Hyppää sisältöön

ERNST & YOUNG OY — Viestintä

Jääkiekon avulla löytyi viestinnällinen maalin­teko­paikka

Drum auttoi ylimmän johdon konsulttiyhtiö EY:tä erottautumaan yhdistämällä suomalaisille rakas jääkiekko ja talous. Liigaraportin viestinnän avulla on saatu näkyvyyttä laajasti ja sellaisissa medioissa, joiden tavoittaminen olisi ollut perinteisin aihein hankalaa. Kantaaottavan viestinnän avulla on rakennettu ajatusjohtajuutta taloudellisena neuvonantajana.


Viestinnän tavoitteet

EY on ylimmän johdon konsulttiyhtiö, jonka viestinnän tavoitteena on ollut rakentaa ajatusjohtajuutta taloudellisena ja yritystoiminnan neuvonantajana sekä auttaa sitä erottautumaan. Keinoja tavoitteen saavuttamiseksi on haettu ns. laatikon ulkopuolelta vuosittain julkistettavan Liigaraportin avulla. 

Liigaraportti on EY:n kokoama raportti SM-liigaseurojen taloudellisesta tilanteesta ja liiketoimintamalleista. Siinä analysoidaan hyvin tarkasti seurojen taloutta ja esimerkiksi lasketaan, mikä seura on menestynyt pienimmin taloudellisin panoksin.


Media­viestinnän strategia

Liigaraporttia oli ennen vuotta 2022 hyödynnetty mediaviestinnässä vaihtelevasti. Vuodesta 2022 saakka Liigaraportin painoarvoa viestinnässä on lisätty, strategisena tavoitteena oli yhdistää suomalaisille rakas aihe EY:n rooliin taloudellisena neuvonantajana. Keinoksi valikoitui mediaviestintä, sillä media on kiinnostunut jääkiekosta laajasti: aihe kiinnostaa yleismediaa, talousmediaa ja urheilumediaa.

Mediaviestinnän tyylinä on ollut kantaaottavuus – raportissa olevien faktojen perusteella on otettu vahvasti kantaa liigaseurojen talouteen ja jopa sarjajakoon.

Yhtenä menestystekijänä viestinnässä on ollut myös se, että viestinnässä on nostettu esiin paikallisseurojen taloudellinen tilanne selvästi – toimitusten on ollut helppo poimia tiedotteesta oman kaupungin liigaseuran talousanalyysi.


45

19 milj.


Liigaraportin nostaminen EY:n viestinnän yhdeksi kulmakiveksi on ollut rohkea, mutta kannattava päätös. Sen avulla olemme pystyneet sekä erottautumaan kilpailijoistamme että nousemaan esille talouden asiantuntijoiksi sellaisissa medioissa ja keskusteluissa, joihin meidän olisi muuten ollut mahdotonta päästä.

Raportti on ankkuroinut EY:n roolia keskustelunavaajana taloudesta, tässä tapauksessa vipuvartena urheilun talous — aihealue, joka resonoi laajasti sekä urheilu- että talousmediassa.


Niina Afflecht, Nordic Head of PR & Communication, Brand, Market & Communications, Ernst & Young Oy

Susanna Isohanni
Johtava viestintäkonsultti
+358 40 560 4849

Katso seuraavaksi

  • Strateginen konsultointi — 
  • Viestintä

Helsinki-halli – kauppa, joka kiinnosti kaikkia

  • Strateginen konsultointi — 
  • Työnantajakuva — 
  • Viestintä

Uniikista omistusrakenteesta kilpailuvaltti: tuloksena 75 prosentin kasvu

Haku