Lähtökohta
Kohderyhmänä suuri yleisö
Apteekkariliiton kampanjan kohderyhmäksi valittiin ns. suuri yleisö, sillä yhteiskunnallisella kampanjalla pyrittiin vaikuttamaan kansalaismielipiteeseen laajasti.
Erityisesti haluttiin löytää nuorempia kohderyhmiä, joissa lääkkeiden myynnin vapauttamista kannatetaan eniten.
Tavoitteena lisätä tietoisuutta
Kampanjalla haluttiin lisätä tietoisuutta apteekkien neuvonnan merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille ja tarkoituksenmukaiselle lääkehoidolle. Lisäksi haluttiin kertoa lääkevalikoiman kattavuuden ja monipuolisuuden hyödyistä, jotta asiakas saa hoitosuositusten mukaista hoitoa vaivaansa. Kampanja nosti esiin myös apteekkien keskeisen roolin osana terveydenhuollon palveluketjua.
Ratkaisu
Yhteiskunnallinen kampanja näkyi ja kuului verkossa, somessa ja radiossa
Verkkomainonnassa ja somessa pyöri ”Tositarinoita apteekista” -juttujen sarja: lyhyissä tekstianimaatioissa kerrottiin tilanteista, joissa lääkealan ammattilainen oli antanut apteekin asiakkaalle terveyden kannalta ratkaisevan tai jopa hengen pelastavan neuvon.
Radiomainontaan valittiin näistä kaksi tarinaa.
Päävideo pyöri Ylen yhteiskunnallisena tietoiskuna
Kampanjan ns. päävideo tehtiin Yleä varten, jossa se näytettiin yhteiskunnallisena tietoiskuna 24.–30.6.2024. Videossa kampanjan pääviestit puhuttiin ääneen. Lisäksi videosta leikattiin lyhyempi, äänetön versio, joka oli tekstitetty. Tätä hyödynnettiin muun muassa apteekeissa.
Kampanja levisi myös apteekkeihin
Apteekkien työntekijät kantoivat rintanappia, joka oli kampanjan keskeinen elementti, tunnus ja päämedia.
Kampanjan viestit toistuivat apteekkien infonäytöillä ja pöytäständeillä kuvina, videoanimaatioina ja teksteinä.
0,9 milj.
Ylen tietoiskun nähnyttä
3,3 milj.
mainonnalla tavoitettua
1 milj.
radiomainoksen kuullutta
Katso seuraavaksi
- Brändi
Drum rakensi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen brändi-identiteetin
- Kampanja