40 miljoonaa parempaa pakkausta – Arla nosti vastuulliset pakkaukset julkiseksi keskustelunaiheeksi
case

40 miljoonaa parempaa pakkausta – Arla nosti vastuulliset pakkaukset julkiseksi keskustelunaiheeksi

Arla toi helmikuussa 2019 markkinoille uudet, puupohjaiset ruokapakkaukset. Uudistuksen myötä Arla tekee yhteensä 40 miljoonaa ympäristölle parempaa tuotetta vuodessa. Monikanavaisella viestinnällä Drum loi pakkausten ympärille viestinnällisen kokonaisuuden, jonka avulla tavoitettiin niin kuluttajat kuin mediakin.

Arla haluaa tarjota kuluttajille vastuullisempia valintoja arkeen. Siksi Arla uudisti alkuvuonna 2019 kaikki harjakattoiset nestepakkaustölkkinsä eli maito-, piimä- ja kermatölkit siten, että niiden sisällä oleva muovipinnoite vaihdettiin puupohjaiseen biomuoviin. Samalla Arla uudisti Luonto+ -sarjan jugurttikipot kansineen kartonkisiksi. Näin Arla tekee yli 40 miljoonaa vastuullisempaa pakkausta vuodessa. Kumppaneina uudistuksessa toimivat UPM, Elopak ja Artaplast. Paremmat pakkaukset haluttiin esitellä suomalaisille kuluttajille ja medialle konkreettisin esimerkein, vahvoilla viesteillä ja yllättävällä otteella.

Puusta pöytään – kohti vastuullisempia ruokapakkauksia 

Drum suunnitteli ja toteutti yhdessä Arlan kanssa kokonaisuuden, jonka tavoitteena oli nostaa vastuullisemmat ruokapakkaukset julkiseksi keskustelunaiheeksi. Viestinnän kärjiksi valittiin suomalaisten, puupohjaisten ja vastuullisesti tuotettujen innovaatioiden merkitys ja monen teollisuuden toimijan yhteistyö. Näistä syntyi projektille nimi Puusta pöytään.

Kokonaisuuden päätoimenpiteenä järjestettiin Tiedekulmassa 5.2. avoin keskustelutapahtuma, johon osallistui yli sata aiheesta kiinnostunutta. Aamiaistapahtumassa ruokapakkausten vastuullisuudesta ja yhteistyön merkityksestä puhuivat Helsingin yliopiston pakkausteknologian yliopistonlehtori Hanna Koivula sekä Arlan, UPM:n ja Elopakin edustajat.

Tilaisuuden jälkeen järjestettiin Twitter-chat. Vastuullisempien ruokapakkausten nousemista keskustelunaiheeksi tuettiin lisäksi mediaviestinnällä. Useat mediat tarttuivatkin aiheeseen ja uutisoivat siitä. Kuluttajille Arlan pakkausuudistusta tuotiin näkyväksi blogiyhteistyön kautta. Valitut bloggaajat kertoivat luontevalla tavalla vastuullisista valinnoista arjessaan ja siitä, mitä vaikutuksia pakkausuudistuksella on isomman kuvan kannalta.

Uudistukselle laaja näkyvyys

Yhteistyö Arlan ja sen kumppaneiden kanssa sujui mainiosti. Puusta pöytään -tilaisuuteen osallistui yli 100 henkilöä. Twitter-chatissa keskustelijoita oli iltapäivän aikana yhteensä 42, ja keskustelu tavoitti noin 146 300 henkilöä. Lisäksi #puustapöytään nousi Twitterin kolmanneksi suosituimmaksi tunnisteeksi chatin aikana. Mediaviestinnän tuloksena Arlan toimitusjohtaja ja tilaisuuden vieraspuhuja Hanna Koivula keskustelivat aiheesta 7.2.2019 MTV3:n Huomenta Suomessa.

Magdaleena

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Magdaleena Ignatius

Puh. +358 41 543 8602 

magdaleena.ignatius@drum.fi

Millaista referenssiä etsit?

Olemme koonneet nettiin vain muutamia esimerkkejä töistämme. Jos haluat kuulla lisää tietyn toimialan tai viestinnän alueen kokemuksestamme, kutsu meidät kylään!