Vuotuinen kampanja kaipasi uudistusta
THL kampanjoi vuosittain kausi-influenssarokotteesta, joka tarjotaan influenssan riskiryhmille maksutta. Syksyllä 2022 toteuttavaa kampanjaa varten THL halusi uudistaa kampanjakonseptin, -ilmeen ja -materiaalit edellisistä vuosista.
Kampanjan pääkohderyhmäksi määriteltiin 65 vuotta täyttäneet Suomessa asuvat henkilöt. Uuden kampanjailmeen tuli kuitenkin olla sellainen, että se puhuttelee 65 vuotta täyttäneiden lisäksi myös muita influenssan riskiryhmäläisiä, kestää aikaa ja on sovellettavissa muille kohderyhmille, kuten pikkulapsien vanhemmille.
Tavoitteena oli saada näkyvyyttä pääkohderyhmässä, kertoa influenssarokotteesta ja sen hyödyistä sekä saada kohderyhmä aktivoitumaan – ottamaan rokote. Lisäksi kampanjassa ohjattiin lukemaan lisätietoa THL:n sivuilta. Tämä piti tehdä molemmilla kotimaisilla kielillä ja kustannustehokkaasti.
Suomalaisuus ja jaettu kokemus marraskuun ankeudesta
Suunnittelimme kolme erilaista kampanjakonseptia, joita testattiin kohderyhmällä. Eniten kiinnostusta herättänyt konsepti otettiin jatkotyöstöön. Ideoinnissa hyödynnettiin suomalaisuutta ja jaettua kokemusta marraskuun ankeudesta.
Suomalaisille tuttuja arkisia ilmiöitä visualisoitiin selkeillä, yksinkertaisilla kuvilla. Influenssarokotteesta muistutettiin ja sen ottamiseen kannustettiin kolmella faktalla:
- Rokote suojaa influenssalta ja sen vakavilta jälkitaudeilta.
- Se tulee ottaa vuosittain.
- Se on kampanjan kohderyhmälle maksuton.
Kampanja toteutettiin yhteiskunnallisena, monikanavaisena kampanjana. Konsepti taipui mainoksiksi radioon, televisioon, printtiin ja someen.
1 910 000
näki tv-mainoksen
710 000
kuuli radiomainoksen
891 000
näki printtimainoksen
Katso seuraavaksi
- Brändi
Drum rakensi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen brändi-identiteetin
- Kampanja