Hyppää sisältöön

KELA / RAJAT YLITTÄVÄN TERVEYDENHUOLLON YHTEYSPISTE — Brändi

Drum uudisti Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen brändin

Drum toteutti laajan brändityön Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteelle. Tavoitteena oli selkeyttää brändiä ja sen visuaalista ilmettä, jotta ne tukisivat paremmin palvelun tunnettuutta eri kanavissa. Brändityötä tehtiin yhdessä asiakkaan kanssa ja siihen osallistettiin sidosryhmiä. Lopputuloksena oli yhtenäinen identiteetti, joka kuvastaa palvelun arvoja ja helpottaa palvelusta viestimistä.


Tarve yhtenäiselle identiteetille

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste on Kelaan sijoitettu viranomainen, joka tarjoaa tietoa ja neuvontaa terveyspalvelujen käyttämisestä ulkomailla ja Suomessa. Palvelu on ollut toiminnassa noin 10 vuotta ja vuosien varrella sen visuaalinen ilme on muotoutunut pitkälti verkkosivuston kehitys edellä. Tarve selkeälle identiteetille verkkosivuilla, somessa, tapahtumissa ja asiakasviestinnässä oli kasvanut, ja yhteyspiste halusi linjata brändinsä sekä sisällöllisesti että visuaalisesti.

Drum tarttui toimeen tavoitteenaan päivittää ilme uudeksi ja raikkaaksi sekä suunnitella puhutteleva identiteetti palvelulle yhteistyössä asiakkaan kanssa.


Kohderyhmäkysely ja työpajat työkaluina

Brändisuunnittelun pohjana käytettiin palvelun verkkosivuston käyttäjiltä kerättyä tietoa yhteyspisteen nykymielikuvasta. Drum teki yhteyspisteen tiimille myös ennakkokyselyn, jolla haarukoitiin suuntaa, johon identiteettiä haluttiin viedä. Tämän pohjalta Drum fasilitoi kaksi työpajaa, joissa työstettiin brändi-identiteettiin liittyviä toiveita.

Työpajoissa pohdittiin muun muassa:

  • Mikä on palvelun tarina ja tarkoitus?
  • Millaisia mielikuvia se herättää ja mitä mielikuvia halutaan vahvistaa?
  • Mitkä ovat brändin ydinviestit ja arvot?
  • Minkälainen ääni ja puhetapa palvelulla on?

Työpajojen pohjalta Drum alkoi rakentaa brändikehystä, joka määritteli palvelun roolin, viestinnän kulmakivet sekä tavoitemielikuvan.



Ilmeen uudistus brändityön yhteydessä


Brändityöpajoissa analysoitiin myös palvelun nykyistä visuaalista ilmettä ja tunnistettiin sen vahvuudet sekä kehityskohteet. Pohdittiin muun muassa:

  • Mitkä elementit ovat toimivia ja säilyttämisen arvoisia?
  • Mitä uusia visuaalisia keinoja voidaan hyödyntää, jotta brändi erottuu paremmin?
  • Miten värit, typografia, kuvitus ja ikonit voivat tukea brändiä?
  • Millaisia muutoksia logoon voisi tehdä?

Tavoitteena oli, että palvelun uusi ilme olisi selkeä, johdonmukainen ja helposti sovellettavissa eri kanaviin.



Brändi, joka viestii palvelun arvoja

Työn lopputuloksena Drum kokosi asiakkaalle kattavan brändikirjan, joka sisältää brändin ydinviestit ja tarinan, äänensävyn ja puhetavan ohjeistuksen, visuaalisen ilmeen elementit, kuten logon, värit, typografian, ikonit ja kuvitukset, sekä ohjeet brändin soveltamiseen eri kanavissa. Brändikirja tarjoaa selkeän kehyksen, joka helpottaa palvelusta viestimistä.

Brändiuudistus auttoi yhteyspistettä parantamaan palvelun tunnettuutta ja teki viestinnästä yhtenäisempää. Drumin työllä varmistettiin myös, että brändi viestii palvelun arvoja ja haluttua mielikuvaa kaikissa kanavissa.



Drumin kanssa toteutettu brändiuudistus onnistui paremmin kuin hyvin! Drumin tiimi paneutui tavoitteisiimme kunnolla ja työn tuloksena palvelumme sanoitus ja visuaalisuus kehittyivät juuri oikeaan suuntaan.

Uudistettu brändi näkyy konkreettisesti muun muassa uusissa brändikuvissa, joiden monenlaisiin käyttömahdollisuuksiin olemme tosi tyytyväisiä. Yhteistyö Drumin kanssa oli sujuvaa, tehokasta ja myös erittäin kivaa!”

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste



Katri Pelli
Asiakkuusjohtaja
+358 40 830 5372

Katso seuraavaksi

  • Brändi

Aiempaa lämpimämpi Kela – Drum uudisti Kelan brändin yhdessä asiakkaan kanssa

työhyvinvointi
  • Kampanja — 
  • Viestintä

Mielenterveyden työkalupakki rakentaa inhimillisempää työelämää

Haku