändi-identiteetti puetaan sanoiksi, kuviksi tai äänensävyksi. Identiteetti sekä siihen liittyvät arvot ja tahtotilat heijastuvat joka päivä erilaisina valintoina ja tekoina yrityksen toimintatavoissa. Yritys ei voi piilottaa omaa identiteettiään, mutta se voi olla kykenemätön viestimään siitä kiinnostavasti. Kuluttajat vaativat läpinäkyvää viestintää, eikä tämän vaatimuksen kanssa kannata jäädä alisuoriutujaksi. Meille asiakkaille kannattaa kertoa myös niistä asioista, jotka eivät näy päälle päin.

Oman toimialansa markkinaa muuttavien yritysten brändit ovat usein itsessään jo hyvin kantaa ottavia. Taustalla on usein halu muuttaa maailmaa paremmaksi. Oivaltava ja terävästi kommunikoitu brändi-identiteetti ei ole vain harvojen ja valittujen etuoikeus. Kaikkien yritysten ja yhteisöjen velvollisuus on kertoa itsestään mielenkiintoisesti. Raportit tai laatustandardit eivät riitä, vaikka nekin ovat tärkeitä.

Viestinnän aineksia tulee ammentaa kaikesta siitä mielenkiintoisesta ja hienosta, mitä ihmiset työpaikoissaan tekevät: parempaa maailmaa rakentavista innovaatioista, hyvinvointia tuottavista palveluista tai hyvää mieltä ja helppokäyttöisyyttä tuottavasta tuotesuunnittelusta. Viestintä on velvollisuus ja arvostuksen osoitus omia myös työntekijöitä, alihankkijoita ja omistajia kohtaan.

Uskalla olla myös eri mieltä

Marimekon hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila totesi jokin aika sitten viisaasti Leadcast-podissa, että yrityksen brändin suunnittelussa pitäisi miettiä brändiä kuten ihmistä.

Meillä jokaisella on yksilöinä oma tarinamme, historiamme, hyvät ja huonot puolemme. Me näytämme joltakin, meillä on omat periaatteemme ja olemme asioista jotain mieltä. Kiinnostavimmat ihmiset ovat avoimia ja päästävät vähän pintaa syvemmälle. He uskaltavat kertoa mielipiteensä ja olla myös toisinaan eri mieltä muiden kanssa.

Samat asiat koskevat yrityksiäkin. Kuinka paljon yrityksesi tai organisaatiosi on avannut itseään ja omaa persoonaansa? Näytätkö vain pintaa vai päästätkö syvemmälle? Mikä yrityksestäsi tekee tässä yhteiskunnassamme kiinnostavan ja merkityksellisen? Hyvä yritys, kerro itsestäsi ja siitä, mitä mieltä olet.

Lue seuraavaksi