Drum kirkasti Diakonissalaitoksen työnantajakuvan
case

Drum kirkasti Diakonissalaitoksen työnantajakuvan

Asiakas Diakonissalaitos
Diakonissalaitos kilpailee sote-alan osaajista. Viestinnän tavoitteena oli kehittää työnantajakuvaa pitkäjänteisesti ja työntekijöitä sitouttavasti sekä vastata nopeisiin rekrytointitarpeisiin.

Diakonissalaitos on yli 150-vuotias säätiö ja yhteiskunnallinen yritys, joka työllistää yhdessä säätiöön kuuluvan Rinnekodin ja tytäryritystensä Diakonissalaitoksen Hoivan ja Caritas Palveluiden kanssa 2900 sote-alan ammattilaista ympäri Suomen. Koska kilpailu alan osaajista on todella kovaa, pyysi Diakonissalaitos Drumin apua työnantajakuvansa kirkastamisessa.

Strategia: tutkittu tieto valoi perustan

Drum  tutustui muun muassa säätiön työhyvinvointitutkimuksiin, brändimielikuvaan, maineeseen ja jo tehtyihin rekryilmoituksiin. Samalla kartoitettiin myös alan kilpailijat. Näkemyksiä ja toiveita työnantajakuvasta selvitettiin myös henkilöstölle suunnatulla esikyselyllä ja työpajalla.

Diakonissalaitoksen vahvuudeksi tunnistettiin arvot sekä sote-alan erityisryhmien palveluiden osaaminen. Työnantajakuvalle määriteltiin äänensävy, pääviestit ja visuaalinen ilme sekä työnantajalupaus:

”Haluamme olla alan rohkein työpaikka ihmisille, jotka ottavat ammattitaidon ohella sydämensä mukaan töihin. Meillä jokainen tekee työtä ihmisarvon puolesta.” #sydänmukana

Lupaus lanseerattiin ensin sisäisesti, minkä jälkeen uudistettiin säätiön rekrytointimarkkinointia. Diakonissalaitos perusti mm. rekrytointia varten yhteisen rekrysivuston sekä työpaikat yhteen keräävän DiakonissalaitoksenDuunit-IG-tilin.


Osana työnantajakuvan kirkastusta Diakonissalaitokselle otettiin uudet raikkaat brändikuvat.

Tulokset: työhakemusten määrä tuplaantui, henkilöstö sitoutui

Diakonissalaitoksen konsernin henkilöstötyytyväisyysluvut ovat olleet erinomaiset, sairauspoissaolot jääneet koronapandemiasta huolimatta maltillisiksi ja henkilöstön vaihtuvuus vähentynyt. Hakijamäärät avoimiin tehtäviin kasvoivat vuoden aikana voimakkaasti. Keskimäärin konsernissa on tullut tuplasti lisää hakemuksia per avoin tehtävä verrattuna edelliseen vuoteen. Työnantajakuvan kirkastus valittiin myös viestintäalan Finnish Comms Awards -kilpailussa vuoden parhaaksi yritys- ja organisaatioviestinnän työksi 2020.


DiakonissalaitoksenDuunit-IG-tili kokoaa yhteen kiinnostavat avoimet työpaikat.

”Yhdessä tehdyn työn tulokset ovat näkyneet meillä konkreettisesti maineessa, hakijamäärissä ja työntekijöiden sitoutuneisuudessa. Drum auttoi meitä kirkastamaan hienosti työnantajakuvamme, jota kehitämme pitkällä tähtäimellä. Lisäksi olemme pystyneet vastaamaan entistä paremmin nopeisiin rekrytointitarpeisiimme”, kertoo Diakonissalaitoksen viestintäjohtaja Laura Niemi.

106 %
lisää
hakemuksia
4/5
kokonaisarvosana
henkilöstön hyvinvoinnille
1. sija
Finnish Comms Awards
vuoden yritys- ja organisaatioviestintätyö
Mari

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

Mari Kuusinen

Puh. +358 40 196 4374

mari.kuusinen@drum.fi

Millaista referenssiä etsit?

Olemme koonneet nettiin vain muutamia esimerkkejä töistämme. Jos haluat kuulla lisää tietyn toimialan tai viestinnän alueen kokemuksestamme, kutsu meidät kylään!