Hyppää sisältöön

EROTTAJA2 — Kampanja

Erottaja2 – Tuntemattomasta talosta puheenaiheeksi

Historiallinen uusrenessanssipalatsi Helsingin Erottajalla herätettiin henkiin uutta käyttöä varten. Arvokiinteistön tiloihin avataan moderneja toimistoja ja ravintoloita, ja talolle haluttiin jo ennen remonttia laaja näkyvyys. Drum nosti viestinnällä Erottaja2:n yhdeksi vuoden 2019 puheenaiheista.


Ei mitään tavallista kiinteistömarkkinointia

Valtion pitkään omistama uusrenessanssipalatsi Helsingin Erottajalla myytiin vuonna 2018 yhdysvaltalaiselle pääomasijoittajalle, joka halusi siihen näyttäviä toimistotiloja ja ravintoloita. Rakennukselle haettiin jo ennen remonttia laajaa näkyvyyttä, joka herättelisi vuokralaisten kiinnostuksen. Kiinteistön kehittämisestä vastaava suomalainen Trevian Asset Management halusi panostaa markkinointiin, jotta rakennus herättäisi mahdollisimman laajan kiinnostuksen potentiaalisten vuokralaisten keskuudessa.

Drumin tiimi näki heti, että tämän vanhan kiinteistön markkinointiviestintä piti tehdä hyvin eri tavalla kuin yleensä. Heti alussa valittiin olla tekemättä tavanomaista kiinteistömarkkinointia, joka nojaa kiinteistön tilankäytön mahdollisuuksiin, sijaintiin ja kiinteistön palveluihin. Sen sijaan päätimme lähteä luomaan tälle rakennukselle tarinaa ja kokemuksellisuutta. Syntyi Erottaja2. Historiallinen talo, jolla on aito tarina kerrottavanaan. Sen tarinan halusimme nostaa puheenaiheeksi ja jokaisen suomalaisen koettavaksi paikan päällä. Sitä kautta löytyisivät myös parhaat vuokralaiset.


Kaiken keskiössä tarina

Tarinallisuuden tueksi kaikessa viestinnässä pyrittiin luomaan mielikuva, että rakennukseen pääseminen on harvinainen tilaisuus. Haluttiin myös viestiä, että rakennus on hyvissä käsissä ja sen kulttuurihistoriallinen arvo aiotaan säilyttää.

Drum suunnitteli Erottaja2:lle markkinointiviestinnän konseptin ja pääviestit. Viestinnän pohjaksi kirjoitimme rakennukselle eheän tarinan, joka kiteyttää sen poikkeuksellisen historian aina sotien pommituksista kiinnostaviin asukkaisiin, kuten oopperatähti Aino Acktéen. Tätä tarinaa hyödynnettiin laajasti mainonnassa, viestinnässä ja tapahtumissa.


Talosta elävä markkinointiväline

Järjestimme Erottaja2:ssa tilaisuuksia useille kohderyhmille: medialle, sisustusalan vaikuttajille, välittäjille ja kiinteistöalan ammattilaisille. Tarkasti valitut mediat kutsuttiin heti alkuvuodesta suljettuun tiedotustilaisuuteen, jossa oli ensi kertaa mahdollisuus kuvata sata vuotta yleisöltä suljettuna olleen talon lukuisia yksityiskohtia. Tapahtumia varten tuotimme rakennukseen yhteistyössä Dynamo&Sonin kanssa myös kokemuksellisen multimediahuoneen, johon projisoitiin Erottaja2:n historiaa ja tulevaisuutta käsittelevä multimediaesitys.

Hey Look somisti useita tilaisuuksia Erottaja2:ssa. Kuva: Hey Look


Helsinki Design Week toi taloon 14 000 ihmistä

Erottaja2:n tapahtumakausi huipentui syksyllä 2019, kun Helsinki Design Week valtasi talon ja avasi sen ovet suurelle yleisölle. HDW 2019 oli Drumin ja projektissa mukana olleen sisustusarkkitehtitoimisto Fyran ideoima keino tuoda Erottaja2 voimakkaasti julkisuuteen ja nostaa kiinteistön tunnettuutta tehokkaasti. Helsinki Design Week toi kiinteistöön lähes 14 000 vierailijaa ja nosti Erottaja2:n syksyn halutuimpien nähtävyyksien joukkoon.


Erinomaiset tulokset

Mediaviestintä tuotti nopeasti näkyvyyttä. Erottaja2 sai yli 60 mediaosumaa printti- ja verkkolehdissä, radiossa ja televisiossa reilun puolen vuoden aikana. Muun muassa Helsingin Sanomat, Yle, Kauppalehti, HBL ja Markkinointi & Mainonta kirjoittivat kiinteistöstä useita kertoja vuoden 2019 aikana.

Kiinteistö näkyi sosiaalisessa mediassa ja blogeissa erittäin aktiivisesti etenkin syksyllä 2019. Erottaja2:sta kirjoitettiin yli 20 blogissa, ja Instagramissa hashtagia #erottaja2 käytettiin yli 1 000 kertaa. Facebookissa Erottaja2:een tehtiin paikkamerkintä lähes 400 kertaa. Instagram Storiesissa Erottaja2 näkyi ainakin 1 400 kertaa.

Erottaja2:n viestinnällä saatu näkyvyys profiloi Treviania myös firmana.


Erottaja2 nosti meidät uudelle tunnettuuden tasolle kilpailijakentässämme. Sillä on merkitystä koko liiketoiminnallemme ja myös muille kohteillemme. Meidät muistetaan Erottaja2:sta.”

Markkinoinnin ja viestinnän johtaja Daniel Tuori, Trevian

#1

Finnish Comms Awards 2020 -kisan voittajatyö

Kategoria: Teollisuus & Rakentaminen

Yli 60

mediaosumaa printti- ja verkkolehdissä, radiossa ja televisiossa

14 000

vierailijaa paikan päällä


Onnistuminen viestinnässä näkyi selvästi vuokrauksessa, ja kiinnostusta tuli poikkeuksellisen paljon. Tämän valtavan kiinteistön täyttäminen vuokralaisilla etenee tavoitteiden mukaisesti, ja se on paljolti viestinnän ansiota.”

Vuokrauksesta vastaava Elisa Loitto, Trevian

Vilja Vehkaoja
Johtava viestintäkonsultti
+358 44 549 5409

Katso seuraavaksi

  • Kampanja

Kasvokkain nosti hoitotyön puheenaiheeksi

  • Viestintä

Puusta pöytään – kohti vastuullisempia ruokapakkauksia

  • Kampanja

Maailma ilman sairaanhoitajia? Ei kiitos.

  • Brändi — 
  • Sisältömarkkinointi

Mepakin brändiuudistus kiteytti viestit ja kiillotti pinnan

Haku