Hyppää sisältöön

Blogi — 16.3.2020

Kriisiviestintä luotsaa läpi karikoiden

kriisiviestintä johtaminen

Mikä tahansa muutos ei ole kriisi, mutta hallitsemattomasti johdettu ja huonosti viestitty poikkeustilanne voi aiheuttaa kriisin. Kriisissä ovat usein läsnä huoli, kiire ja hämmennys. Hyvä kriisiviestintä estää turhaa paniikkia, tuo faktat esiin ja ehkä jopa tärkeimpänä luo tunteen, että elämä jatkuu myös kriisin jälkeen.

Hädän hetkellä ylilyönnit yleistyvät ja väärää tietoa liikkuu paljon. Nyt jos koskaan on paikka faktapohjaiselle viestinnälle. Kriisiviestintä sanana herättää monissa hämmennystä ja pelkoakin, mutta sinänsä kyse ei ole mistään sen kummemmasta jutusta. Kriisiviestintä koostuu ihan tavallisista viestinnän keinoista tehostetusti hoidettuna. Vielä sujuvampaa kriisiviestinnästä tulee, kun vastuut, keinot ja kriisiskenaariot on mietitty etukäteen.

Kriisiin varautuminen on strategista työtä

Suunnitelma kriisin tai erikoistilanteen varalle on yksi tärkeimmistä strategisista työkaluista, mitä organisaatiolla voi olla. Vaikka kriisi on epätodennäköinen poikkeustila, on se silti aina mahdollinen. Kriisi voi syntyä melkein mistä tahansa. Siihen voi johtaa yllättävä onnettomuus tai sarja pienempiä tapahtumia, jotka pikkuhiljaa aiheuttavat kriisin. Kriisi voi aiheuttaa aineetonta tai aineellista vahinkoa, tai päästää vähällä.

Kaaoksen keskellä on hyvä muistaa, että mikä tahansa muutos ei tarkoita automaattisesti kriisiä, mutta huonosti johdettu ja hallitsematon muutos voi itsessään aiheuttaa kriisin. Kriisissä ovat usein läsnä huoli, kiire ja hämmennys.

Kumppani auttaa tiukassa paikassa

Johtaminen ja viestintä kulkevat käsi kädessä. Siksi eriskummallinen tilanne vaatii erityistä panostusta yhtä lailla kumpaankin. Paras kriisiviestintä ei ole vain nopeaa ja onnistunutta toimintaa tilanteen ollessa päällä, vaan ennen kaikkea huolellista varautumista. Varautuminen kattaa kriisiviestintäsuunnitelman, jatkuvan valppaana olemisen sekä usein osaavan viestintäkumppanin, joka voi sparrata ja tukea haastavina hetkinä. Kaksin on aina mukavampi olla kriisin keskellä kuin yksin.

Hyväkään varautuminen ei välttämättä riitä, jos se jää mielikuvaharjoittelun tai kriisiä varten laadittujen dokumenttien läpilukemisen tasolle. Huonoin kriisiviestintäsuunnitelma on sellainen, jota ei sen valmistumisen jälkeen harjoitella säännöllisesti. Kriisiviestinnästä vastuussa oleva tiimi tulee valmentaa käytännön harjoittelulla. Valmennusta ovat esimerkiksi kriittisiin tilanteisiin keskittyvä mediavalmennus tai kriisiviestintäsimulaatio, jotka valmistavat tiimiä toimimaan käytännönläheisen harjoittelun ja todellisentuntuisten skenaarioiden avulla.

Koskaan ei ole liian myöhäistä panostaa kriisiviestintään. Elämä jatkuu myös kriisin jälkeen.

Tekstin kirjoittajat Magdaleena Ignatius ja Mari Kuusinen ovat Drumin kokeneita kriisiviestinnän asiantuntijoita. Tavoitat heidät sekä Drumin muut asiantuntijat, kun jätät yhteystietosi alle. Autamme sinua kaikissa viestintähaasteissa.

Jätä soittopyyntö

Oletko kiinnostunut ennakoivasta kriisiviestinnästä tai kriisiviestinnän valmennuksesta? Jätä soittopyyntö, ja me olemme yhteydessä sinuun.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Blogi
Magdaleena Ignatius
Johtava viestintäkonsultti
+358 41 543 8602

Pysy kuulolla

Tilaa Drumin uutiskirje ja saat tuoreimmat uutiset
ensimmäisten joukossa.


Haku