Hyppää sisältöön

APTEEKKARILIITTO — Kampanja

Kannattaa kysyä! – Apteekkariliiton kampanja apteekkien asiantuntemuksen puolesta

Apteekkariliitto halusi kampanjoida lääkealan ammattilaisten asiantuntemuksen puolesta tilanteessa, jossa itsehoitolääkkeiden myynnin laajentaminen päivittäistavarakauppoihin oli aktiivisen poliittisen keskustelun kohteena. Yhteiskunnallisessa kampanjassa haluttiin tuoda myönteisellä tavalla esiin se, että myös itsehoitolääkkeiden ostamisessa voi tulla eteen tilanteita, joissa tarvitaan neuvontaa. Toisinaan apu saattaa olla jopa hengen ja terveyden kannalta ratkaisevaa. 


Lähtökohta


Kohderyhmänä suuri yleisö

Apteekkariliiton kampanjan kohderyhmäksi valittiin ns. suuri yleisö, sillä yhteiskunnallisella kampanjalla pyrittiin vaikuttamaan kansalaismielipiteeseen laajasti.

Erityisesti haluttiin löytää nuorempia kohderyhmiä, joissa lääkkeiden myynnin vapauttamista kannatetaan eniten.

Tavoitteena lisätä tietoisuutta

Kampanjalla haluttiin lisätä tietoisuutta apteekkien neuvonnan merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille ja tarkoituksenmukaiselle lääkehoidolle. Lisäksi haluttiin kertoa lääkevalikoiman kattavuuden ja monipuolisuuden hyödyistä, jotta asiakas saa hoitosuositusten mukaista hoitoa vaivaansa. Kampanja nosti esiin myös apteekkien keskeisen roolin osana terveydenhuollon palveluketjua.


Ratkaisu

Yhteiskunnallinen kampanja näkyi ja kuului verkossa, somessa ja radiossa

Verkkomainonnassa ja somessa pyöri ”Tositarinoita apteekista” -juttujen sarja: lyhyissä tekstianimaatioissa kerrottiin tilanteista, joissa lääkealan ammattilainen oli antanut apteekin asiakkaalle terveyden kannalta ratkaisevan tai jopa hengen pelastavan neuvon.

Radiomainontaan valittiin näistä kaksi tarinaa.

Päävideo pyöri Ylen yhteiskunnallisena tietoiskuna

Kampanjan ns. päävideo tehtiin Yleä varten, jossa se näytettiin yhteiskunnallisena tietoiskuna 24.–30.6.2024. Videossa kampanjan pääviestit puhuttiin ääneen. Lisäksi videosta leikattiin lyhyempi, äänetön versio, joka oli tekstitetty. Tätä hyödynnettiin muun muassa apteekeissa.

Kampanja levisi myös apteekkeihin

Apteekkien työntekijät kantoivat rintanappia, joka oli kampanjan keskeinen elementti, tunnus ja päämedia. 

Kampanjan viestit toistuivat apteekkien infonäytöillä ja pöytäständeillä kuvina, videoanimaatioina ja teksteinä.



Tulokset

Tietoisku keräsi paljon katseluita: viikon aikana sen näki 900 000 suomalaista.

Mediatulokset olivat erittäin hyvät. Yhteiskunnallinen kampanja sai laajasti näkyvyyttä ja tavoitti kohderyhmää tehokkaasti. Mainosnäyttöjä kertyi yhteensä yli 16 miljoonaa, ja niiden avulla kampanja tavoitti kaikkiaan noin 3,3 miljoonaa suomalaista. Digimainonnan ohella radion yhden päivän tietoiskulla tavoitettiin miljoona yli 18-vuotiasta kuulijaa.


0,9 milj.

Ylen tietoiskun nähnyttä

3,3 milj.

mainonnalla tavoitettua

1 milj.

radiomainoksen kuullutta


Annikka Itkonen
+358 40 757 1725

Katso seuraavaksi

  • Brändi

Drum rakensi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen brändi-identiteetin

  • Kampanja

Kasvokkain nosti hoitotyön puheenaiheeksi

Haku